۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
سود فروش موبایل در یزد به ۳ درصد رسیده است؛ کاهش ۳۰ درصدی مشتریان
رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل یزد:

سود فروش موبایل در یزد به ۳ درصد رسیده است؛ کاهش ۳۰ درصدی مشتریان

یزد- دیهیمی، رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد با اعلام کاهش ۳۰ درصدی مشتریان موبایل گفت: طرح افق می‌تواند ناجی تاثیر نوسانات ارز بر بازار موبایل شود.

رضا دیهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت موبایل به خاطر افزایش قیمت ارز دچار نوسان شده است، گفت: حجم بالای واردات شرکت ها و رقابت بین آنان شرایط بازار موبایل را نامساعد و قیمت‌ آن را با نوسانات بسیاری مواجه کرده است.

وی با اعلام اینکه از یک سو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و از سوی دیگر به دلیل مناسبات و مذاکرات سیاسی و نزدیکی به انتخابات، خرید موبایل کاهش یافته است، اظهار کرد: گرانی موبایل باعث از دست رفتن ۳۰ درصدی مشتریان شده است.

سود سه درصدی عمده فروشان موبایل در یزد
رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد ا با اشاره به اینکه نسبت به دو هفته گذشته، با افزایش قیمت ارز، چهار الی پنج درصد قیمت موبایل افزایش داشته است، تاکید کرد: ابتدای سال جدید با کاهش قیمت ارز، ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت موبایل رقم خورد و اکنون نیز پنج درصد برگشت قیمت به وجود آمده است.

دیهیمی ظهار کرد: مبدا تعیین نرخ شرکت های وارد کننده از سوی استان تهران است و بر این اساس، شرکت های وارد کننده و عمده فروشان سه درصد و خرده فروشان تا هفت درصد سود دریافت می‌کنند، اما متاسفانه در حال حاضر گستردگی حجم بازار و فراوانی موبایل و رقابت شرکت‌های وارد کننده باعث شده فقط دو الی سه درصد سود شامل حال بازاریان شود.

وی با اشاره به طرح افق که از یک سو مصرف کننده را از خرید موبایل گران و از سوی دیگر مغازه دار را از سرگردانی بین مالیات و سود فروش نجات می‌دهد، عنوان کرد: طرح افق مزایای زیادی برای دولت، خریدار و فروشنده دارد که از سال گذشته در دستورکار دولت بوده ولی هنوز اجرایی نشده است.

طرح افق و اجرای آن
رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد با اشاره به اینکه طرح افق در مورد پتروشیمی اجرا شده ولی در مورد موبایل به تعویق افتاده است، گفت: این طرح زنجیره کالایی را شفاف می‌کند. ابتدای حلقه شرکت وارد کننده موبایل در سامانه افق ثبت می‌شود سپس عمده فروش و در مراحل بعد خرده فروش و مصرف کننده اطلاعات خود را در طرح ثبت می‌کنند.

دیهیمی با اشاره به مزایای اجرای طرح افق که با پشتیبانی و تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان صنعت و معدن و تجارت همراه است، اذعان کرد: قیمت موبایل از ابتدای ورود به کشور توسط وارد کننده مشخص می‌شود و خریدار بر اساس قیمت ثبت شده در سامانه خرید می‌کند که به این طریق، از خرید موبایل گران جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در زمان اجرای طرح افق شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش ندارند یا ضعیف عمل می‌کنند کد رجستری دریافت نخواهند کرد، اظهار کرد: خریدار بر اساس این طرح جنس با قیمت و کیفیت مناسب دریافت می‌کند و میزان سود فروشندگان مشخص و نرخ مالیات آنان هم معلوم می‌شود.

طرح افق ناجی فروشنده و خریدار موبایل
رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد در تشریح مزایای طرح افق بیان کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، اگر موبایلی با قیمت یک دلار معادل ۲۲ هزار تومان وارد شود، در صورت افزایش قیمت دلار به نرخ ۲۴ هزار تومان، سود فروشنده بر اساس همان ۲۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

دیهیمی گفت: به این طریق میزانی به عنوان مابه التفاوت افزوده نمی‌شود و خریدار دچار زیان نمی‌شود و از سوی دیگر با کاهش قیمت موبایل از ۲۳ هزار به ۱۸ هزار تومان نیز مغازه‌دار ضرر نخواهد کرد؛ چراکه براساس قیمت موجود در سامانه، آن موبایل به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد توصیه کرد: خریداران از خرید موبایلی که شرکت های متفرقه وارد می‌کنند و خدمات پس از فروش آن در استان نیست خودداری کنند زیرا در زمان خرابی موبایل به مشکل برخورد کرده و می‌بایست هزینه و وقت بیشتری را برای تعمیر آن در مرکز کشور صرف کنند.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان یزد با اعلام اینکه تنها فروشگاه‌های رسمی و مجاز دارای پروانه کسب و فروشندگی تعمیرات تلفن در استان را هستند مجاز به فعالیت در زمینه تعمیرات موبایل هستند، افزود: داشتن لوگوی نماینده اتحادیه یا لوگو خدمات مجاز روی شیشه مغازه بیانگر مجاز بودن مغازه در تعمیرات استکه در صورت مراجعه، قیمت قطعات و نرخ خدمات طبق نرخ نامه اتاق اصناف تعیین می شود.

کد خبر: ۹۲٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha