۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
۲ طرح تحقیقاتی حوزه آب قزوین در اولویت اجرا است
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

۲ طرح تحقیقاتی حوزه آب قزوین در اولویت اجرا است

قزوین- معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: دو طرح تحقیقاتی بررسی تجارت آب مجازی و تاثیر آلودگی لندفیل زباله های شهری بر آبهای زیرزمینی در حال اجرا است.

رضا اخلاص مند در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مهمترین برنامه های معاونت برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: مهمترین وظیفه ما در این معاونت پیگیری و تامین اعتبار مورد نیاز طرح ها و پیش بینی بودجه شرکت و نیز تخصیص آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی،  صنعت و خدمات است.

وی اضافه کرد:  مدیریت و بهره وری سازمانی، تعیین و اجرای چارت سازمانی، تهیه سیستم نرم افزاری و انفورماتیک و حقوق و دستمزد و امور تحقیقاتی در این واحد پیگیری می شود.

افزایش ۳۰۰ برابری اعتبارات عمرانی
اخلاص مند بیان کرد: در زمان تاسیس شرکت در سال ۸۵ میزان اعتبارات عمرانی ۱.۵ میلیارد تومان بود که توانستیم با همت و پیگیری مدیرعامل و معاونت برنامه ریزی و مسئولان استانی این اعتبارات را در سال گذشته به ۳۸۰ میلیارد تومان برسانیم که تقریبا ۳۰۰ برابر شده است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: این هزینه های عمرانی در اجرای برخی طرح های مهم از جمله سد نهب، ساختمان سد بالاخانلو، آبرسانی به آبیک، مرمت اساسی شبکه آبیاری، طرح های تعادل بخشی، ساماندهی رودخانه ها، هزینه می شود.

اخلاص‌مند گفت: در بخش اعتبارات عمرانی، پیوست بودجه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش اعتبارات آبرسانی به آبیک و اعتبارات ملی و استانی ویژه این میزان امسال به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد.

وی اظهارداشت: هرچند اعتبارات عمرانی ۳۰۰ برابر شده اما با توجه به حجم کارهای عمرانی این اعتبارات جوابگو نیست.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای قزوین یادآورشد: همچنین اعتبارات جاری شرکت در بدو تاسیس ۵۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۶۴ میلیارد تومان رسیده و از آنجا که یک شرکت «درآمد، هزینه ای»  هستیم تقریبا این نسبت حفظ شده و درآمدهای ما با هزینه یکسان شده است.

اخلاص مند بیان کرد: در بخش تخصیص آب هم جلسات مستمر و متعددی با حضور مسئولان ذیربط برگزار می شود که اولویت ما تامین سهمیه آب شرب، صنایع کم آب بر، نواحی صنعتی، بخش کشاورزی، گلخانه ها و 
خدمات است.

وی گفت: امسال از محل عملکرد احیا و طرح های تعادل بخشی توانستیم ۵۱۵ هزار مترمکعب صرفه جویی کرده و نیازهای جدید آبی استان که قابل توجه نیز هست را تامین کنیم و در قالب آیین نامه اجرای ماده ۲۷ و ۲۸ و نیز انسداد چاههای فرم یک در ۷۲ حلقه چاه بیش از ۶۵۷ هزار مترمکعب تخصیص را انجام دادیم.

اخلاص مند اظهار داشت: اولویت ما در تخصیص آب، تامین نیاز طرح های اشتغالزا، صنایع کم آب بر و گلخانه هاست و در این میان می توانیم از محل پساب برای تامین آب مورد نیاز صنایع دیگر بویژه صنایع آب بر هم 
استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه آب شاهرود حدود ۲۲ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی و باغات زیتون طارم تخصیص داده شده و در حال حاضر پیگیر احیای تخصیص آب سد بورمانک در طارم هستیم که در این راستا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب برای آب شرب، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برای بخش صنعت، حدود ۹ میلیون مترمکعب برای اراضی تحت پوشش و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برای امور زیست محیطی پیش 
بینی  شده است.

مطالعه انتقال آب الموت رود به استان 
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: مطالعه انتقال آب از سرشاخه های الموت رود به سه استان از طرح های جامعی است که در دست مطالعه قرار دارد که سهم استانهای تهران، البرز و قزوین مشخص خواهد شد و در صورت اجرای این طرح می توانیم آب مورد نیاز بخش شرب و صنعت این استانها را تا افق ۱۴۲۵ تامین کنیم.

وی بیان کرد: مطالعات این طرح بسیار جامع است و توسط شرکت شرکت آب نیرو و مشاور ذی صلاح انجام می شود و موضوعات مهمی چون منازعات اجتماعی، مسائل زیست محیطی  و حقوق تمام ذی نفعان در آن لحاظ شده است و تلاش می کنیم مطالعات آن امسال نهایی شود.

شرکت آب منطقه ای، پایلوت میز خدمت 
اخلاص مند راه اندازی میز خدمت را از دیگر فعالیت های انجام شده دانست و یادآورشد: در راستای تکریم ارباب رجوع، در سال گذشته شرکت آب منطقه ای قزوین به عنوان پایلوت کشوری در استقرار میز خدمت شناخته شد و توانستیم به صورت حضوری و غیرحضوری و با خدمات الکترونیک درخواست های مردمی را رسیدگی کرده و خدمات رسانی را سرعت بخشیم.

وی بیان کرد: این خدمت در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت و تلاش می کنیم در شرایط کرونا بخشی از درخواستها را به صورت الکترونیک و غیر حضوری ارائه کنیم.

اولویت های امسال را مشخص کرده ایم
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهارداشت: تکمیل انتقال آبرسانی به شهرستان آبیک،  آبگیری سد بالاخانلو، نصب کنتورهای هوشمند، تداوم طرح تعادل بخشی، تکمیل سد نهب در اولویت برنامه های امسال قرار دارد.

اخلاص مند در خصوص طرح های مطالعاتی در دست اجرا نیز گفت: دو طرح تحقیقاتی شامل لندفیل سایت محمدآباد و بررسی آلودگی های زباله در آبهای زیرزمینی و بررسی تجارت آب مجازی استان قزوین و تدوین برنامه کلی تولیدات با محور استفاده از منابع آبی استان از طرح های مهم در حال اجراست.

وی بیان کرد: سالانه به طور متوسط ۱۰ موافقت نامه توسط معاونت برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای مبادله می شود.

کد خبر: ۹۲٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha