۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
۲۵ درصد نهاده دام عشایر خراسان شمالی یارانه‌ای تامین می‌شود
مدیر عامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی:

۲۵ درصد نهاده دام عشایر خراسان شمالی یارانه‌ای تامین می‌شود

بجنورد- مدیر عامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد از نهاده دام عشایر استان یارانه‌ای تامین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی خراسان شمالی، ارشادی با اشاره به تأمین ۲۵درصدی نهاده‌های دامی به‌صورت یارانه‌ای گفت: در سطح ملی کمک‌هایی برای عشایر استان در نظر گرفته‌شده است اما قابل‌توجه نیست و هر رأس دام روزانه ۱.۲ کیلوگرم نهاده مصرف می‌کند اما تنها ۳۰۰ گرم از این نهاده به‌صورت یارانه‌ای در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: گرانی نهادها سبب شده تا عشایر دام‌های خود حتی بره‌های نارس را به فروش بگذارند و دام‌های مولد را راهی کشتار کنند.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی ادامه داد: در این میان، قیمت خرید دام زنده بسیار پایین است و عشایر از وضعیت بازار ناراضی هستند این در حالی است، قیمت دام زنده کش در استان به‌طور میانگین ۴۵۰ هزار ریال و برای دام پرواری ۵۱۰ هزار ریال است که بسیار پایین است.

ارشادی افزود: فصل بهار و تابستان هر ساله دامداران عشایر علوفه و خوراک موردنیاز دام را در شرایط چرا تأمین می‌کردند حتی تا ۲ ماه ابتدایی پاییز، دام در شرایط چرا تغذیه می‌شد اما امسال به نظر می‌رسد امسال در تابستان هم عشایر باید دام خود را به‌صورت دستی تغذیه کنند زیرا مراتع ضعیف و تولید علوفه بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به خرید ته چرا توسط عشایر گفت: عشایر هر سال ته چرای کشاورزان را خریداری می‌کنند، امسال هم نسبت به‌پیش خرید ته چرا اقدام کرده‌اند اما قیمت‌ها بسیار بالا است و نسبت به پارسال چند برابر شده است.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: خشک‌سالی سبب شده تا امسال علوفه‌ای در ته چرای کشاورزان نباشد زیرا که ته چرا بسیار ضعیف است و یا اصلاً چیزی برای تغذیه دام وجود ندارد.

ارشادی خواستار حمایت از عشایر استان برای تأمین نهاده‌ها شد و گفت: این تولیدکنندگان برای تداوم فعالیت خود نیاز به تسهیلات ارزان قیمت برای خرید نهاده‌های دامی دارند.

گفتنی است۳۰ هزار نفر عشایر خراسان شمالی در قالب پنج هزار و ۳۵۰ خانوار حدود ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیاردارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

کد خبر: ۹۲٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha