۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کاندیداهای ریاست جمهوری با مسائل بخش کشاورزی بیگانه هستند
مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری از نگاه فعالان کشاورزی

کاندیداهای ریاست جمهوری با مسائل بخش کشاورزی بیگانه هستند

با برگزاری مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و مطرح شدن ۲سوال در حوزه کشاورزی برخی تولیدکنندگان معتقدند کاندیداها اشرافی بر مسائل بخش نداشتند و برخی معتقدند تک نرخی شدن ارز مورد تایید فعالان کشاورزی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: اولین دوره مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روز شنبه ۱۵ خرداد ماه در حالی برگزار شد که از حدود ۲۰ سوال مطرح شده تنها ۲ سوال به بخش عریض و طویل کشاورزی اختصاص داده شده بود و همین امر از سوی برخی فعالان صنعت کشاورزی مورد انتقاد قرار گرفت. به طوری که مسعود اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی  کشور در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: در حالی که به فرمان مقام معظم رهبری امسال به نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گرفته و تنها بخشی که امکان این را دارد که در کوتاه مدت کشور را از لحاظ اشتغالزایی، تامین امنیت غذایی کشور و از لحاظ تولید ثروت ملی و رشد اقتصادی به پیشرفت ویژه ای برساند  بخش کشاورزی است و در حالی که کشاورزان ایران با سخت ترین مشکلات مواجه هستند تنها یک یا دو سئوال به بخش کشاورزی اختصاص داده شد که جای تاسف دارد.

اگرچه حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن روستا هستند اما معیشت ۶۰ درصد از مردم جامعه ما از طریق کشاورزی می گذرد

کاندیداهای کشاورزی بر مسائل بخش کشاورزی اشراف نداشتند
اسدی افزود: همین دو سئوال مطرح شده در خصوص بخش کشاورزی کافی بود تا مشخص شود که کاندیداها کمترین اشراف و کمترین علاقمندی را در بخش کشاورزی دارند. به طوری که شاهد بودیم به مسائلی پرداختند که به هیچ وجه دغدغه و مشکلات کشاورزان و موانع پیش روی کشاورزان نبود.

این مقام مسئول اظهار داشت: این در حالی است که اگرچه حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ساکن روستا هستند اما معیشت ۶۰ درصد از مردم جامعه ما از طریق کشاورزی می گذرد.

اسدی تاکید کرد: در حال حاضر به جز چند شهر زیارتی و صنعتی بقیه شهرها وابسته به کشاورزی هستند و اگر کشاورزی را از این شهرها بگیریم به عبارتی معیشت ۶۰ درصد جامعه قطع می شود. با این وجود این قشر عظیم از نگاه کاندیداها مغفول مانده است.

حتی اگر کاندیدایی مدعی شود قصد دارد بخش کشاورزی را گلستان کند در ابتدا باید منابع مالی مورد نیاز را شفاف کند

کاندیداهای ریاست جمهوری باید راهکاری برای بیرون کشیدن بخش کشاورزی از منجلاب ارائه بدهند| قبل از وعده دادن کحل تامین منابع مالی را شفاف سازی کنید
علی خان محمدی دیگر فعال صنعت بخش کشاورزی نیز به خبرنگار «بازار» گفت: متاسفانه متوجه شدیم که کاندیداهای ریاست جمهوری دانشی در خصوص مصائب و مشکلات بخش کشاورزی ندارند لذا نمی توان انتظار داشت در جلسات مناظره خود بتوانند سخنان کارشناسانه ای در این خصوص عنوان کنند.

خان محمدی افزود: متاسفانه دولت ها بخش کشاورزی کشور را از بین برده اند و کاندیداها باید در مورد اینکه چگونه کشاورزی را از این منجلاب بیرون بیاورند راهکار ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه کاندیداها برنامه ای برای بخش کشاورزی ارائه ندادند افزود: وقتی فردی کار کارشناسانه ای انجام نداده باشد قطعا نمی تواند نظر کارشناسانه ای نیز ارائه بدهد به طوری که کاندیداها اشاره ای به محل تامین منابع مالی نکردند.

خان محمدی تصریح کرد: جالب است بدانید در حالی که به ما اعلام کرده اند ۹ میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری کنیم بودجه ای برای آن راتعیین نکرده اند و دولت این عدم تعیین بودجه را به گردن مجلس می اندازد و مجلس نیز مدعی است بودجه مصوب شده و به دولت داده شده است!

وی گفت: با این تفاسیر حتی اگر کاندیدایی مدعی شود قصد دارد بخش کشاورزی را گلستان کند در ابتدا باید منابع مالی مورد نیاز را شفاف کند.

موافق نظر کاندیداها در خصوص شیوه جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تک نرخی شدن ارز هستیم

نگاه کاندیداهای ریاست جمهوری به خرید تضمینی محصولات و تک نرخ شدن ارز نگاه درستی بود
برومند چهارآیین فعال صنعت طیور کشور نیز به خبرنگار «بازار» گفت: دو نفر از کاندیداها در مورد بخش کشاورزی صحبت کردند که به نظر بنده هر دو نفر به درستی در این خصوص صحبت کردند.

چهارآیین افزود: به عنوان مثال یکی از کاندیداها به دو نکته اشاره کرد؛ یکی عدم دخالت دولت در بحث قیمت گذاری و بحث خرید تضمینی بود که شیوه جدید و نگاه وی به خرید تضمینی نگاه درستی بود.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از کاندیداها به حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن ارز اشاره کرد که به نظر بنده درست بود و ما موافق حذف ارز ترجیحی و تک نرخی شدن ارز هستیم.

اگر مابه التفاوت ارز ترجیحی و آزاد را حساب کنیم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می شود که می تواند منبع تامین مالی مورد نظر باشد

از محل مابه التتفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد می توان منبع مالی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان را تامین کرد
چهارآیین در پاسخ به این سوال که تحقق صحبت های کاندیداهای نامبرده تا چه حد شدنی است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کالاهای مختلف کشاورزی صرف می شود و اگر مابه التفاوت ارز ترجیحی و آزاد را حساب کنیم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می شود. بنابراین اگر ارز تک نرخی شود از محل مابه التفاوت نرخ می توان منابع مالی را تامین کرد چرا که رقم قابل ملاحظه ای است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر از نظر من تولید کننده اجرای این امر هم سخت نیست.

روش درست ساماندهی بخش تک نرخی کردن ارز و دادن کالا برگ الکترونیک به اقشار ضعیف جامعه است

۵۰ درصد جامعه زیر خط فقر است که می توان بدون افزایش نقدینگی و با دادن کالابرگ الکترونیک آنها را توانمند ساخت
این فعال صنعت طیور خاطرنشان کرد: آنچه از مناظره مشخص شد این بود که همه کاندیداها واقف بودند که حدود ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند و لذا یکی از وظایف حاکمیت این است که این ۵۰ درصد را توانمند بسازد. یکی از راه های توانمند سازی این ۵۰ درصد این است که بدون اینکه نقدینگی را در جامعه افزایش بدهد کالابرگ الکترونیک در اختیار آنها آنها قرار دهند.

وی ادامه داد: محل تامین منابع کالابرگ الکترونیک هم همان مابه التفات نرخ ارز ترجیحی و ارز آزاد است.

چهارآیین تصریح کرد: کشاورزی در کشور ما به نحوی است که بازار کلیه محصولات تولیدی رقابتی است و هیچ نظریه و مکتب اقتصادی از اینکه دولت در بازارهای رقابتی با ابزار سرکوب قیمت و قیمتهای دستوری بخواهد قیمت ها را کنترل کند، دفاع نکرده است چون تجربه ا ی ناموفق بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین الان روش درست تک نرخی کردن ارز و دادن کالا برگ الکترونیک به اقشار ضعیف جامعه است.

کد خبر: ۹۲٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha