۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
ثبات در بازار مرغ آذربایجان غربی؛ جوجه‌ریزی در مرغداری‌های یک میلیون قطعه افزایش یافت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ثبات در بازار مرغ آذربایجان غربی؛ جوجه‌ریزی در مرغداری‌های یک میلیون قطعه افزایش یافت

ارومیه - بازار مرغ آذربایجان غربی که طی ماه های اخیر با تلاطم و افزایش قیمت روبه رو شد که در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده و ماهانه یک میلیون جوجه‌ریزی افزایش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خروج مرغ زنده، کمبود نهاده های دامی و توزیع نامناسب در ماه های گذشته موجب بروز آشفتگی در بازار مرغ و گلایه مردم شد اما در نیمه فروردین ماه سال جاری، بازار مرغ آذربایجان غربی با افزایش قیمت به ثبات رسید و با توزیع بیش از ۵۶۱ تن گوشت مرغ گرم بالاترین رکورد توزیع در سطح استان ثبت شد.

با ممنوعیت خروج مرغ زنده، افزایش میزان جوجه ریزی، توزیع مناسب نهاده های دامی و نیز افزایش نظارت و بازرسی بر روند توزیع گوشت مرغ موجب شده این روزها بازار مرغ به ثبات نسبی برسد که امید می رود این روند تداوم داشته و در ماه آتی با افزایش یک میلیون قطعه جوجه ریزی به صورت ماهانه در مرغداری های استان دیگر شاهد مشکل در تامین گوشت مرغ در استان نباشیم.

هر چند در ماه جاری تب خرید مرغ در این استان فروکش کرده است و شهروندان تمایلی به خرید ندارند، اما با توجه به  افزایش تقاضا و جایگزینی مرغ در سبد غذایی مردم به جای سایر فرآورده های گوشتی پیش بینی می شود در روزهای آتی افزایش تقاضا برای خرید گوشت مرغ دوباره اوج بگیرد که نیازمند برنامه ریزی و نظارت بر بازار است.

در این استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی با ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار مرغ، ظرفیت تولید در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه، ۶۹ واحد مرغ مادر با دو میلیون و ۷۴ هزار قطعه ظرفیت تولید، تعداد دو واحد مرغ اجداد گوشتی خط دی با ظرفیت تولید ۴۲ هزار قطعه در دوره ۱۵ تا ۱۶ ماه نیز در استان فعال هستند.

 شش کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور در استان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

در زمینه وضعیت تولید، مرغ و آخرین وضعیت جوجه ریزی در مرغداری ها با اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفتگویی انجام داده ایم.

* هم اکنون آخرین وضعیت تولید گوشت مرغ با توجه به تلاطم بازار در ماه های گذشته چگونه است؟
آذربایجان غربی در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله تولید مرغ یکی از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود و در زمینه مرغ جزو پنج استان معین تامین کننده مرغ در کشور بوده است که مرغ‌های تولیدی علاوه بر تامین  نیاز آذربایجان‌ غربی، نیاز مصرفی استان های همجوار را نیز تامین می‌کند و در این زمینه در طی ماه های گذشته درردیف دومین استان کشور درزمینه تولید و اجرای تعهدات تولید گوشت مرغ قرار گرفته است.

هم اکنون گوشت مرغ با فعالیت شش زنجیره طیور در استان به اندازه کافی و بیش از نیاز مصرفی مردم استان تولید می شود و به منظور بهبود عرضه مرغ در بازار وبرای کمک به ایجاد و حفظ آرامش در بازار مرغ، نظارت  باید در این زمینه تشدید شود

هم اکنون گوشت مرغ با فعالیت شش زنجیره طیور در استان به اندازه کافی و بیش از نیاز مصرفی مردم استان تولید می شود و به منظور بهبود عرضه مرغ در بازار و برای کمک به ایجاد و حفظ آرامش در بازار مرغ، نظارت  باید در این زمینه تشدید شود.

از ابتدای سال جاری میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به طور میانگین ماهانه یک میلیون قطعه افزایش داشته است.

* مردم استان به خصوص جنوب تمایل زیادی به خرید مرغ زنده دارند در این زمینه چه اقداماتی انجام گرفته است؟
تمایل و رواج خرید مرغ زنده در بین مردم شهرستانهای جنوب استان برای تامین مصارف روزانه،زیاد است، آنچه بیش از هر چیز منجر به توسعه مراکز عرضه مرغ زنده شده ناآگاهی شهروندان از پیامدها و مخاطرات خرید مرغ زنده برای سلامت آنان است، چراکه چرخه شیوع بیماری با زنده فروشی به گردش در می‌آید که با جلوگیری از زنده فروشی می‌توان از وقوع این بیماری پیشگیری کرد.

افزایش اطلاع رسانی برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان راهکار مهم از بین بردن واحدهای عرضه مرغ زنده است و باید شهروندان را از پیامدهای خرید مرغ زنده آگاه کرد و از این طریق واحدهای عرضه مرغ را به سمت بهداشتی شدن پیش برد.

* آخرین آمار تولید گوشت مرغ را می فرمایید؟ آیا این میزان افزایش داشته است؟
در سال ۹۹ بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۹ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان صورت گرفته  و میزان تولید گوشت مرغ از ۱۰۱ هزارتن به ۱۰۲ هزار و۵۰۰ تن افزایش داشته است.

هم اکنون ۱۲ کشتارگاه طیور در استان فعال است و  ۳۶ درصد از جوجه ریزی ها در سطح ۶ زنجیره طیور انجام می گیرد ومابقی نیز در سطح ۳ اتحادیه طیور استان انجام می گیرد که به طور میانگین ماهانه جوجه ریزی در سال ۹۹ چهار میلیون و ۴۲ هزار و ۴۳۳ قطعه بود.

 تا مرحله کشتار مرغ های تولیدی در کشتارگاه جهاد کشاورزی برموضوع نظارت دارد ولازم است این نظارت ها با شدت بیشتری ادامه داشته باشد.لازم است دولت با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره، از این واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی کند،: این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۳۸ هزار و ۲۸۲ قطعه مرغ زنده بوده است که در ۱۱ کشتارگاه کشتار شده است.

* خروج مرغ از آذربایجان غربی ممنوع شده است نظارتی بر این روند وجود دارد؟
در حال حاضر مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد، اما باید بازرسی و نظارت‌ها مؤثر و کاربردی تر از گذشته انجام گیرد تا عرضه مرغ موجود در بازار به وضعیت پایداری برسد.

ارسال گوشت مرغ به استانهای همجوار نیز وجود ندارد، نمایندگان سازمان‌های جهادکشاورزی و صمت و اداره کل دامپزشکی به صورت ثابت در کشتارگاه ها مستقر هستند و همه فعالیت ها از زمان ورود مرغ زنده تا خروج مرغ گرم و ارسال به مراکز توزیع را صورت جلسه می کنند.

انتظار داریم سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری سازمان صمت و سایر نهادهای مسئول بر رصد و نظارت بیشتر در این زمینه  اهتمام و با هر گونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی انجام شود.

در مقطعی از فصول سال در استانهای همسایه از جمله آذربایجان شرقی و استانهای مرکزی و تهران، کمبود تولید مرغ اماده طبخ و مشکل افزایش قیمت وجود دارد که به دلیل تامین نیاز خود از استان باعث ایجاد کمبود در بازار می شوند و طبق مصوبه ستاد تنطیم بازار کشور نباید مرغ از استان خارج شود و نظارت دستگاههای ذیربط بر افزایش قیمت و ساماندهی این موضوع نیز باید بیش ازپیش افزایش یابد.

* مهمترین مشکلات ایجاد تلاطم در بازار مرغ از دید شما چیست؟
وجود دلالان و واسطه ها در عرضه مرغ در سطح بازار، خروج مرغ پر کن آماده طبخ از مبادی غیر قانونی و کشتارگاه ها، کشتار کن های روزمزدی و همچنین قطعه بندی مرغ را از مهمترین عوامل تاثیر گزار در بروز وضعیت فعلی عرضه این محصول در بازار است.

وجود دلالان و واسطه ها در عرضه مرغ در سطح بازار، خروج مرغ پر کن آماده طبخ از مبادی غیر قانونی و کشتارگاه ها، کشتار کن های روزمزدی و همچنین قطعه بندی مرغ را از مهمترین عوامل تاثیر گزار در بروز وضعیت فعلی عرضه این محصول در بازار است

فروش گونه فروش مرغ و تخم مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار غیر قانونی است، چرا که تمامی نهاده های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار می گیرد.

* نیاز روزانه استان در زمینه مصرف مرغ چه میزان است؟
 در اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری های گوشتی استان انجام گرفته است که با توجه به این میزان جوجه ریزی، روزانه ۳۰۰ تن گوشت مرغ در سطح بازار استان توزیع و عرضه خواهد شد.

هم اکنون نیاز استان در روز ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن است که این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار می رود، در طی یک ماه گذشته به طور میانگین ۲۶۳ مرغداری گوشت مرغ در سطح ۱۲ کشتارگاه استان به صورت روزانه استحصال و در سطح بازار عرضه شده است.

* روند فعالیت سامانه سماصط را در استان توضیح می فرمایید؟
واحدهای مرغداری گوشتی که حداقل ۹۰ درصد مرغ تولیدی پایان دوره آنها بر اساس سامانه قرنطینه دامپزشکی تایید تخلیه شده باشد، درخواست مجوز جوجه ریزی دوره بعدی آنها به صورت سیستمی در سامانه سماصط تایید می شود.

واحدهای مرغداری گوشتی که کمتر از ۹۰ درصد مرغ تولیدی پایان دوره آنها بر اساس سامانه قرنطینه دامپزشکی تایید تخلیه نشده باشد درخواست مجوز جوجه ریزی دوره بعدی آنها به صورت سیستمی در سامانه سماصط تا اطلاع ثانوی تایید نشده و تعلیق می گردد در این خصوص موضوع توسط اداره کل دامپزشکی استان یا سازمان دامپزشکی کشور بررسی و پس از رفع مغایرت و ثبت سیستمی در سامانه های دامپزشکی امکان جوجه ریزی آتی برای آنها فراهم خواهد شد.

هم اکنون نیاز استان در روز ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن است که این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار می رود، در طی یک ماه گذشته به طور میانگین ۲۶۳ مرغداری گوشت مرغ در سطح ۱۲ کشتارگاه استان به صورت روزانه استحصال و در سطح بازار عرضه شده است

 کنترل و نظارت بر فرآیند ثبت جوجه ریزی تا تحویل مرغ زنده به کشتارگاه و همچنین ورود اطلاعات صحیح و به موقع در سامانه سماصط بر عهده اتحادیه سراسری تعاونی های مرغداران گوشتی ایران و به تبع آن در استان می باشد که در این خصوص دسترسی های نظارتی و کنترلی در سامانه مذکور به صورت کشوری و استانی وجود دارد.

۷۳۶مرغداری گوشتی در استان فعال است که ۱۵ میلیون و ۷۵۰  هزار مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است، ۶کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت آذربایجان غربی به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

کد خبر: ۹۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha