۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
چرخ تولید در بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه به‌کندی می‌چرخد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

چرخ تولید در بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه به‌کندی می‌چرخد

قوچان- کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان با عنوان «آساک دوچرخ» که تا چند سال پیش لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده خاورمیانه را یدک می‌کشید سال‌هاست که چرخ تولید آن کُند می‌چرخد و تاکنون چندین بار هم متوقف‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالیت شرکت تولیدی آساک دوچرخ  از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر پنج و نیم میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت که تولیدات آن در طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

دوچرخه‌سازی قوچان یا همان آساک دوچرخ که روزگاری بزرگ‌ترین واحد دوچرخه‌سازی در خاورمیانه بود طی چند سال گذشته وضعیت پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است.

این واحد صنعتی که سال گذشته  مدیریت اش به‌صورت موقت به دادستانی قوچان واگذار شد طبق اظهارات دادستان شهرستان حالا با  بدهی حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی که  یک سری از بدهی‌ها مربوط به مالک قبلی کارخانه بوده دست‌وپنجه نرم می‌کند .

آنچه گذشت
آساک دوچرخ  فعالیت و تولید رسمی خود را در مهر۷۷ در شهرستان قوچان آغاز کرد که ظرفیت اسمی تولید سالیانه آن ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در چند مدل و اندازه مختلف بوده است.

 این کارخانه در زمان راه‌اندازی از تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و سیستم رنگ‌آمیزی  پیشرفته از کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند و یوگسلاوی برخوردار بود.

این کارخانه تولیدی با سرمایه‌گذاری عمده بانک صنعت و معدن ، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سهام افراد حقیقی بیش از هفت هزار نفر از شهروندان قوچانی  ، تأسیس و راه‌اندازی شد.

چرخ تولید در بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه به‌کندی می‌چرخد

در سال ۷۶ تولید آزمایشی آن شروع شد که ۵۶۸۲ دستگاه تولید آن در این سال بوده است. از فاصله سال ۷۶ تا پایان سال ۸۱  بیشترین میزان تولید آن تعداد ۹۵ هزار و ۳۸۸ دوچرخه در سال ۷۹ بود که متأسفانه بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از طریق یک آگهی دومرحله‌ای سال ۸۱ سرانجام به متقاضی خرید سهام بانک صنعت و معدن از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.ا

این در حالی است که در آن هنگام نیز مردم و مسئولان شهرستان اصلاً تمایلی به فروش و واگذاری این مجتمع صنعتی نداشته و فرماندار وقت و نماینده مردم در مجلس هم از نحوه واگذاری و فروش و قیمت فروش انتقاد داشتند.

متأسفانه در یک برهه حقوق و دستمزدهای کارگری به تأخیر افتاد، تعدیل نیرو صورت  گرفت و متأسفانه آساک دوچرخ که روزگاری عنوان بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه را یدک می‌کشید به تعطیلی انجامید و به‌طور رسمی تعطیلی آن در اواخر اسفند۹۵ اعلام شد

درنهایت  مالک و مدیرعامل قبلی این مجموعه صنعتی در سال قبل خلعید شد. پس‌ازاین اتفاق بود که مدیریت و نظارت  کارخانه به‌طور موقت بر عهده دادستانی قوچان قرار گرفت و به هر نحو از تعطیلی مجدد کارخانه جلوگیری شد.

خصوصی‌سازی بلای جان تولید
سرمایه گذار و مدیر اجرایی جدید مجتمع کارخانه دوچرخه سازی قوچان در گفت‌وگو با بازار در این رابطه گفت: در سال ۷۵ که این مجموعه دوچرخه‌سازی راه‌اندازی شد در دو شیفت کاری روزی ۱۰۰۰ دستگاه دوچرخه تولید می‌شد که در سال بالغ‌بر ۳۰۰ هزار دستگاه به بازار عرضه می‌شد.

ناصر گریوانی افزود: اوج سینوسی و واگذاری ناحق کارشناسی در سال ۸۳ از دولتی به بخش خصوصی اتفاق افتاد که این مجموعه را به تعطیلی کشاند.

مدیر اجرایی کارخانه دوچرخه آساک به ما گفت: در سال ۹۷ به دعوت از معاون استاندار وقت آقای رسولیان متقاضی خرید  و  راه‌اندازی مجدد شدیم اما پس از ۳ ماه رفت‌وآمد کارشناسی به یک باره مالک قبلی اعلام کرد که فروشنده نیستم تا سال ۹۹ با یک اقدام قضایی مالک بالغ‌بر ۹۵ درصد سهام شرکت آماده واگذاری شد.

وی اذعان کرد: در حال حاضر با اقدامات مسئولان شهرستان فعالیت‌های گذشته با حداقل توان از سر گرفته شده است اما در جلسه با معاون اقتصادی استاندار درخواست کردیم تا  تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانک صنعت و معدن اعطا شود تا تولید را زنده نگاه داریم و خط تولید را توسعه دهیم.

گریوانی ادامه داد: با توجه به بدهی بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد تومان اگر در ستاد تسهیل سرمایه در گردش ظرف سه سال افزایش یابد درآمد این واحد تولیدی به بخش برگردانده می‌شود و برخی موانع تولید برطرف می‌شود .

وی بیان کرد:  حتی می‌توانیم تولید را با اعطای این تسهیلات به ۳۰۰ هزار برسانیم و طبق مطالعاتی که در خصوص برند آساک است هنوز در حوزه بازار اسم آن می‌درخشد و قطعاً تولید و فروش آن نیز تضمین‌کننده است .

مدیر اجرایی کارخانه اساک دوچرخ بابیان این‌که هنوز ماشین‌آلات این کارخانه بروز است و مستهلک نیز نشده است، خاطرنشان کرد: از طرفی نیز با افزایش تولید ۶۰۰ نفر اشتغال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به چرخه تولید بازمی‌گردد و البته این به شرطی است که مالک باز بدهی‌های پنهان نیز نداشته باشد که کار را سخت‌تر می‌کند.

چرخ تولید در بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه به‌کندی می‌چرخد

سرمایه خفته
در همین راستا فرماندار قوچان در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه سرمایه و پتانسیل قابل‌توجهی در این کارخانه نهفته و خفته است افزود: هم‌اکنون دو هدف را باید در این کارخانه دنبال کنیم .

امیر رضا مرآتی در این راستا به ما گفت: در وهله نخست می‌بایست خط تولید فعلی را تقویت  کنیم و به‌نوعی بتوانیم آن را به نقطه بالایی تا حد تولید در هرزمانی که در این مجتمع وجود داشته است،برسانیم .

وی تأکید کرد: سپس پیشنهاد می‌شود به‌موازات تقویت خط تولید و افزایش آن، به‌طورجدی به فکر یک بخش و خط جدید تولید درزمینهٔ دیگری باشیم.

فرماندار قوچان بابیان اینکه در این کارخانه تمامی بسترهای تولید مانند آب، گاز، برق و دستگاه‌های پیشرفته و فضای بسیار مناسب و بیش از ۱۰ هزار مترمربع در قالب سوله وجود دارد بیان کرد: در این کارخانه می‌توانیم کالاهای صنعتی دیگری را نیز مانند خط مونتاژ موتورسیکلت و یا دوچرخه‌های برقی را نیز راه‌اندازی کرد.

وی بابیان اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای در این کارخانه وجود دارد گفت: این در حالی است که حتی برخی از این ماشین‌آلات و تجهیزات هنوز از آن استفاده‌نشده است!

مرآتی تولید تک‌محصولی را برای این کارخانه صحیح ندانست و افزود: به نظر من باید هر چه زودتر خطوط تولید سایر محصولات مرتبط با موتور و یا قطعات موتوری در این کارخانه راه‌اندازی و از ظرفیت‌های نهفته این مجتمع عظیم استفاده بهینه شود.

وی بابیان اینکه متأسفانه در جریان خصوصی‌سازی توان و قابلیت اداره این مجتمع توسط بخش خصوصی در نظر گرفته نشد و ارزیابی لازم صورت نگرفت ادامه داد: خوشحال هستیم که باری دیگر تلاش و پیگیری‌های مسئولان به‌ویژه دستگاه قضایی و دیگر عوامل و مراجع ذی‌ربط  در خصوص آساک دوچرخ به نتیجه رسید و این مجموعه صنعتی به شهرستان و مردم آن بازگردانده شد.

کد خبر: ۹۲٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha