۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
 هزینه عزل رئیس بانک مرکزی بیشتر می‌شود
در صورت تصویب طرح نظام بانکداری اسلامی؛

هزینه عزل رئیس بانک مرکزی بیشتر می‌شود

حبیب الله، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در طرح نظام بانکداری اسلامی، هزینه عزل رئیس بانک مرکزی برای رئیس جمهور افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، مصطفی حبیب الله، پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با بیان اینکه باید هدف و منظور از استقلال بانک مرکزی تبیین شود گفت: باید دقیقاً مشخص شود که منظور از استقلال بانک مرکزی استقلال از دولت و شبکه بانکی است و یا استقلال از حاکمیت.

وی با اشاره به اینکه در طرح فعلی تلاش های خوبی برای تبیین این موضوع صورت گرفته افزود: البته این طرح مشکلات و مسائلی هم دارد که باید به آن ها پرداخت.

پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرد: با نگاهی به آمار نقدینگی نسبت به ترازنامه شبکه بانکی و بانک مرکزی به این نکته پی خواهیم برد که مقصر اصلی خلق نقدینگی بی ضابطه در اقتصاد ایران خود شبکه بانکی است.

حبیب الله افزایش نظارتهای بانکی به دنبال تأسیس معاونت بانکی طی سالهای اخیر را گامی رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد و گفت: یک سری تغییرات ساختاری و ارکانی در راستای استقلال بانک مرکزی نسبت به دولت صورت گرفته که خوشبختانه رویه های تصمیم گیری را هم تا حدودی تغییر داده است.

وی با بیان اینکه بحث استقلال بانک مرکزی از دولت به خاطر تعارض منافع است تأکید کرد: برای استقلال بانک مرکزی از دولت باید راه حل دیگری عنوان شود.

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) ضرورت استقلال بانک مرکزی با هدف پیشگیری از بی انضباطی مالی دولت را یادآورشد و گفت: دستیابی به ثبات مالی نیز هدف دیگری است که برای استقلال بانک مرکزی در نظر گرفته می شود.

حبیب الله با انتقاد از ترکیب اشخاص دولتی در ارکان بانک مرکزی طبق قانون مصوب سال ۵۱ گفت: با این ترکیب دولتی، مشخص است که همیشه دولت جیب بزرگی به نام بانک مرکزی دارد که دائماً هم استقراض و اضافه برداشت می کند و تسهیلات تکلیفی را بر دوش شبکه بانکی بار خواهدکرد.

پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اینکه در طرح نظام بانکداری جمهوری اسلامی، هزینه عزل رئیس کل بانک مرکزی از سوی رئیس جمهور افزایش پیدا کرده است، گفت: طبق این طرح جدید، عزل اعضای هیئت عالی باید مستند به قصور در انجام وظیفه باشد و دلایل و مستندات آن هم عمومی و شفاف سازی شود.

کد خبر: ۹۲٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha