۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
برای رونق تولید باید جذابیت ایجاد کنیم| زمین، تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

برای رونق تولید باید جذابیت ایجاد کنیم| زمین، تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رونق تولید باید جذابیت برای تولید ایجاد کنیم و جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم و این نیاز به سازوکار دارد.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که «یکی از مشکلات اساسی در مسیر رونق و جهش تولید در کشور وجود موانع بسیاری مانند انحصار، تورم مقررات و مجوزها، قاچاق کالا و مداخلات نامناسب دولتی در مسیر حرکت بخش خصوصی است. از نظر شما علت کم توفیقی در این زمینه چیست و اولویت‌ها و راهکارهای شما برای رفع موانع چیست؟» اظهار داشت: موضوع موانع تولید، از مسائل مهمی است که امروز تولیدکنندگان ما با آن مواجه هستند.

وی افزود: موانع تولید کاری کرده است که تولیدکنندگان با اندیشه و با انگیزه‌ای که در عرصه تولید حضور پیدا کردند، تولیدشان با مشکل مواجه شده است. ما برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید برای آن جذابیت ایجاد کنیم و از سوی دیگر از جذابیت امور اقتصادی غیر مولد بکاهیم. اینکه نقدینگی و پول‌ها به سمت ارز، طلا و زمین و امور غیر مولد برود، باید جاذبه اش از بین برود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این امر به سازوکار نیاز دارد. جذابیت نداشتن هرگز به معنای آن نیست که از فردا مانع این موارد شویم. بلکه باید برای کارهای غیرمولد مالیات در نظر بگیریم و از مالیات تولیدکنندگان بکاهیم و با شیب ملایمی آن را به میزان پایین‌تری ببریم و ۲۵ درصد را به ۱۰ درصد برسانیم.

رئیسی افزود: ما باید در عمل برای مسأله، تولید کاری کنیم که تولید کننده مشکلی نداشته باشد. صدور برخی از مجوزها برای تولید کننده مانع است. بله باید سازوکار داشته باشد اما این سازوکارهای موجود، باید پسینی باشد نه پیشینی تا تولیدکننده را موفق کند. ما باید کاری کنیم مسأله قاچاق به عنوان یکی از موانع جدی تولید به حداقل برسد و از بین برود. از طرف دیگر نقدینگی باید به سمت تولید برود.

اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد
وی در پاسخ به نقدها و دیدگاه هایی که از سوی سایر کاندیداها مطرح شد، تصریح کرد: در ارتباط با مطالبی که اشاره شد، خواهش می‌کنم به نظرسنجی‌ها آن هم نه یک نظرسنجی، بلکه تمام نظرسنجی‌های کلی از مردم عنایت داشته باشید. یکی از دغدغه های مردم بی صداقتی برخی از مسئولین است و انتظار مردم آن است که در سطوح مختلف با آنها با صداقت صحبت شود و حرف نادرست به آنها گفته نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این خیلی بد است که شخصی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری فقط برای جلب آرا و تخریب دیگران حضور پیدا کند. اگر این کار جواب می داد، در همین سالن افرادی بسیار اهانت کردند و تخریب کردند و حرف نادرست زدند. فکر کنید مردمی که پای صحبت ما نشستند و جوانانی که دسترسی دارند، می‌توانند خودشان به سایت آموزش عالی بروند و فرض کنید ببینند مدرک تحصیلی بنده و برخی از آقایان چیست؟ این برای کسی که ادعا می کند بد نیست؟ این کار لازم نیست به فردا بیانجامد کار یک دقیقه است. از این همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود، اشکال ندارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: سایت ها را نگاه کنید و ببینید که چقدر جریان معاندین علیه من بسیج شدند. شما قبل از هر کس در محضر خدا هستید. مردم می فهمند. چرا به مردم اهانت می کنید؟ مردم می دانند و تشخیص می دهند. مردم هم من را دیدند و تجربه کردند و هم شما را دیدند. من با مردم، با صداقت حرف می زنم. چرا به کاندیداها اهانت می کنید؟ اولین کسی که در تاریخ ایران نامزد پوششی را می دانید در دوره قبل چه کسی بود؛ کسی که رسماً می گفت نمی‌خواهم رئیس جمهور شوم و فقط آمدم از دولت دفاع کنم. دوستان شما بنیانگذار این موضوع بودند. هر کدام از این آقایان شخصیتی هستند.

وی گفت: دیدگاه و اعتقاد من رقابت و مشارکت است. شما دیدید من در قوه قضاییه چه کردم؛ از روز اولی که آمدم گفتم هر کسی که قوه قضاییه از آن شاکی است، از همه گذشتیم. نه یک سایت بستیم، نه روزنامه بستیم و نه یک نفر را بخاطر انتقاد پیگیری کردیم. اما شما به جایی(دولت) اعتقاد دارید که صدها شکایت کردند علیه کسانی که اهانت کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من در دوره انتخابات قبل از کسی یک شکایت نکردم. می‌گویید چرا با واحدهای تولیدی سر می زنید؟ من که نمی خواستم سر بزنم، شما مردم را گرفتار کردید. این اقتصاد است که کشور را به این روز انداختید؟ قوه قضاییه و دادگستری های سراسر کشور بیش از ۲ هزار کارخانه راه اندازی کردند. بروید و ببینید اینها کجا هستند و بودند یا نبودند. اینها پیش روی مردم است.

رئیسی گفت: من همه زندان‌ها را هم سر می‌زنم. من مدیر نشستن در اتاق ها نیستم. اتفاقا شما باید پاسخ دهید که چرا کار را به این روز رساندید که من که به استان می روم با کارآفرین ها جلسه داشته باشم؟ اینها صدایشان از بی توجهی‌ها بلند است. اتفاقا سوال جدی از شما مطرح است که چرا داد همه را در آوردید و داد کارآفرین و کارگر را درآوردید؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این مناظره در رابطه با دیدگاه های اقتصادی خود برای اداره کشور، بیان کرد: بنده در مسئولیت ریاست قوه قضاییه با پرونده های بسیاری که به دلیل ساز و کارهای نادرست و بسترهای فساد و زمینه های بسیار رانت در دستگاه اجرایی تولید می شود مواجه شدیم. ما به پرونده ها رسیدگی می‌کنیم و مردم می دانند که نه در ادعا بلکه در عمل نسبت به رسیدگی ها خط قرمز نداریم و این برای مردم اثبات شده است. نکته مهم این است که باید به مجموعه‌ای که تولید فساد می‌کند، رفت یعنی رفتن سراغ علل فساد؛ پرونده هایی که فعلا رسیدگی می شود معلول است.

وی تاکید کرد: برای من خدمت کردن در دستگاه قضایی بسیار مغتنم است اما امروز با خواست عموم مردم که قابل مشاهده و ارزیابی است مواجه شدم. شما ده ها بار ارزیابی کردید، اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی ها، ظلم، فقر، تبعیض و بسیاری از بسترهای فساد در آمده است. و الّا درست می گویید من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه گر دارم و اگر در جایگاه رئیس جمهور قرار بگیرم جایگاه پاسخگو پیدا می کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: طبق سنت سنواتی آقایان پنج سال و ده سال بوده است و نیاز ندارم  به اینکه دنبال پست و مقام باشم. مطلقا چنین فکری در ذهن من نیست؛ چه در استان قدس رضوی خادم بودم و چه در اینجا که امروز مردم با عملکرد من آشنا هستند. دلیل اقبال مردم این است. چرا از اقبال مردم ناراحت هستید؟ چرا می خواهید با تخریب جایگاه من، خودتان را اثبات کنید؟ بیایید بگویید این کار را کردید. چهار واحد تولیدی را هم شما می رفتید و آباد می کردید. چرا اینکار را نکردید؟ می‌گویید اینها مشکل قضایی داشت. اولا مشکل قضایی را چه کسی ایجاد کرد؟ اولا که کمتر از یک درصد مشکلات قضایی داشتند. نوع خصوصی سازی های بی حساب و کتاب در دولت این ها را رقم زده است.  

رئیسی تصریح کرد: تبریزی ها ماشین سازی تبریز را می بینند، کرمانشاه را می بینند، در اراک و خوزستان می‌بینند. داد کارگر و کشاورز و مردم در آمده است. ما بی توجه باشیم؟ فرق شما و ما همین است. ما به فرمان رهبری که فرمودند تولید مسأله کشور است، به خواست مردم توجه می‌کنیم و به میدان آمدیم. ما برای دولت، کسب و کار و معیشت مردم برنامه داریم.

وی افزود: جایگاه و ظرفیت من ایجاب می کند بگویم مدیریت، حلقه مفقوده کشور است. بسیاری از اقتصاددان ها را می توانم برای رفع مشکلات کشور به خط کنم و این کار را خواهم کرد. کما اینکه اگر در جایگاهی بودم بسیاری از اقتصادیونی که هستند جزء مشاورینی بودند که همواره با من کار می کردند. مردم امروز این قدرت مدیریت را می خواهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مسأله مردم این نیست که فلان مکتب اقتصادی چه می‌گوید و دیگر مکتب اقتصادی چه می‌گوید؟ دو مکتب اقتصادی با هم دعوا دارند و دو نفر اقتصادی حرف یکسان نمی گویند. مردم دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می گردند که کارهای کشور را سامان بدهد. چرا اجازه نمی دهید این کار اتفاق بیافتد؟

زمین، تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است
رئیسی در پاسخ به این سوال که «زمین خواری و تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی برخی از اشخاص با استفاده با استفاده از نفوذ و بهره‌گیری از خلأ های قانونی پدیده شومی است که لطمات زیادی را به مردم وارد آورده است، چه برنامه مدون و بازدارنده ای برای مقابله با این معضل در نظر دارید؟» گفت: یکی از مشکلات جدی کشور مسائل زمین‌خواری است که زمین به جای اینکه برای کشاورزی، سکونت مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به سرمایه‌هایی مانند طلا و ارز تبدیل شده است و  به دست سوداگران و کسانی که با زمین از طریق جنگل خواری و کوه خواری و تعبیر کاربری ها برخورد می کنند افتاده است.

وی بیان کرد: این از آن چیزهایی است که در قوه قضاییه شاهد خروجی آن هستیم و پرونده های زیادی تولید می شود اما اگر ساز و کارهای آن در دولت اصلاح شود و دستگاه های مسئول در حوزه شهر و روستا مسئولیت خود را انجام دهند واقعا نوبت به دستگاه قضایی نمی رسد. ما یک شورای حفظ حقوق بیت المال با شرکت همه مسئولین اجرایی و قضایی ایجاد کردیم که از اینگونه زمین‌خواری ها پیشگیری می کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای عبور از این وضعیت باید سند عادی را به سند رسمی تبدیل کرد، بیان کرد: این یکی از ضرورت های جدی کشور است که از ابتدای ورود به قوه قضاییه با همراهی مجلس آن را دنبال کردم. مجلس هم خوشبختانه آن را تصویب کرد که مقداری در گیر و دار مسائل اداری است. این اولین مسأله است.

دنبال این هستیم که کاداستر تا پایان ۱۴۰۰ به سامان برسد
رئیسی افزود: دومین مسأله موضوع حدنگار و کاداستر است که در کشور ما شروع شده و عمل کردیم. متاسفانه کشور ما در زمینه حدنگار و کاداستر عقب است. شاید یک کشور است که این کار را انجام نداده با در حال انجام است. ما به دنبال این هستیم که ان شاءالله تا پایان ۱۴۰۰ کاداستر کشور به سامان برسد. مدیریت معنایش همین است این کار چهل ساله بوده اما الان دارد به سامان می رسد و همه شاهد انجام آن هستند. ما باید سازمان های مردم نهاد و نهادهای مردمی را فعال کنیم تا در این زمینه فعال شوند و نظارت کنند و از تغییر کاربری ها جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: راه قانونی باید برای مردم باز شود تا مردم سراغ کار غیر قانونی نروند و در صورت تخلف، متخلف شناسایی شود. ما امروز مدیریت حدی در امور می خواهیم وگرنه مقررات هست و به آن عمل نمی شود. اگر عمل شود ساز و کارها موجود است تا از زمین‌خواری ها جلوگیری شود.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha