۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ایران و آمریکا هنوز به نتیجه دلخواه در مذاکرات وین نرسیده اند| اعراب حق حضور در مذاکرات را ندارند
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

ایران و آمریکا هنوز به نتیجه دلخواه در مذاکرات وین نرسیده اند| اعراب حق حضور در مذاکرات را ندارند

«طارق رئوف» معتقد است بعید است که دور آتی مذاکرات وین، دور نهایی باشد چرا که ایران و آمریکا هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که انتظار می رفت دور اخیر مذاکرات وین آخرین دور باشد ولی هیاتها به پایتختها بازگشتند تا پس از رایزنی و مشورت مذاکرات را در هفته اینده از سر گیرند.
در حالی ایران و اروپا اظهار امیدواری کرده اند که دور آینده آخرین دور مذاکرات باشد ولی امریکا اعلام کرده ممکن است دورهای بعدی نیز وجود داشته باشد.

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و رئیس  پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در این خصوص گفته است امیدواریم در دور بعدی گفتگوهای برجامی به توافق برسیم و به عنوان هماهنگ کننده برجام امیدوار بودم که این دور از مذاکرات آخرین دور باشد.

وی اظهار داشته است در حال حاضر به مرحله‌ای خواهیم رسید که باید با اصل مسائل رو برو شویم و منطقی است که هیات‌ها به پایتخت‌ها برگردند و پیشرفت کار را به مسئولان گزارش دهند. متن توافق درباره احیای برجام هنوز نهایی نشده است، اما امیدواریم متن نهایی اجرای کامل برجام در دور بعدی مذاکرات وین، حاصل شود. تاکنون بعضی مسائل سیاسی و فنی باقی‌مانده است که نسبتا پیچیده‌اند. امیدوارم که برای رسیدن به توافق نهایی زمان زیادی لازم نباشد. اما اطمینان دارم که به توافق دست خواهیم یافت.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین نیز در این خصوص گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپایی‌ها تصمیمات سخت خود را بگیرند. اکنون زمان آن است که آمریکا و اروپایی ها تصمیمات سخت خود را بگیرند. باوجود اینکه پیشرفت های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت. من اطمینان دارم دور بعدی مذاکرات همانی خواهد بود که در آن توافق نهایی حاصل می شود.

در همین ارتباط نیز خبرنگار بازار مصاحبه ای با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در ادامه آمده است.
وی مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*انتظار می رفت که دور اخیر مذاکرات وین دور نهایی باشد. ولی اعلام شده بعد از نشست اخیر دوباره هیاتها به پایتختها برای مشورت باز می گردند. آیا تصور می کنید این اخرین بازگشت هیاتها به پایتختها خواهد بود و نشست بعدی دور نهایی خواهد بود؟
من فکر نمی کنم که دور پنجم که از روز جمعه شروع می شود، بتواند تمام مسائل برجسته بین ایران و ایالات متحده را به اتمام برساند. نقش اتحادیه اروپا فقط پیام رسانی بین دو طرف است.

*ایران و اروپا اعلام کرده اند دور آینده احتمالا دور نهایی مذاکرات باشد. اما امریکا اعلام کرده ممکن است دورهای دیگری نیز برای ادامه مذاکرات وجود داشته باشد. دلیل دیدگاه متفاوت امریکا چیست؟
ایالات متحده در مورد آنچه ایران در خصوص گام های برجامی اتخاذ خواهد کرد راضی نیست. از سوی دیگر ایران نیز از اقداماتی که ایالات متحده در زمینه رفع تحریم ها برمی دارد - و همچنین چگونگی شیوه گام به گام برای هرگونه توافق- راضی نیست.

*ایران اعلام کرده تعهدات هسته ای فراتر از برجام را نمی پذیرد. آیا در قالب این گفتگوها احتمال تعهدات فراتر از برجام وجود دارد؟
تا آنجا که ما درک کردیم، ایران نظر ایالات متحده درباره نسخه «طولانی تر و قوی تر» برجام را نمی پذیرد، و همچنین گفتگوهای فوری در خصوص برنامه موشکی و امنیت منطقه ای را رد می کند.

*آمریکا اعلام کرده موضوع راستی آزمایی رفع تحریمها که از سوی ایران مورد تاکید است را نمی پذیرد. با توجه به تجریه گذشته چه اطمینانی به رفع واقعی تحریمهاست؟ این در حالی است که آژانس ناظر تعهدات ایران است و در صورت تخطی ایران با آن مقابله می کند. به نظر می رسد توازن حقوقی مناسبی برای این موضوعات وجود ندارد. ارزیابی شما چیست؟
راستی آزمایی لغو تحریم عملی نیست. آنچه امکان پذیر است این است که ببینیم بانک های بین المللی معاملات مالی با ایران را از سر می گیرند و جریان پول را راه می اندازند، و افراد، شرکت ها و کشتی های ایرانی از لیست تحریم ها بر می دارند و اتحادیه اروپا معاملات تجاری با ایران را از سر می گیرند.

*«عادل بن عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان عربی روز چهارشنبه اعلام کرده که اعراب نیز در مذاکرات وین باید حضور داشته باشند و به نوعی مذاکرات کنونی را نافی منافع اعراب می داند. دلیل اظهار نظر وی چیست در حالی که به نظر می رسد مذاکرات در دور بعدی ممکن است نهایی شود.
دلیل و ضرورتی برای حضور اسرائیل و کشورهای عربی در مذاکرات وجود ندارد. گفتگوهای وین در مورد برجام و درگیر کردن طرفهای برجام است. ایالات متحده امریکا، برخی متحدان عرب و اسرائیل را درباره پیشرفت مذاکرات مطلع می کند. همانطور که قبلاً گفتم، مناسبترین مجمع برای همه کشورهای منطقه خاورمیانه (ایران، اسرائیل، کشورهای عضو اتحادیه عرب) برای بحث در مورد امنیت منطقه ای و مسائل مربوط به آن در کنفرانس دبیرکل سازمان ملل متحد در سازمان ملل در ماه نوامبر در خصوص ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه از جمله تحویل سیستم ها از جمله موشک های بالستیک و کروز است.

کد خبر: ۹۲٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha