۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
روسیه از عضویت کامل ایران در اتحادیه اوراسیا حمایت می کند| مزایای برجام برای ایران مهم است
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

روسیه از عضویت کامل ایران در اتحادیه اوراسیا حمایت می کند| مزایای برجام برای ایران مهم است

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که ایران برای بازگرداندن انطباق خود با برجام از لحاظ اقتصادی بسیار بیشتر از عضویت در اتحادیه اوراسیا اهمیت قائل است.

بازار؛ گروه بین الملل: قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. در روز اجرای این توافق‌نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: امروز ما یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد کرده‌ایم، یک بازار منطقه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می کند و می توان از این طریق بخشی از اثر تحریم ها را جبران کرد . قطعا ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که بتواند با سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی برقرار کند و یا روابط خود را توسعه دهد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*یکی از بلوکهای تجاری مهم برای ایران «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است. در حال حاضر ایران عضو ناظر این اتحادیه است. اهمیت عضویت دائم ایران در این اتحادیه چیست؟
من درک می کنم که ایران توافق نامه ای تجاری با اتحادیه اوراسیا از سال ۲۰۱۸ دارد. مشخص نیست عضویت در این اتحادیه چه مزیتی - از لحاظ اقتصادی - به ایران ارائه می دهد که در قرارداد تجاری موجود پیش بینی نشده است. از آنجا که ارمنستان عضوی از اتحادیه اوراسیاست، عضویت ایران می تواند با جمهوری آذربایجان در ارتباط با بحران ناگورنو قره باغ تنش بالقوه ای ایجاد کند.

*روسیه یکی از کشورهای حامی عضویت ایران در «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» است. دلیل حمایت روسیه از عضویت دائم ایران چیست؟
روسیه از عضویت ایران حمایت می کند زیرا هدف آن مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه قفقاز و آسیای میانه است.

*برخی معتقد هستند روسیه با گسترش این اتحادیه در صدد است تا کشورها عضو این اتحادیه وابستگی کمتری به چین در قالب طرح «یک کمربند یک جاده» داشته باشند. ارزیابی شما چیست؟
نفوذ اقتصادی چین در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ویژه در آسیای میانه قابل توجه است. از طرفی روسیه فاقد منابع مالی لازم برای مقابله با تجارت و وام های چین در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست.

*عضویت ایران در این اتحادیه چه مزیتهای اقتصادی و سیاسی برای ایران خواهد داشت؟
ایران برای انطباق با برجام از لحاظ اقتصادی بسیار بیشتر از عضویت در اتحادیه اوراسیا اهمیت قائل است. اگرچه نشان دادن همبستگی سیاسی با روسیه ممکن است نوید خلاصی کوتاه مدت از تحریم های اقتصادی را بدهد، اما واقعیت این است که سود اقتصادی آن ناچیز است. انطباق ایران با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بیشتر به سود ایران خواهد بود.

کد خبر: ۹۲٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha