۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
برنامه ریزی جهت برق رسانی ساحلی به شناورها در ٨ بندر کشور
معاون مهندسی سازمان بنادر اعلام کرد

برنامه ریزی جهت برق رسانی ساحلی به شناورها در ٨ بندر کشور

الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات استفاده از برق ساحلی برای شناورها به منظور کاهش آلودگی هوا در هشت بندر کشور مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله‌یار با اشاره به اینکه حرکت بنادر ایران در مسیر "بنادر سبز" به عنوان یکی از گام‌های اساسی و بسیار مهم از سوی این سازمان مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: این بنادر کمترین آلودگی زیست محیطی را دارند و در این راستا یکی از اقدامات مهم و در حال انجام، مقوله مربوط به برق‌رسانی کشتی‌ها است.

وی ادامه داد: این کشتی‌ها می‌توانند شامل کشتی‌های مراجعه کننده به بنادر جهت تخلیه و بارگیری یا شناورهای خدماتی باشند که در بنادر فعالیت کرده و یا شناورهایی که اقدامات مربوط به ایمنی دریایی را بر اساس وظایف حاکمیتی بر عهده دارند.

کاهش آلودگی زیست محیطی با برق‌رسانی از ساحل به شناورها
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به طور عمده این کشتی‌ها در صورت فعالیت، همچون سایر وسایط نقلیه ممکن است آلودگی‌های ناشی از سوخت فسیلی را با خود به همراه داشته باشند، عنوان کرد: یکی از موضوعات در نظر گرفته شده به منظور کاهش آلودگی هوا مربوط به این کشتی‌ها که در حوضچه بندر قرار دارند این است که از برق مربوط به ساحل استفاده کنند تا آلودگی کمتری ایجاد شود.

اله‌یار بیان کرد: در این راستا مطالعاتی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و توصیه‌های سازمان جهانی دریانوردی (آیمو)، اتحادیه بنادر و لنگرگاه‌ها و انجمن زیرساخت‌های مهندسی دریایی (پیانک) مورد توجه قرار گرفت.

انجام مطالعات مربوط به برق‌رسانی شناورها در ٨ بندر کشور
وی با اشاره به اینکه کاهش آلودگی زیست محیطی در بنادر کشورهای پیشرفته مدنظر قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه این رویه به طور ویژه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و مطالعات مربوط به برق‌رسانی به شناورها در ٨ بندر کشور شامل بنادر انزلی، امیرآباد، نوشهر، خرمشهر، آبادان، بوشهر، شهید باهنر و بندر لنگه آن مدنظر قرار گرفته است و مطالعات مربوط به سه بندر نوشهر، امیرآباد و باهنر به اتمام رسیده و با تصمیم هیات عامل سازمان بنادر به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حفظ محیط زیست دریایی و ساحلی پیشگام بوده و امیدواریم روز به روز شاهد افزایش نقش مجموعه دریایی و بندری کشور در این حوزه باشیم.

پیشرو بودن ایران در حوزه مهندسی دریا، سواحل و بنادر منطقه
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اله‌یار با تاکید بر اینکه ایران جزء کشورهای پیشرو در منطقه تلقی می‌شود که قرار است مقوله برق‌رسانی به شناورها از طریق برق ساحلی را مدنظر قرار دهد، عنوان کرد: هر چند این اقدام در بنادر پیشرفته دنیا مدنظر قرار گرفته، اما در منطقه از سابقه کمی برخوردار است و امیدواریم ایران همچنان در حوزه مهندسی دریا، سواحل و بنادر  پیشرو باشد.

کد خبر: ۹۲٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha