۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
باقی ماندن بخشی از تحریمها توسط امریکا نقض برجام است| ایران باید به کمیسیون مشترک رجوع کند
سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

باقی ماندن بخشی از تحریمها توسط امریکا نقض برجام است| ایران باید به کمیسیون مشترک رجوع کند

«مارک فینو» معتقد است باقی مانده برخی از تحریمهای ایران از سوی امریکا نقض برجام است و ایران باید به کمیسیون مشترک برجام در این خصوص شکایت کند

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که انتظار می رفت دور اخیر مذاکرات وین آخرین دور باشد ولی هیاتها به پایتختها بازگشتند تا پس از رایزنی و مشورت مذاکرات را در هفته اینده از سر گیرند.

در حالی ایران و اروپا اظهار امیدواری کرده اند که دور آینده آخرین دور مذاکرات باشد ولی امریکا اعلام کرده ممکن است دورهای بعدی نیز وجود داشته باشد.

«انریکه مورا»، معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و رئیس  پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در این خصوص گفته است امیدواریم در دور بعدی گفتگوهای برجامی به توافق برسیم و به عنوان هماهنگ کننده برجام امیدوار بودم که این دور از مذاکرات آخرین دور باشد.

وی اظهار داشته است در حال حاضر به مرحله‌ای خواهیم رسید که باید با اصل مسائل رو برو شویم و منطقی است که هیات‌ها به پایتخت‌ها برگردند و پیشرفت کار را به مسئولان گزارش دهند. متن توافق درباره احیای برجام هنوز نهایی نشده است، اما امیدواریم متن نهایی اجرای کامل برجام در دور بعدی مذاکرات وین، حاصل شود. تاکنون بعضی مسائل سیاسی و فنی باقی‌مانده است که نسبتا پیچیده‌اند. امیدوارم که برای رسیدن به توافق نهایی زمان زیادی لازم نباشد. اما اطمینان دارم که به توافق دست خواهیم یافت.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین نیز در این خصوص گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپایی‌ها تصمیمات سخت خود را بگیرند. اکنون زمان آن است که آمریکا و اروپایی ها تصمیمات سخت خود را بگیرند. باوجود اینکه پیشرفت های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت. من اطمینان دارم دور بعدی مذاکرات همانی خواهد بود که در آن توافق نهایی حاصل می شود.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده که در ادامه آمده است. «مارک فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*انتظار می رفت که دور اخیر مذاکرات وین دور نهایی باشد. ولی اعلام شده بعد از نشست اخیر دوباره هیاتها به پایتختها برای مشورت باز می گردند. آیا تصور می کنید این اخرین بازگشت هیاتها به پایتختها خواهد بود و نشست بعدی دور نهایی خواهد بود؟
بیشتر نظرات شرکت کنندگان در گفتگوها و ناظران خوش بینانه است. اما طبق معمول، پایان بازی سخت ترین قسمت است زیرا شیطان در جزئیات است.

*ایران و اروپا اعلام کرده اند دور آینده احتمالا دور نهایی مذاکرات باشد. اما امریکا اعلام کرده ممکن است دورهای دیگری نیز برای ادامه مذاکرات وجود داشته باشد. دلیل دیدگاه متفاوت امریکا چیست؟
اتحادیه اروپا فعالانه درگیر متقاعد کردن بازگشت کامل ایالات متحده به برجام است و انتظار دارد توافق نهایی به زودی انجام شود. ایالات متحده تلاش می کند تا در سمت طلبکار و تحت فشار زمان ظاهر نشود تا آنچه را که توسط تندروها به عنوان امتیاز دادن تلقی می شود، انجام دهد.

*ایران اعلام کرده تعهدات هسته ای فراتر از برجام را نمی پذیرد. آیا در قالب این گفتگوها احتمال تعهدات فراتر از برجام وجود دارد؟
به نظر می رسد که اجماع گسترده ای وجود دارد که گفتگوها در مورد بازگشت و انطباق کامل ایالات متحده و ایران با برجام کنونی است. با این حال، برخی از بندهای برجام ممکن است نیاز به به روزرسانی یا گسترش داشته باشند، و این می توانست بعدا مورد بحث قرار گیرد اما قبلاً در این مرحله پیش بینی شده است.

*آمریکا اعلام کرده موضوع راستی آزمایی رفع تحریمها که از سوی ایران مورد تاکید است را نمی پذیرد. با توجه به تجریه گذشته چه اطمینانی به رفع واقعی تحریمهاست؟ این در حالی است که آژانس ناظر تعهدات ایران است و در صورت تخطی ایران با آن مقابله می کند. به نظر می رسد توازن حقوقی مناسبی برای این موضوعات وجود ندارد. ارزیابی شما چیست؟
بررسی اینکه آیا دولت ایالات متحده تصمیماتی را برای لغو تحریم ها گرفته یا آنها را اجرا کرده است، نسبتاً آسان خواهد بود. ممکن است مدتی طول بکشد، اما نتایج قابل مشاهده خواهد بود. در صورت حفظ برخی تحریم ها، این می تواند نقض برجام باشد و ایران حق دارد این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح کند.

*«عادل بن عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان عربی روز چهارشنبه اعلام کرده که اعراب نیز در مذاکرات وین باید حضور داشته باشند و به نوعی مذاکرات کنونی را نافی منافع اعراب می داند. دلیل اظهار نظر وی چیست در حالی که به نظر می رسد مذاکرات در دور بعدی ممکن است نهایی شود.
البته افزایش تعداد شرکت کنندگان در مذاکرات وین فراتر از طرفهای فعلی و ایالات متحده خیلی دیر و غیرموجه است. با این حال، از آنجا که برجام دارای پیامدهای امنیتی منطقه ای است، می تواند علاقه متقابلی برای بحث در مورد مسائل امنیتی منطقه ای در چارچوب دیگری وجود داشته باشد، یا یک گروه منطقه ای موقت یا کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه که در ماه نوامبر در نیویورک برگزار خواهد شد محملی برای طرح این موضوعات می تواند باشد.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha