۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
برای اشتغال، برنامه اضطراری داریم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

برای اشتغال، برنامه اضطراری داریم

قاضی زاده هاشمی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای اشتغال، برنامه اضطراری خواهیم داشت.

به گزارش بازار، قاضی زاده هاشمی در گفتگو با برنامه شبکه خبر به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.

چرا ریاست جمهوری؟ آیا امکان تصدی جایگاه دیگری برای جنابعالی وجود نداشت؟ و چه توانایی واقعی در خود دیدید که پا به این میدان گذاشتید؟
سمت ریاست جمهوری، سمتی فوق العاده‌ای در قانون اساسی ما است و با اختیارات زیادی که دارد، اگر قرار است قانونی نوشته شود لایحه اش توسط دولت تنظیم می‌شود به اضافه اینکه بسیاری از شوراهای سیاست گذاری و اقدامات اجرایی و انتخاب مدیران اجرایی به عهده رئیس جمهور است ضمن اینکه از ابتدای انقلاب زحمات زیادی کشیده شده و در حوزه‌های مختلف دستاوردهای زیادی انقلاب اسلامی داشته است، اما دولت‌های ما عمدتا نتوانستند بعضی از مسائل اساسی را حل و فصل کنند، دلیلش هم این بوده است که دنبال اصلاح نهادی و اصلاح سیاست‌ها و مدل حکمرانی نرفتند.

ما دو سالی است در مجموعه‌ای با جوانان انقلابی با تجربه، جوان سیاست مدار ۴۰ ساله، ۴۵ ساله، کسانی که دانشگاهی هستند، استاد هستند، معاون وزیر بودند آدم‌هایی در این سطح مثل خود من و براساس آن چیزی که در بیانیه گام دوم آمده تلاش کردیم اصلاح و تحول در این مدل حکمرانی تهیه کنیم و تهیه کردیم یعنی بنده بیشتر از اینکه یک فرد باشم بعنوان کاندیدا، نماینده طرز تفکر از جوانان نوخاسته این کشور هستم که آمده روش اداره کشور را تغییر دهد هدف آن فقط اجرای چند پروژه نیست که البته ما برای مسائل اضطراری مردم برنامه داریم، ولی بیشتر دنبال اصلاح روش‌های اداره کشور هستیم.

اعضای کابینه خود را مشخص کردید؟ ممکن است اسم برخی را از طریق شبکه خبر به مردم معرفی کنید؟ یا قبل از برگزاری انتخابات، اسامی وزرا و معاونین را اعلام فرمائید که مردم با شناخت بیشتری از دولت آینده به شما رای دهند؟
یکی از کارهایی که در اصلاح مدل حکمرانی کردیم همین است یعنی نظام انتخاب مدیران براساس نظام شایستگی، دولت ما ۵ مقدمه دارد، شفافیت، گفتگو، عدم انحصار، ‌عدالت و پاسخگویی است، در حوزه شفافیت ما ۵۵۵ پست راهبردی دولت را شناسایی کردیم سایتی به نام دولت جوان دات کام وجود دارد معرفی افراد با رزومه شان آنجاست که از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود. البته منظور از آزمون، آزمون علمی نیست، آی کیو و قدرت رهبری و مشورت پذیری شان است و تست روانشناسی می‌شوند و یک دوره دو ماهه آموزش می‌بینند برای هم راستا شدن با راهبردهای دولت، رتبه بندی و محبوبیت سنجی می‌شوند در جایگاهی که هستند مثلا وقتی می‌خواهید کسی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کنید باید جامعه معلمین او را به عنوان وزیر بپذیرند بعد به مراکز قانونی معرفی می‌شوند بنابراین در دولت سلام، رئیس جمهور فقط رئیس دفتر خودش و با مشورت وزرا، معاون اول را انتخاب می‌کند و بقیه در این سیستم انتخاب می‌شوند.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را در اردیبهشت ماه ۴۱ درصد و در همین ماه نقطه به نقطه را ۴۶ و ۹ دهم درصد اعلام کرد، شما اگر رئیس جمهور شدید فکر می‌کنید این نرخ ۶ ماه یا یک سال بعد چقدر کاهش پیدا می‌کند؟ من بیشتر دنبال یک عدد کمی از شما هستم.
ما یک بسته ۵۱ پروژه‌ای داریم برای کنترل تورم که نرخ ۴ ساله ما به زیر ۵ درصد می‌رسد و به عبارت بهتر هر سال نصف سال قبل می‌شود یعنی الان ما به حدود ۲۰ درصد می‌رسانیم به همین ترتیب تا در طی ۴ سال به زیر ۵ درصد خواهد رسید.

‌کنترل قیمت‌ها و بحث مبارزه با گرانفروشی و گرانی از خواسته‌های اصلی مردم است، رئیس جمهور فعلی در چند ماه اخیر بر این موضوع تاکید کرد، اما عملا اتفاقی نیفتاد، شما چاره کار را کجا می‌بینید و راه حل شما برای این موضوع چیست تا مردم بابت گرانی یا گرانفروشی دغدغه‌ای نداشته باشند؟
پاسخ خیلی مفصل است، چون ما باید ریشه‌ها و علل گرانی را بررسی کنیم، یکی از محتویات مدل حکمرانی بر عدم برخورد با معلول و برخورد با علت است، چون شما تا وقتی با معلول برخورد کنید و علت زاینده گرانی باشد گرانی اتفاق می‌افتد ما به تعزیرات و نظارت میدانی و نظارت در محیط نیاز داریم، اما این گرانی که در زنجیره ارزش اتفاق می‌افتد آن را باید ببینیم باز در مدل نظام شفافیت ما تمام ورودی‌ها تا وقتی کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد در یک اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد.

یعنی تمام فعالان اقتصادی از وارد کننده یا تولید کننده یعنی از کسی که مسئول است در داخل تولید می‌کند تا کسی که وارد می‌کند تا زمانی که به دست مردم یعنی مصرف کننده نهایی می‌رسد در یک اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد و تمام فعالیت‌ها دیده می‌شود این در این بحث است. ما بحث جدی تری داریم در بحث تورم که عرض کردم تورم یعنی گرانی. یعنی ما وقتی تورم را کنترل کنیم گرانی را کنترل کرده ایم. در آن جا برای کنترل نقدینگی، برای اصلاح ساختار بودجه، برای اصلاح ساختار نظام بانکی برنامه مفصلی دیدیم بنابراین یک علل است که در بحث تورم با کنترل تورم، گرانی را کنترل می‌کند، یک اقدام میدانی است که در نظام جامع شفافیت به دست می‌آید.

در حوزه اشتغال و بیکاری آمار رسمی بیکاری را ۱۰ درصد اعلام می‌کند شما در صورت رای مردم به جنابعالی اگر رئیس جمهور شدید فکر می‌کنید در یک سال اول ریاست جمهوری به چه میزان این نرخ کاهش پیدا میکند؟
 ما برنامه اضطراری اشتغال داریم، چون حجم بیکاری افزایش پیدا کرده، ما الان حدود ۵ و نیم میلیون نفر یا بیکار مطلق داریم یا شغل ناقص داریم یعنی مشاغلی داریم که حداقل حقوق قانون کار را هم دریافت نمی‌کنند و این‌ها عمدتا سرپرست خانوار هستند و یک برنامه میان مدت و دراز مدت داریم در این برنامه ضربتی ما به تمام کسانی که جویای کار هستند فارغ از رشته یا تخصصشان، مهارت یاد می‌دهیم و ظرف دو سال با تامین مالی که می‌کنیم و با شبکه نظام مالی که درست می‌کنیم از بنیادها، دولتی و غیردولتی به آن‌ها شغل موقتی که بتوانند حداقل حقوق قانون کار را داشته باشند تا آن برنامه‌های رشد اقتصادی را که طراحی کردیم رشد بیشتر از ۵ درصد از سال دوم یعنی از سال ۱۴۰۲ به بعد اتفاق می‌افتد کم کم مشاغل پایدارتر می‌آیند و از این شغل موقت که حقوق و دستمزدی را دریافت می‌کنند جا به جا می‌شوند در آن مشاغل دائمی‌تر.

در حوزه مسکن که در ذیل سوالات اقتصادی مطرح می‌شود این یکی دو سال اخیر بحث خرید مسکن برای بسیاری از مردم خیلی دور از دسترس شده و بحث پرداخت اجاره بها خیلی دشوار است. میانگین انتظار مسکن به ۳۵ سال رسیده است، یعنی از ۵ سال در کمتر از ۱۵ سال به ۳۵ سال رسیده است، در صورت انتخاب جنابعالی بعنوان رئیس جمهور فکر می‌کنید بعد از یکسال چه تفاوت محسوسی بازار مسکن با وضع فعلی الان داشته باشد تا امید خانه دار شدن در مردم مجدد احیا شود؟
در بحث مسکن سه مسئله داریم بی مسکنی، گرانی مسکن و بدمسکنی، ما تقریبا ۴ و نیم میلیون مسکن در کشور کم داریم یک برنامه ضربتی تولید ۴ و نیم میلیون مسکن را داریم، چون من جاهای دیگر این را مفصل توضیح دادم که مردم را به سه گروه تقسیم کردیم، سه دهک، سه دهک، چهار دهک، سه دهک پایین بدون آورده اولیه ما به اجاره به شرط تملیک از آن‌ها پس می‌گیریم، سه دهک بعدی با مشارکت ۷۰، ۳۰ است چهار دهک بعدی مشارکت ۵۰، ۵۰ است، برگشت سه دهک دوم ۲۰ ساله است و چهار دهک بعدی ۱۵ ساله است یعنی برگشت آن طبقه پایین طولانی مدت‌تر است، این بحث در قسمت بی مسکنی است در بحث گرانی مسکن ما دنبال نظام اجاره داری حرفه‌ای می‌رویم که در دنیا این مدل تجربه شده است که به عبارت بهتر در این مدل خانه‌ها درجه بندی می‌شوند مانند هتل‌ها که ستاره بندی می‌شوند و تعرفه پیدا می‌کنند و شرکت‌های اجاره دار به اجاره دهی کمک می‌کنند، ما حق مالکان را از بین نمی‌بریم، ولی امتیازاتی به این شرکت‌های اجاره دار می‌دهیم که عملا برای آن کسی هم که می‌خواهد خانه اش را اجاره بدهد به صرفه‌تر است که بیاید و از طریق این شرکت‌ها اجاره بدهد. وقتی این اتفاق افتاد ما مدیریت واحد بر بازار اجاره مسکن درست کردیم که بعد می‌توانیم آن را کنترل کنیم، با نظام‌های مالیاتی، مالیات بر عواید سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی قوانینی که برخی هایش را مجلس هم تصویب کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ۶ ماه قبل با انتشار برنامه ها و برگزاری جلسات با نخبگان و متخصصان در حوزه های مختلف چون مسکن، مالی، پولی و کشاورزی خواستار نظر و نقد نخبگان و متخصصان شدیم.

بسیاری از مخاطبان در تماس با شبکه خبر پیشنهاد دادند که یک هیأت مستقل نخبگان دانشگاهی و کارشناس تشکیل شود تا آن ها بر وعده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نظارت کنند و بعد از یک سال رصد، اعلام کنند که کدام نامزد به وعده خود عمل کرده یا نکرده است؟ شما با این پیشنهاد موافق هستید؟ آیا به نظراتشان تمکین خواهید کرد و نظرات این گروه مستقل را می پذیرید؟
حتما، من چیز بالاتری را عرض کنم، ما از ۶ ماه قبل شروع به انتشار برنامه ها کردیم و در جلسات نخبگانی، متخصصان آن حوزه ها به طور مثال متخصصان برنامه مسکن، برنامه مالی، برنامه پولی و برنامه کشاورزی مان را ارائه کردیم و از کارشناسان خواهش کردیم که اگر اشکالی هست نقد کنند تا ما نقدشان را برطرف کنیم یعنی یکی اجرای وعده است و دیگری اجرا شوندگی برنامه ها قضاوت شود یعنی اگر من مدعی هستم با این ۵۱ طرح تورم را زیر ۵ درصد می رسانم و ۷ بسته سیاستی در این حوزه داریم، کارشناسان بررسی کنند و با توجه به تجربه جهان، آن ها بگویند بله این برنامه ها، برنامه هایی است که ما را به آن جا می رساند، مرحله دوم اجراست که این باید ادامه پیدا کند که آیا مجریان متعهد به اجرای این برنامه ها هستند؟ آیا موفق شده اند و اگر موفق نشدند به چه دلایلی نشدند.

در بحث بازار سرمایه، ‌ بسیاری از مردم با تشویق مسؤولین سازمان بورس یا دیگر مقامات دولتی وارد بورس شدند و بازار سرمایه به خصوص در چند ماه اخیر وضع خوبی ندارد، فکر می کنید در صورت انتخاب احتمالی جنابعالی، ۶ ماه بعد بازار سرمایه چه تفاوتی محسوسی با الان داشته باشد؟
در این زمینه دو کار باید انجام شود یک برخورد اضطراری و یک برخورد نهادی. برخورد اضطراری این است که خبر دارید که من از یک سال پیش بعنوان نائب رئیس مجلس درگیر بازار سرمایه هستم و گزارشی از تخلفات کدهای حقوقی و بعضی اشخاص حقیقی درآوردم که کجا تخلف کرده اند و تخلفاتشان نیاز به رسیدگی دارد و در اختیار بازپرس قرار دادم که این عدد حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است، ما پیشنهاد می دهیم که این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان وارد صندوق تثبیت بازار شود و برای خرید و فروش در بازار فعال شود و این امکانش وجود دارد یعنی هم دارایی هایی که این ۲۰۰ کد دارند قابلیت نقدشوندگی دارد و هم اینکه مالکیت را از آن ها نگرفته ایم، آن ها صاحب پول هستند اما پولشان در بازار فعالیت می کند، این خودش کم کم بازار را سبز می کند و به حرکت در می آورد و بعد در میان مدت کم کم وقتی بازار روند رو به رشد پیدا کرد، می شود اجازه داد که آنها پولشان را ذره ذره از بازار خارج کنند نه ناگهانی اما یک اصلاحات نهادی بازار سرمایه نیاز دارد که جدی است یکی اینکه قانون بازار سرمایه باید تغییر پیدا کند که در دستور کار مجلس است من به دنبال تشکیل کانون سهامداران حقیقی هستم جایی که سهامداران حقیقی را متشکل کند، آموزش بدهد، منافع آن ها را حمایت کند سخنگوی آنها باشد، عضو شورای عالی بورس باشد و شورای عالی بورس فقط در اختیار حقوقی ها و به عبارت بهتر در اختیار خصولتی ها نباشد و باید در درازمدت و میان مدت آن ها را از قبیل تکثیر تالارهای بورس، ایجاد رقابت، توسعه شبکه، توسعه بورس کالا که باید اصلاح کنیم و برنامه ای برای اصلاح قیمت در بورس کالا داریم که قیمت گذاری تمام کالاها در بورس کالا اتفاق می افتد و آن مبنای عمل خواهد بود.

آسیب شناسی سال های اخیر نشان می دهد که بسنده کردن مقامات به گزارشات مکتوب آن ها را از درک واقعیات زندگی مردم دور کرده است، در طول دوران ریاست جمهوری آیا شما به جمع مردم در شهرها و روستاها، در بازار و خیابان خواهید رفت و حاضرید سه ماه به سه ماه در جمع مردم حاضر شوید و به حرفشان بشنوید و با آنها صحبت کنید و شبکه خبر هم زنده آن ها را پخش کند؟
به نظر من این انتظار کمی است حضرت علی (ع) وقتی حکومت اسلامی را تعریف می کنند مردم و حکومت را یکی می بینند یعنی اصلا مسؤول از مردم نباید جدا شود که برگردد. باید با آنها باشد و لازمه این امر این است که تشریفات زندگی مسؤولان باید کم شود و ارتباطات مردمی و خانوادگی مسؤولین حفظ شود، در دولت سلام ما هیچ بخشنامه ای را صادر نمی کنیم الا اینکه ذینفعان مردمی که در آن صنف هستند آن را تأیید کرده باشند یعنی بخشنامه های ما با دو امضا صادر خواهد شد یکی وزیر ما و یکی نماینده مردم در آن بخش است یعنی هیچ چیزی جدا از مردم نیست، ما نظریه ای خلق کردیم به نام دولت مردم که نظریه ادغام دولت و مردم است یعنی مردم و دولت عینیت یکی پیدا می کنند همه تصمیمات را باهم می گیرند و همه کارها و نظارت ها را باهم انجام می دهند و ما این را مدل کردیم، قانون اساسی ما هم حاکمیت برای مردم قائل است و می گوید حاکمیت مردم در طول حاکمیت الله است و ما حاکمیت مردم را در دولت سلام تبدیل به روش کردیم.

بحث مافیای واردات که مانع رشد ظرفیت های داخلی شده است، چقدر این مافیا را شما می شناسید و با عملکرد پیچیده و سیستماتیک آن آشنا هستید و چگونه با این غول پیدا و پنهان مبارزه خواهید کرد؟
ما یک برخورد با مفسدین داریم و یک برخورد با فساد داریم، فساد ناشی از ساز و کارهای فسادزا است، وقتی شما رانت تولید کنید مافیا ایجاد می شود و وقتی رانت را از بین ببریم مافیا از بین می رود، وقتی شما پنهان کاری داشته باشید دزد ایجاد می شود وقتی آشکارسازی و شفافیت داشته باشید از بین می رود، بنابراین با از بین بردن رانت و نظام شفافیت، مافیا بی معنی می شود البته باید تمام دولتمردان دولت سلام جزو پاک دست ترین و حرفه ای ترین و تحت نظارت ترین آدم ها باشند و ما براساس اعتماد، کاری را به کسی نمی سپاریم، معتمدترین آدم ها را انتخاب می کنیم اما باز طبق فرموده امیرالمومنین باید عیونی باشند که از این ها مراقبت کنند.

مجری: بحث مبارزه با اژدهای هفت سر فساد که جنابعالی هم اشاره کردید جزو خواسته های اصلی مردم است و گفته می شود که اگر با دقت و هوشیاری در دستگاه های اجرایی عمل شود عملا فسادی شکل نمی گیرد که به دستگاه قضایی کشیده شود، شما برای مبارزه با فساد و جلوگیری از شکل گیری سلول های جدید در حوزه فساد چه برنامه های مشخص و عملیاتی دارید؟
از بین بردن نهادهای استضعاف گر، الان نظام بودجه گیری ما استضعاف گر است یعنی چه؟ یعنی بودجه را براساس لابی توزیع می کند پس فساد درست می شود، بانک استضعاف گر است یعنی پول را از مردم جمع می کند و ارزان قیمت به یک عده خاص می دهد و رانت و فساد ایجاد می کند، وقتی شما ساختارها و نهادهای استضعاف گر و ضدعدالت را یعنی بالاترین مسأله دولت سلام، برقراری عدالت است عدالت ساختاری رویکردی، ما آمدیم که رویکردها را اصلاح کنیم، شعار مبارزه با فساد را خیلی ها قبل از ما دادند ولی دست ده نفر را گرفتند ولی چون نهاد فسادساز را اصلاح نکردند این همینطور فساد تولید می کند، راه حل آن ایجاد ساز و کارهای دقیق، حقیقی و عادلانه و شفافیت مطلق است و آگاهی همگان از همه چیز است و بعد ایجاد نهادهای مدنی برای سوت زنی یعنی نهادهای مدنی طبق اصل ۸ قانون اساسی ما و امر به معروف و نهی از منکر و دولت موظف است نهادهای مدنی درست کند که مرتب هر جا تخلف و گریز از قانون و فسادی است با انگشت اشاره نشان دهند و به خاطرنشان دادنش جایزه بگیرند.

چگونگی و سطح زندگی مقامات برای مردم خیلی مهم است و هم حضرت امام خمینی (ره) و هم مقام معظم رهبری بارها بر پرهیز از اشرافی گری و زندگی ساده زیستانه مقامات و مسؤولین تأکید کردند، هم اکنون سطح زندگی شما در چه طبقه ای است؟ طبقه متوسط و عامه مردم یا مرفه؟ و اگر رئیس جمهور شدید این سطح زندگی را حداکثر در سطح طبقه متوسط قرار خواهید داد؟
بنده دانشیار دانشگاه هستم و معلم هستم و حقوق دانشگاه را می گیرم و جزو طبقه متوسط محسوب می شوم به اصطلاح کمی بهتر از طبقه متوسط با توجه به شرایطی که الان دارم ولی منزل ما بالاشهر تهران نیست همان بخش متوسط تهران محسوب می شود و بعید می دانم با این درآمدی که دارم بتوانم تغییرش دهم، مسأله ساده زیستی جزو اصول زندگی حاکمان دولت اسلامی است، از دلایلی که زندگی ها تغییر پیدا می کند طولانی شدن دوران مدیریت انسان ها است، نگاه کنید الان دعواها در انتخابات سر چیست؟ دعوا سر این است که چندتا اتوبوس با چندتا اتوبوس دیگر عوض شود بعضی اتوبوس ها مشترکند یعنی بعضی با راست ها راست هستند و با چپ ها چپ هستند این انتخابات می شود ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر مدیر و مدیرکل به بالا جریان ایکس بروند و جریان ایگرگ بیایند و بعضی ها هم بلدند جا به جا شوند اصلا دعوا سر این نیست که حالا این هایی که آمدند و رفتند مسأله ای از مسائل اصلی زندگی مردم حل و فصل بشود، ‌چرا؟ چون اینها طولانی شده و رسوب کرده اند. نگاه می کنید می بینید ۴۰ سال تا ۳۰ سال بالاخره در تراز اول جاهای مختلف بودند، من فکر می کنم که در طلیعه قرن جدید و گام دوم وقت آن رسیده که نسل جدیدی از مدیران متعهد و با تجربه بیایند و براساس دانش روز جهان کشور را اداره کنند، ما همه حرفمان این است و عزیزان بعنوان مشاورین و بالای سر باشند و اگر جایی ما چیزی را ندیدیم به ما اشاره کنند ولی هی تکرار، تکرار روش ها و تکرار آدم ها باعث تکرار مشکلات است.

در حال حاضر شما چند تا فرزند دارید، به چه کاری مشغول هستند؟ همسر گرامی چطور؟ خواهر و برادران؟ و این اطمینان را می دهید که اگر رئیس جمهور شدید تغییری در وضع زندگی آنها ایجاد نشود.
خانمم پزشک است، مثل خودم، دو تا فرزند دارم، یکی دانشجو است و دیگری دانش آموز است و یک زندگی عادی داریم خودمون خرید خانه مان را انجام می دهیم، رفت و آمد خانوادگی داریم، رفت و آمد اجتماعی داریم، پدر و مادرم که اصلاً شهرستان هستند، خواهرانم هم همین طور، اخوی هم نماینده مجلس هستند.
ما اگر قرار است تغییری پیدا کنیم در همین سال های اخیر هم پیدا می کردیم و خدا لطف کرد به ما.

قاضی زاده هاشمی افزود: من پزشک جراحم، سر و گردن، گوش و حلق و بینی ام، می توانستم به بخش خصوصی بروم، تصور، آرمان ها و آرزوهام، حقیقتا باورم این نیست، از خدا هم کمک می خواهم که مراقبت کند، بلاخره آدم ها ممکن است اوج پیدا می کنند ولی ما شخصی اش نمی کنیم، سیستم هایی درست می کنیم که این سیستم ها مراقبت کنند و بعد به مردم نشان بدهند.

هاشمی: حاکم تراز اول اسلامی مسأله خصوصی دیگر ندارد، چون او وکیل مردم شده است و به استخدام مردم درآمده است و همه طرز تفکر و مواضع او را باید بشناسند و همه مسایل خصوصی را که دور و برش دور می زند باید بدانند.

هاشمی افزود: در مسایل توزیع موانع داریم، در حوزه تولید مسأله مالکیت داریم، مجوز داریم و چه و چه ... در دولت سلام ما اهلیت را به جای مجوز می گذاریم، مسأله مالکیت را باید برویم اسناد رسمی را ببینیم و مسأله اش را حل کنیم.
تأمین نقدینگی داریم، نقدینگی در گردش، موضوع مالیات داریم، مسئله بیمه، قیمت، نرخ ارز و نظامات اداری و فرسایندگی نظام اداری داریم، ما واقعا برای نظام تولید کشور یک برنامه جامعی ایجاد کردیم، که تولید فناور به روز و ما را تبدیل کند به یک تولیدکننده علم و فناوری براساس حوزه های دانش بنیان و استارتاپ ها و صنایع خلاق.

هاشمی گفت: که ما جزو شماره یک های دنیا قرار بگیریم. که در خیلی از حوزه باید به طور جدی وارد شویم مثل فناوری های مخابراتی، که برای این ها یک برنامه جامعی دیده شده و من تصورم بر این است که اصلا شکل اشتغال و تولید در طول ده سال آینده در کشور ما تغییر پیدا می کند و کاملا فناورانه خواهد شد.
مجری: بحث جوانان و این قشر از جامعه که تعدادشان هم کم نیست با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، بحث بیکاری، اشتغال، فارغ التحصیلی و عدم بکارگیری شان در مسؤولیت ها و سمت های مختلف، چه میزان این مسایل را آیا ریشه یابی و مطالعه کرده اید؟ می شناسید و برای حل آن در دوره معقول برنامه ریزی کرده اید؟

هاشمی گفت: من به عنوان جوان ترین نامزد انتخابات برخواسته از نسل جوان هستم، برخواسته از گام دومی ها هستم، برخواسته از کسانی هستم که پرچم را می خواهم بگیرم و فصل دوم زندگی ایران بعد از گام دوم را ایجاد کنم.

وی افزود: نسل مدیر جوان و باتجربه، پخته باسوادی وجود دارند که می آیند و اسمش را به خاطر این فصل پروانگی گذاشتیم، پروانگی یعنی دگردیسی است، موجود به موجود دیگری، فصل دگردیسی امروز رسیده، توسط جوان ها برای جوان ها، توسط جوان ها برای آحاد مردم، ما برای جوان ها برنامه خاصی داریم از آن بسته اعتبار خانواده که معروف به ۵۰۰ میلیون تومانی شده است، از موضوع مسکن، ازدواج، اشتغال که همه این ها یک بسته است.

هاشمی گفت: تشکیل وزارت خانواده و مجموعه این ها را یک بسته جوانانه برای جوانان که بتوانیم یک ایران جدیدی را برای جوانان بسازیم.

هاشمی گفت: فصل دعواهای سیاسی گذشته و مردم هم واقعا خسته شده اند، خود سیاست مداران هم خسته شده اند، خود فعالان اصول گرا و اصلاح طلب هم خسته شده اند، حضرت آقا هم فرمودند که این دعواهای مرسوم را کنار بگذارید، الان من خیلی بدم می آید که بعضی از دوستان بحث انتخابات را دو قطبی می کنند.

وی افزود: چون بعضی ها چیزی برای عرضه ندارند، مجبورند با دو قطبی سازی و ایجاد هیجان جلب احساسات مردم را بکنند. مسأله ما کار و حل مشکلات مردم است.
معیشت، فرهنگ، برای ازدواج، نرخ طلاق، فرزندآوری، حاشیه نشینی، زنان سرپرست خانواده که برای آن ها فکری باید کرد.

هاشمی گفت: وقتی همه مان با هم جمع بشویم باز هم کم هستیم. واقعا اگر آدم حاشیه سازی کنار من باشد بدون تعارف اخراجش خواهم کرد، بدون تعارف و در دولت سلام و چرا اصلا اسمش را سلام گذاشتیم، چون سلام به همه است، سلام به ملت ایران است و سلام به همه جریانات سیاسی است و سلام به همه است و سلام به ناکارآمدی و سلام به بی عرضگی، فرق نمی کند که کی باشد، ‌ ما آدم حراف نیاز نداریم.

وی افزود: ما کسانی را نیاز داریم که خوب فکر کنند و متعهد باشند، ‌دولت سلام، ‌دولت ۲۴ ساعته است، دولتی است که خواب نباید داشته باشد و ۲۴ ساعته کنار مردم باشد و برای مردم باشد برای این که بتواند جلو ببرد.

هاشمی گفت: دولت مجاهدان است از هر قبیله، قشر، جنس، زن و مرد و سن و سال، همه که البته موتور پیشران آن طبیعتا جوانان است، چرا که جوانان انرژی دارند.

هاشمی گفت: با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی که داریم باید به کشور فناور تبدیل شویم، چون کشورهای زیادی هستند با جمعیت زیاد که نیروی کار ارزان دارند ما نمی توانیم، ما باید در اقتصاد جهانی بشویم، در اقتصاد جهانی ما باید رقابت کنیم و این رقابت در نیروی کار ممکن نیست، به دلیل این که بعضی ها نیروی کار ارزان و استثمار شده دارند، با یک دلار دارد برای شان کار می کند، پس بنابراین ما باید به سمت فناوری برویم، ما باید به سمت تولید دانش و فناوری برویم، ایران باید بشود ایران فناور و ایران فناور باید مدیر علمی فناور اقتصادی منطقه ۶۰۰ میلیون نفره بشود. این برنامه ماست.

وی گفت: نه این که ما برنامه و رشد فناوری داریم، ایران ایران فناور است، مجموعه منظومه ای که در آن شکل می گیرد مبتنی بر علم و فناوری است. چه اقتصاد دانش بنیان، صنایع خلاق مجموعه این هاست و مدیریت این مجموعه ۶۰۰ میلیون نفری برعهده ایرانی هاست.
 
هاشمی افزود: ما برای حوزه دیپلماسی، مامور دیپلماسی اقتصادی تعیین کردیم، برنامه مفصلی داریم که هزاران شرکت مشترک ایرانی و خارجی تشکیل بدهد با یک پایه ایرانی که ما بتوانیم از ابتدا با آموزش عمومی و تخصصی شرکت های دانش بنیان، آر اند دی ها، شتاب دهنده و ...، بتوانیم مدیر زنجیره تأمین منطقه بشویم.

هاشمی گفت: دولت سلام یک دولت عمومی و مردمی است و این نظریه ما نظریه ادغام دولت و مردم است که هیچ چیز پنهان از مردم ندارد. ما نیامده ایم که یک نسلی بیاید و یک نسلی برود.

وی افزود: البته نسل جدید باید جایگزین نسل قبلی بشود، دانش جدید باید جایگزین دانش گذشته شود، البته رویکرد آینده نگرانه باید جایگزین رویکرد گذشته نگرانه شود و البته بعضی ها که چسبیدن به بعضی از جاها و برای خودشان یک حوزه نفوذ درست کردند، نه این که ما با آن ها بدیم، نه، نمی گذارند که مسایل درست شود و نمی گذارند اصلاحات نهادی درست شود.

هاشمی گفت: اصلاح نهادی جدی می خواهید بروید، یک عده پشتش قرار گرفته اند، سراغ کنکور، سربازی، عده ای پشتش هستند، پس بنابراین نمی گذارند اصلاح انجام شود اگر می گذاشتند ما کاری با ایشان نداشتیم.

وی افزود: نسل جدید آمده و برای ساخت ایران جدید، به جای این که فرار کند، مهاجرت کند، برود و کشورش را ول کند، می خواهد کشورش را یک قدرت جهانی کند می تواند، کشور این ظرفیت را دارد و خدا این ظرفیت را به ما داده، هم نیروی انسانی داده و هم مدیر خوب داده و هم منابع طبیعی فوق العاده داده است، چرا نباید آن را مدیریتش کنیم.

هاشمی گفت: کشور نیاز به یک پوست اندازی جدی دارد.

وی افزود: سلام نماد آغازی دوباره است و ما می خواهیم به ایران جدید سلام بفرستیم. به ایرانی که نه تنها می تواند که توانایی دارد، برای مردم منطقه و جهان هم می تواند ایجاد یک زندگی خوب و شرافتمندانه کند برای مردم خودش برای مردم منطقه و جهان هم بتواند این را ایجاد کند بنابراین شعار ما ثبات و آرامش با دولت سلام است.
 

کد خبر: ۹۲٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha