۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
همتی پول ملی را نابود کرد| دولت روحانی با جیب مردم، خود را اداره کرد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

همتی پول ملی را نابود کرد| دولت روحانی با جیب مردم، خود را اداره کرد

زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه حل نقدینگی متصل کردن بانک‌ها به هم و قراردادن اطلاعات بانک‌ها در خدمت نظام مالیاتی است.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حجم نقدینگی گفت: علی الظاهر با هم مناظره می کنیم اما دوستان انشاء می خوانند. اینجا کلاس انشاء نیست. وقت راست گفتن است. آقای همتی زشت است که ما را متهم می کنید که ما دروغ می گوییم. ما هنوز حرفی نزدیم. شما غیب می دانید؟ خیر شما خلاف می گویید.

وی افزد: سال ۹۸ گفتید که FATF هیچ تأثیری در اقتصاد ایران ندارد. چرا دروغ گفتید؟ به ما تهمت زدند.

زاکانی ادامه داد: به ما گفتند که ما اقتصاددان هستیم اما به نظرم باید به ایشان نوبل شیمی بدهیم. ایشان مملکت را نابود کرده است. شما فقر را توزیع کردید. بنده از جهش تولید صحبت می کنم.

وی تصریح کرد: باید سر مسائل درست صحبت کنیم. خواهش می کنم تهمت نزنید چون اگر این کار را ادامه بدهید، ما باید حقایقی را بگوییم که اینجا هم اوقات شما و مردم تلخ می شود.

نامزد انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری تأکید کرد: در مورد عدم تأیید صلاحیت ها صحبت کردید، اگر قرار بود افراد دیگری تأیید صلاحیت شوند، شما نباید اینجا می بودید. هر کسی باید در قد و قواره خودش باشد.

وی افزود: گفتید که ۵ نفر مقابل شما قرار دارند در حالی که ۸۵ میلیون نفر مقابل شما قرار دارند. شما ۸۵ میلیون نفر را نابود کردید که مقابل شما هستند.

وی گفت: راه حل نقدینگی متصل کردن بانک ها به هم و قراردادن اطلاعات بانک ها در خدمت نظام مالیاتی است. چیزی که وظیفه وزیر اقتصاد و آقای همتی بود. خیلی‌ها پول می گیرند و بدهکار بانکی هستند.

زاکانی اظهار داشت: سئوالی که از آقای همتی شده بود، این بود که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و مفسده‌های بانکی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ باید گفت که بزرگترین اشکال در این بخش به بانک مرکزی برمی‌گردد و عدم نظارتی که در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۵۴۰۰ هزار میلیارد سپرده‌های بانکی، ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است؛ از این ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، دو سوم آن استمهال بوده است یعنی به کسانی تسهیلات داده شده که بدهکار بانکی هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: متأسفانه این حجم بدهی متعلق به کسانی است که عملاً هیچ نقش فعالی در حوزه اقتصاد ندارند و حتی این پول را در سوداگری و سفته‌بازی هزینه کرده‌اند. بزرگترین همتی که همتی باید انجام می‌داد، نظارت دقیق در حوزه پولی و بانکی بود که متأسفانه این کار را نکرده و برعکس اقدام کرده است.

زاکانی تصریح کرد: عامل مهم افزایش نقدینگی در جامعه، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه کرده است. با عدم صداقت، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند؛ یعنی دولت آقای روحانی در سال ۹۹ از عدم انتقال ارزی که به داخل بوده، مابه‌ازای آن پول پرقدرت تولید و مصرف و نهایتاً بازپرداخت آن را به دولت آینده واگذار کرده است. آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با چنین وضعیتی کشور اداره می‌شود؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد ارزش پول ملی گفت: علت اصلی کاهش ارزش پول ملی، تورم و افزایش قیمت دلار به صورت دستوری است. آقای همتی! کشور را نمی‌توان این‌گونه اداره کرد. اگر اقتصاد و اقتصاددانی این‌طوری است که شما می‌فرمایید، به نظر من همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاددانی تبری می‌جویند. باید جایزه نوبل شیمی به شما بدهند که ارزش پول ملی را این‌گونه نابود کرده‌اید.

وی تأکید کرد: پارامترهای تورمی، نقدینگی و افزایش پایه پولی، سه پارامتری است که باید مستقیماً همتی پاسخگو باشد. در حوزه تورم، نقدینگی و پایه پولی، کشور دچار مشکلات اساسی است که هر سه حوزه مربوط به فعالیت‌های همتی است.

علیرضا زاکانی خطاب به همتی گفت: خواهش می‌کنم علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کنید و تهمت نزنید.

وی با اشاره به اظهارات همتی مبنی بر اینکه زاکانی نامزد پوششی است، گفت: این اتهام راهبرد ستادهای تخریب علیه بنده است. نسبت به خودم، خانواده، همسر و بچه‌هایم رحم نکردید، لااقل رعایت انصاف را داشته باشید.

زاکانی ادامه داد: اگر می‌ترسید و می‌دانید که من با مفاسد جدی برخورد خواهم کرد، عملکرد خود را اصلاح کنید. من با مقامات متعددی شامل معاونان اول رئیس‌جمهور، معاونان قوه قضائیه، وزرا، فرزند رئیس مجمع برخورد کرده‌ام. بدانید که آمده‌ایم حق مردم را بگیریم و این امر قطعی است و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم باید حوزه اقتصاد و مدیریت با هم به عنوان فوریت و فرهنگ و اجتماع به عنوان اولویت، سیاست و امنیت به عنوان ضرورت و سیاست خارجی به عنوان فرصت مد نظر قرار گیرند.

وی اظهار داشت: در اقتصاد اساس را بر جهش تولید و تمرکززدایی در حوزه مدیریت گذاشته‌ و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک را مد نظر قرار داده‌ام. علاوه بر این، مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری را به عنوان هدف اساسی خود قرار داده و بسط عدالت در خلق ثروت را هدفگذاری کرده‌ام.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: برای جهش تولید با مقررات‌زدایی و تسهیل در صدور مجوزها گام‌های اساسی برخواهیم داشت. ۸۰ درصد مجوزها با رانت داده می‌شود. تأمین مالی و تأمین اقلام مورد نیاز و سیاست‌های باثبات، از برنامه‌های بنده است.

زاکانی گفت: دولت بزرگترین مانع تولید است. ما از مقابل تولید کنار خواهیم رفت. بانک بزرگترین رقیب تولید است و ما تلاش خواهیم کرد بانک در جهت تولید حرکت کند.

وی در خصوص تولید گفت: ۹ پیشران اقتصادی را برای همراهی با تولید انتخاب کرده‌ایم؛ نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت‌های ریلی (فقط اگر کریدور جنوب ـ شمال راه‌اندازی شود، سالانه ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است)، توسعه روستایی و گردشگری.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنگاه‌های کوچک و متوسط را فعال خواهیم کرد، مابه‌ازای خلق ثروت، بسته‌های جدی توزیع مناسب ثروت را هم داریم بنابراین این تهمت بزرگ را که جناب همتی زدند که ما به دنبال توزیع فقر هستیم را پاسخ دادم. ما به دنبال جهش تولید و خلق ثروت هستیم.

زاکانی گفت: اقتصاد ما دولتی است و بیش از ۹۰ درصد دولت بر اقتصاد تاثیر دارد، دولت ها در گذشته خود را با پول نقد اداره می کردند.

هیچ‌کس مسئولیت دولت روحانی را برعهده نمی‌گیرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت آقای روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد و از تورم ارتزاق کرد. از طرف آقای روحانی و همتی از مردم عذر می خواهم، هیچکس مسئولیت این دولت را قبول نمی کند، نه آقای روحانی و نه آقای همتی. مثل اینکه از فضا آمده‌اند و این بلا را بر سر ما آورده اند.

زاکانی ادامه داد: راهی نداریم مگر اینکه از طریق جهش تولید و بهره مندی از ظرفیت های جدی کشور ثروت خلق کنیم. ۳۲۰ هزار میلیارد معوقات مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم.

می‌توانیم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت کنیم

وی ادامه داد: ۹ درصد مالیات و ۳۷ درصد GDP و تولید ناخالص ملی از حوزه مشاغل تامین می شود. بنابراین می توانیم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه باید مسیر دولت را اصلاح کنیم گفت: دولت نباید دست در جیب مردم کند. دولت باید با اقتصاد سالم این مسیر را دنبال کند، برنامه دقیق ما چند جانبه است، برنامه تک بعدی اقتصادی به درد نمی خورد. برنامه ما اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی امنیتی است و فوریت همه اینها اقتصاد است.

زاکانی تاکید کرد: امروز ۷۰ درصد اقتصاد دانش بنیان و وابسته به مدارس و دانشگاه هاست، بسته جامعی آماده کرده ایم در این بسته جامع مهم است با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بوروکراسی با اشد مجازات برخورد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بومی گزینی در راستای کاهش بیکاری در استان های مختلف، گفت: بنده چهار رویکرد انتخاب کرده ام که رویکرد اول تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه چهار راهکار و هدف عملیاتی شامل جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و اداری را طراحی کرده ام.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبتنی بر بازآمایش مجدد ایران اسلامی و هویت دادن به ۵۱ شهرستان و تعریف مأموریت درست برای این شهرستان ها، فعالیت خواهیم کرد.

زاکانی افزود: از صد درصد بودجه و اعتباری که تصویب می شود ۱۰ درصد آن سهم استان و شهرستان برای تصمیم گیری است. باقی آن مربوط به طرح های استانی و ملی استانی است، از این رو  برای ۹۰ درصد از بودجه ها در مرکز کشور تصمیم می گیریم.

ما کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم
وی اظهار داشت: این تحول در حوزه دادن اختیارات به شهرستان ها، توجه به محور قرار دادن شهرستان ها برای تحول و اقدام مناسب و تلاش جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان ها موجب می شود که ۴۵۰ نقطه کشور شروع به رقابت با یکدیگر کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این اقدامات کل کشور را در مسیر تولید قرار می دهیم، در حالی که اختیاراتمان را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می کنیم. امکانی را فراهم خواهیم کرد که نخبگان و شایستگان هر شهرستان محور تغییر و تحول آن شهرستان قرار گیرند.

زاکانی تصریح کرد: امکانی را فراهم می کنیم تا از این فلاکتی که این دولت برای ما ایجاد کرده است با مشارکت مردم و الگوی درست و همه جانبه، رها شویم و کشور در سال اول تغییر را حس کند و در پایان چهار سال اول شاهد تحول اساسی باشیم.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha