۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
مسئولین کشور به جای حفاظت از پول ملی، از ارز خارجی حراست می‌کنند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

مسئولین کشور به جای حفاظت از پول ملی، از ارز خارجی حراست می‌کنند

قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بحث گرانی و تورم باید بگویم بسته مفصلی در دولت «سلام» تهیه کردیم که بر ۲۱۳ پروژه مبتنی است.

به گزارش بازار، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی عصر امروز (شنبه) در رابطه با تقویت ارزش پول ملی و راهکار خود برای افزایش قدرت خرید مردم توضیح داد و گفت: در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می‌توان حرف زد. وقتی از حفاظت ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، کنترل تورم مطرح است. اگر بتوانیم تورم را به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می‌توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی «حکمرانی ریال» است. متأسفانه در کشور مسئولان مربوطه به جای حفاظت از ارزش پول ملی، مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهیم وجهه و مشخصات صحیحی از حکمرانی پول ملی تعریف کنیم، باید بگوییم این موضوع مسئول مشخصی در کشور ندارد و آن کسی که وظیفه غیرمستقیم دارد، مسئولیت خود را به گردن دیگران می‌اندازد. ای کاش رئیس بانک مرکزی خود را مسئول ریال بداند تا دلار.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در بحث گرانی و تورم باید بگویم بسته مفصلی در دولت «سلام» تهیه کردیم که بر ۲۱۳ پروژه مبتنی است و ۵۱ پروژه آن مستقیماً به مسئله کنترل قیمت‌ها و تورم برمی گردد.

وی افزود: وقتی از تورم صحبت می‌کنیم، درباره نقدینگی و پول پرقدرتی که وارد بازار می‌شود حرف می زنیم. مسئله اصلاحات تغییر ساختاری بانک‌ها و اصلاحات ساختار بودجه که در سوالات بود مطرح است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کسری بودجه امروز با خلق تورم تأمین می‌شود. تورم به یک مالیات دائمی تبدیل شده که از مردم پابرهنه و متوسط به سمت دولت و به سمت طبقه مرفه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته این روند مرتباً ادامه داشته است. وقتی از کنترل تورم و ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، موضوع ما گسترش و تقویت تولید و هدایت نقدینگی به سمت آن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد دیدگاه سایر نامزدهای انتخاباتی، گفت: وقتی گفتگوی دوستان را گوش می کردم فکر می کردم مردم انتظار بیان چه مسائلی را دارند. احتمالاً انتظارشان این است که وقتی تا «خرخره» در مشکلات غرق هستند، بدانند برای مشکلات امروز و آینده فرزندانشان چه برنامه هایی مدنظر است.

با ایجاد دوقطبی،می‌خواهند بی برنامگی خود را جبران کنند

قاضی زاده هاشمی افزود: وقتی بحث از مناظره های انتخاباتی به انحراف برده می شود، نشان دهنده این است که دوستان همان طور که در این سالها برنامه ای برای اداره کشور نوشته‌اند، الان هم ندارند و با ایجاد دوقطبی های کاذب، جوسازی و تهمت و اینکه دیگران را کاندیدای پوششی خطاب کنند، می‌خواهند بی برنامگی خود را جبران کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با تک تک مطالب دوستان در دو سال اخیر با جمعی از جوانان انقلابی برای دولت سلام برنامه‌های بسیاری تهیه کردیم که در این برنامه‌ها می‌توان مسائل مختلف کشور را بررسی کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که مسئله ما در کشور مدیریت است، اما بزرگ‌تر از مدیریت، ساختارها و سازوکارهای، استضعاف‌گر مطرح است.

قاضی زاده گفت: اگر ما بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، ابتدا باید به سراغ اصلاح این ساختار استضعاف گر برویم. چند عدد مطرح می‌کنم تا این موضوع،شفاف شود. در سال گذشته، نقدینگی تولید شد به ازای هر نفر سالانه ۴۰۰ میلیون تومان بود، نکته اینجاست که توزیع این نقدینگی به چه صورت بوده است.

وی بیان کرد: بزرگترین رانت داده شده در کشور، وام‌های بانکی است. به این علت که عملاً به کسی تسهیلات می‌دهیم، تورم این انگیزه را به او می‌دهیم که هیچ گاه بدهی خود را تسویه نکند، چون هر چقدر بیشتر پول نگه می‌دارد، ارزش دارایی اش افزایش پیدا می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول اختصاص داده شد و نیمی از جمعیت تنها ۵ درصد از منابع بانکی را دریافت کرده‌اند.

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر در سطح کشور، این تقسیم را بررسی کنیم ۷۰ درصد آن به تهران اختصاص داده شده و مایقی آن به ۲۵ استان دیگر داده شده است.

وی تصریح کرد: وقتی این گونه توزیع اتفاق می‌افتد، مشکلات خوزستان پیش می‌آید و خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این ساختار را حفظ کرده و مدیران را عوض کنیم، مدیری که چه از جریان اصلاح طلب چه از جریان اصولگرا روی کار بیاید، نمی‌تواند اصلاحات را انجام دهد و آنچه ضروری است اصلاح ساختار استضعاف‌گر است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در رابطه با برنامه‌های اقتصادی خود، گفت: در ۴ دقیقه نمی‌توان تمام برنامه‌های اقتصادی را شرح داد اما نکته اول این است که مدل حکمرانی و اداره کشور روشی فرسوده و صد ساله است. قانون تجارت، بیمه، بانک و … باید اصلاح شود.

وی افزود: امام(ره) که آمد و امروز هم روز پاسداشت ایشان است، برخی نهادهای انقلابی را ایجاد کرد اما معماری، دستگاه‌های مختلف تغییر پیدا نکرد و امرو اینها فرسوده و مانع پیشرفت مسیر شدند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مساله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و دولت باید زانوی خود را از گلوی آنها بردارد. دولت وظیفه دارد استیفای حقوق مردم را از دولت کند نه استیفای حقوق دولت از مردم را. مثل آنچه که در بورس، مالیات و… اتفاق افتاده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما یک نظام تحولی، طراحی کرده ایم برای اینکه مجموعه «اکوسیستم» کشور تغییر پیدا کند و معتقدیم باید یک دگردیسی اتفاق بیفتد و یک انقلاب ایجاد شود. مسائل امروز کشور دیگر با پروژه و برنامه حل نمی‌شود.

برای تورم و گرانی برنامه دارم

وی ادامه داد: ما مشکلات را گام بندی کرده ایم، در ۲۰ مرحله و ۲۰ گام آنها را ارائه داده ایم که به دو، سه مورد از آنها اشاره می‌کنم. اول در بحث تورم و گرانی که از مسائل اساسی کشور است، برنامه‌ای طراحی کرده ایم، برای آنکه در عرض ۴ سال نه تنها تورم تک رقمی شود بلکه به زیر ۵ درصد برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: همچنین برای اشتغال و ازدواج جوانان طراحی‌هایی کرده ایم و وزارت خانواده را برای ۲۴ کارکرد ایجاد خواهیم کرد. همچنین یک صندوق اعتبار خانواده برای پشتیبانی از این کارکردها پیش بینی کرده ایم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ازدواج و تهیه جهیزیه و مسکن و اشتغال جوانان در نظر گرفتیم.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با موضوع بیکاری و حل آن، اظهار داشت: امروز حدود ۷ میلیون نفر بیکار مطلق یا شغل ناقص داریم. پیش بینی کرده ایم در سه سال اول حداقل برای ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر اشتغال زایی کنیم به طوری که از حداقل معیشت خود برخوردار شوند.

وی افزود: در مساله بعدی به حل و فصل معضلات بورس خواهیم پرداخت. بورس دچار مشکلات حاد و مزمن شده است که برخی از آنها در مجلس در حال اصلاح است. مساله حاد بورس با سه دستورالعملی که در چند روز اول «دولت سلام» اتفاق خواهد افتاد بهبود می‌یابد و بازار بورس و سرمایه به سمت رشد و ارتقا خواهد رفت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به طور کلی در برنامه‌ها به بحث هزینه خانوار پرداخته ایم که شامل خوراک می‌شود. برای خوراک خانوارها بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته ایم. همچنین در بحث حمل و نقل، درمان، مسکن و … تک به تک پروژه‌هایی طراحی کرده ایم.

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با جلوگیری از واردات بی رویه و راهکارهای مقابله با آن، گفت: امروز متأسفانه در کشور شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف مثل دریافت مجوز، ارز ارزان قیمت و انحصار واردات، تولید را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: یک دولت مسئول و دولت خوب باید از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند. البته مکانیزم‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که قانونگذار آن را تعیین کرده است اما به طور عملی، راه‌های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام داده و به تهدید تولید، ادامه می‌دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوع قاچاق، موضوع مهمی است که بخشی از آن از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، ارز ارزان قیمت را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد کننده قرار دادند، یعنی در فصل تولید برنج که برنج کار تازه محصول خود را آماده کرده، اجازه ورود حجم زیادی از این محصول به کشور صادر می‌شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت مسئول از یک سو نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از سوی دیگر باید از بخش اندکی از واردات برای تنظیم بازار استفاده کند. البته واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد. یعنی باید محور حرکت دولت به سمت صادرات قرار بگیرد و از سوی دیگر دولت نباید اجازه دهد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شوند.

وی  اظهار داشت: مسئله‌ای که الان در مدیریت کشور داریم، مسئله مدیریت زنجیره تأمین است، چرا که بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت مجزا، خودشان تأمین منابع مالی می‌کنند و خودشان واردات خودشان را تأمین می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که طراحی کرده‌ایم، زنجیره تولید ارزش در کشور را به مدیران بزرگ زنجیره تأمین، می‌سپاریم که مسیر مد نظر از تأمین مواد اولیه تا سفره مردم را یک مجموعه مدیریت کند. این مجموعه در برابر دولت مرکزی و اختیاراتی که برعهده دارد، باید پاسخگو باشد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: با این روند که اختیارات را دریافت و باز هم بخشی از قاچاق را ساماندهی کند، مشکلات حل نخواهند شد. همانگونه که امروز این اتفاق می‌افتد.

شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم
قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با جلوگیری از واردات بی رویه و راهکارهای مقابله با آن گفت: امروز متأسفانه در کشور شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف مثل دریافت مجوز، ارز ارزان قیمت و انحصار واردات، تولید را تهدید می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک دولت مسئول و دولت خوب باید از تولید داخلی و اشتغال داخلی حمایت کند. البته مکانیزم‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که قانونگذار آن را تعیین کرده است اما به طور عملی راه‌های مختلفی به وجود آمده که در اجرا، واردات کار خود را انجام داده و به تهدید تولید ادامه می‌دهد.

وی افزود: موضوع قاچاق موضع مهمی است که بخشی از آن از مبادی رسمی و مناطق آزاد و ویژه اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر ارز ارزان قیمت را در مقابل تولید داخلی در اختیار وارد کننده قرار دادند، یعنی مثلاً زمان نیاز به برنج در فصل تولید برنج که برنجکار تازه محصول خود را آماده کرده، اجازه ورود حجم زیادی از این محصول به کشور صادر می‌شود.

دولت نباید بازار را دچار کمبود کالا کند

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت مسئول از یک سو نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از سوی دیگر باید از بخش اندکی از واردات برای تنظیم بازار استفاده کند. البته واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد. یعنی باید محور حرکت دولت به سمت صادرات قرار بگیرد و از سوی دیگر دولت نباید اجازه دهد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسئله‌ای که الان در مدیریت کشور داریم مسئله مدیریت زنجیره تأمین است، چرا که بخش‌های مختلف اقتصادی به صورت مجزا خودشان تأمین منابع مالی می‌کنند و خودشان واردات خودشان را تأمین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که طراحی کرده‌ایم، زنجیره تولید ارزش در کشور را به مدیران بزرگ زنجیره تأمین می‌سپاریم که مسیر مد نظر از تأمین مواد اولیه تا سفره مردم را یک مجموعه مدیریت کند. این مجموعه در برابر دولت مرکزی و اختیاراتی که برعهده دارد، باید پاسخگو باشد. با این روند که اختیارات را دریافت کند و باز هم بخشی از قاچاق را ساماندهی کند، همانگونه که امروز این اتفاق می‌افتد، مشکلات حل نخواهند شد.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha