۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کاهش هزینه ها با صرفه ناشی از مقیاس / استارت آپی برای  ضیافت و میهمانی
ایده های نو در گفتگو با «بازار»

کاهش هزینه ها با صرفه ناشی از مقیاس / استارت آپی برای ضیافت و میهمانی

کسب و کارهای نوپا علاوه بر اینکه باید ایده ای نو داشته باشند در عین حال بایستی به شیوه ای مقرون به صرفه و مناسب بتوانند خدمات شان را به مشتریان خود ارایه دهند.

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار- پیش می آید در صدد برگزاری همایشی هستیم؛ یا مراسم دفاع از پایان نامه داریم؛ همچنین گاهی در اندیشه برگزاری یک دورهمی هستیم؛ اما زمان تدارک یک پذیرایی ساده را از مهمانان نداریم؛ اما با راه اندازی استارتاپ مهمانو دیگر نباید نگران بود؛ چراکه مهمانو همیار ما در انجام پذیرایی از مهمانان است. مهمانو کسب و کاری نوپا که از سال ۹۶ راه اندازی شده است و درزمینه تهیه و توزیع بسته های پذیرایی به شکل پیشنهادی و در عین حال با انتخاب مشتریان فعالیت می کند. برای آشنایی با این کسب وکار نوپا خبرگزاری بازار گفتگویی با محمد واعظی نژاد، بنیانگذار مهمانو انجام داده است. که از نظرتان می گذرد.

«مهمانو»؛ کسب و کاری برای پذیرایی

محمد واعظی نژاد در آغاز گفتگو از مردادماه ۹۶ که ایده راه اندازی استارتاپ به ذهن اش آمد گفت؛ به طوری که تا یک ماه بعد یعنی شهریور ۹۶ همچنان در فکر راه اندازی استارتاپ اش بوده تا بتواند در این حیطه هم تجربه ای کسب کند؛ چراکه معتقد است کسب و کارهای اینترنتی در حال رشد هستند در عین حال که می توانند با افزایش بهره وری، رضایت بیشتر مشتریان و هزینه کمتر به درآمدزایی برسند. پس از دو ماه بالاخره ایده راه اندازی کسب و کار پذیرایی از رویدادها در مهر ماه ۹۶ کلید خورد و «مهمانو» متولد شد.

اما در این میان وی تنها نبود، چراکه به گفته خودش با یکی از دوستانش کار را آغاز کرد. در حالی که دوستش  تجربه کار اجرایی را در سازمانها، ارگانها مختلف را هم داشت اما در ادامه کار بخت با آنها یار بود و شرکتی پیدا شد به طوریکه خواهان سرمایه گذاری اولیه روی استارتاپ مهمانو شد. در عین حال که در ازای سرمایه و دادن مکان درخواست درصدی از سهام مهمانو را هم کرد. با این حال این دو جوان پذیرفتند و قراردادی بین مهمانو و آن شرکت امضا شد و از این پس آنها خیالشان از بابت جا وسرمایه آسوده بود، ازا ین رو با انگیزه بیشتری روی ایده شان کار کردند.

اما در این میان پیمان کریمی به آنان پیوست  و طراحی سایت مهمانو را برعهده گرفت و بعد ازاینکه کارش مورد پسند بنیانگذاران مهمانو قرار گرفت با وی قرارد اد دو ساله  را بستند. در عین حال که درصدی از سهام  مهمانو را هم به وی دادند. از اینجا بود که  مهمانو به طور رسمی وارد فضای جذاب کسب وکارهای نوپا  و در عین حال پر چالش  استارتاپ ها شد.

برگزارکنندگان رویدادها دیگر نگران نباشند، پذیرایی با مهمانو

درادامه گفتگو و بعد از اینکه داستان تولد مهمانو را از بنیانگذارش  شنیدیم از وی خواستیم بیشتر درمورد خدمات کسب و کارش برای ما بگوید و این طور گفت: خدمات مهمانو شامل ارایه بسته های پذیرایی میان وعده مربوط به رویدادهای گوناگون است که این رویدادها از همایشها گرفته تا جشنها و نشستها ی مختلف را دربر می گیرد وشامل بسته های صبحانه سازمانها، بسته های میان وعده شامل میوه، شیرینی، کیک، آجیل، تنقلات، فینگرفود و سایر است.

 در عین حال که به گفته وی  مشتریان می توانند بسته های دلخواه خود را بچینند برای مثال در بخش میوه، نوشیدنی، کیک و شیرینی هر مورد را مدنظرشان است انتخاب کنند و پس از آن با محاسبه قیمت و ثبت اطلاعات در خصوص تعداد و اینکه  چه زمانی و کجا تحویل داده شود، بسته های خود را خریداری کنند.

همچنین واعظی نژاد افزود: از این پس مهمانو است که سفارشات را آماده و در زمان و محلی که ثبت شده تحویل می دهد. البته یک  سری هم بسته های پیشنهادی برای هر مراسم جداگانه داریم برای صحبانه  یا مراسم دفاع از پایان نامه یا موارد دیگر. همچنین پک های اقتصادی داریم که مصرفشان بیشتر است.

این جوان نوآور بر این باور است معمولا در برگزاری مراسم ها، کاراجرایی بسیار است و برگزارکنندگان فرصت پذیرایی ندارد از این رو می توانند با صرف زمان کم با ثبت سفارش از بابت اینکه بسته های پذیرایی سر زمان و در مکان مورد نظر به دست شان می رسد، نگرانی نداشته باشند.

سازگاری با محیط زیست ویژگی مهمانو

وی در ادامه به سازگاری مقواهای بسته های غذایی اشاره کرد و گفت: در عین حال که محصولات متنوع داریم. نکته دیگر درمورد پک های مقوایی  این است که از مواد بازیافتی استفاده شده که با محیط زیست سازگار است و می تواند جایگزین مناسبی برای مواد پلاستیکی باشد و این پک ها در ۴ اندازه و طرح های متفاوت و با قیمت مناسب ارایه می شوند.

همچنین این جوان ایده پرداز از نوآوری در کسب و کارش گفت: نوآوری را تنها در محصولات و در پک هایمان ایجاد نکرده ایم بلکه بیزنس نوآورانه داریم.  به طوری که حدود ۵۰ تامین کننده با ما کار می کنند و اقلام که از مشتری سفارش می گیریم، برای تامین کنندگان فرستاده و سپس در اینجا بسته بندی و ارسال می شوند. از این رو دیگر لازم نیست که درگیر کارهای اجرایی شویم و در نتیجه می توانیم نوآوری در بخشهای مارکتینگ و تبلیغات داشته باشیم تا بتوانیم رشد کنیم چراکه اگر قرار باشد موارد اجرایی انجام دهیم باید تمام تجهیزات و مواد را فراهم کنیم و ازا ین رو دیگر زمانی برای نوآوری و رشد نداریم و با برون سپاری که انجام شده، زمان بیشتری داریم تا بتوانیم سریعتر بزرگ شویم.

مهمترین چالش مهمانو، جذب نیروی انسانی توانمند و نوآور

مهمانو هم مثل هر کسب و کار نوپا از گزند چالشهای این مسیر در امان نبوده است، به طوریکه واعظی نژاد درا دامه به جذب نیروی انسانی توانا به عنوان مهمترین چالش کسب و کارش یاد کرد و ادامه داد: مهمترین چالش ما بحث جذب نیروی انسانی توانا بوده است و در صدد هستیم با افرادی کارکنیم که توانایی این را داشته باشند نوآوری ایجاد کنند و علاقه و انگیزه داشته باشند همچنین بتوانند مشکلی را حل کنند و افرادی که صرفا کار ساده انجام دهند، مدنظرمان نیست.

از سوی دیگر وی معتقد است در حال حاضر رقابت کسب و کارهای نوپا برای محصول وخدمات جدید نیست، بلکه رقابت بر اساس مدل کسب و کار است و این که مدل کسب و کاری نوآورانه باشد، به طوریکه هزینه را کاهش بدهد و قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد و بتواند به سرعت بزرگ شود و نرخ رشد درآمدش بیشتراز نرخ هزینه باشد.
 

درحال حاضر رقابت بر اساس مدل کسب و کار است لذا  کسب و کاری نوآورانه باید  هزینه ها  را کاهش بدهد و قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد

تزریق سرمایه جدید در سال ۹۹

وی در ادامه تامین مالی را از مشکلات  کسب و کارهای نوپا می داند و افزود: تامین مالی مشکل همه کسب و کارهای نوپاست این نوع کسب و کارها احتیاج به  سرمایه جدید دارند و با اینکه ما سرمایه  اولیه مان تامین شد همانطور که در بالا اشاره کردم اما با این حال نیاز به تزریق سرمایه جدید داریم. از این رو در صدد هستیم در سال ۹۹ جذب سرمایه را از طرق وی سی ها انجام دهیم. چراکه از طرفی این کسب وکارها ریسک دارد و افراد حقیقی انتظار دارند در یکسال سود کسب کنند؛ در حالی که در این کارها باید دید بلندمدت داشت چراکه اگر موفق بشوند سود به مراتب بیشتر از کسب و کارهای مرسوم به دست می آورند. از این رو صندوق های جسورانه در سرمایه گذاری روی این کسب و کارها نقش پررنگی دارند و برنامه داریم تا از طریق شرکتها ی وی سی سرمایه جذب کنیم.

در ادامه بنیانگذار مهمانو گفت: با وجودی که حدود ۳۰  صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)  وجود دارند اما به نسبت جمعیت نیروی انسانی و دانشگاهی این عدد باید سه تا چهار برابر شود. از طرفی این صندوقها هم سرمایه زیادی ندارند و باید دولت از این صندوقها حمایت کند.

همچنین وی به کاهش سرمایه گذاری توسط این صندوقها اشاره کرد و افزود: میزان این سرمایه گذاری ها در سال ۹۷ و۹۸ با کاهش روبرو بوده در حالی که ۹۶ و ۹۵ میزان  سرمایه گذاری بیشتر بود. چراکه این صندوقها هم با بروز مشکلات اقتصادی وافزایش دلار به حاشیه رفته اند و از طرفی به دلیل اینکه  افراد حقیقی کمتر به این نوع سرمایه گذاری روی میآورند از این رو  باید از این صندوقها حمایت شود و صندوقها نقش مهمی دارند. چراکه ریسک سرمایه گذاری را  قبول می کند  و سهام می خرند و به هردلیلی  آن کسب و کار موفق نشد، کارافرین جوابگو نیست و کارآفرین ضرر نمی کند چراکه  آن صندوق وی سی (Venture Capital)  ریسک را قبول کرده  است.

کرونا و تعطیلی مهمانو

اما با با شیوع کرونا و تعطیلی شماری از کسب و کارها، خواستیم از شرایط این روزهای مهمانو باخبر شویم و بنیانگذارش در این باره گفت: چون کسب و کار ما تهیه بسته های غذایی برای رویدادها است و چون در این مدت با شیوع کرونا عملا تجمعات ممنوع شده و رویدادی، اجتماعی یا نشستی برگزار نمی شود و از طرفی دانشگاه ها وبخش های آموزشی تعطیل شد ه اند در عین حال  که  کارکنان سازمانها به شکل دورکاری فعالیت می کنند از این رو از دو هفته پیش کسب و کار ما هم تعطیل شده است و امیدوارم مشکل برطرف شود از اردیبهشت فضا بهتر شود و با ورود به ماه رمضان با ارایه بسته های ویژه رمضان بتوانیم کسب و کارمان را رونق دهیم.

مجوزهایی که لازم نیست، گرفته شوند

واعظی نژاد در ادامه از مشکلات استارتاپ ها گفت: از آنجا که کسب و کاری های نوپا تغییری در شکل کسب و کار سنتی ایجاد می کنند و از طرفی در چارچوبها نمی گنجند از این رو مشکلی که است بعضا نمی دانند از کجا باید مجوز بگیرند با اینکه اولین مجوزها مجوز نماد الکترونیکی است اما کافی نیست. از طرفی یک سری مجوزها هم الزامی نیستند؛ برای نمونه برای کسب و کار ما، لازم به اخذ مجوز از وزارت بهداشت نداریم اما گاها برخی از اتحادیه ها شکایت می کنند از این رو آن کسب وکار مجبور میشود دنبال اخذ آن مجوز برود درحالی که اصلا لازم نیست. انتظار داریم که دولت این مشکل را حل کند تا استارتاپ ها با این مشکل مواجه نشوند.

وی در ادامه می افزاید: استارتاپ ها مشکل مکان، سرمایه، نیروی انسانی دارند و دولت برای حل آنها باید برنامه مختلف داشته باشد  برای مثال در بحث آموزش و  توانمند سازی نیروها ی دانشگاهی  و یا  تامین مالی از طریق صندوقها به و شرکتها وحقیقی  ها انجام شود در عین حال که  باید دانست که شتاب دهنده ها برای کسب وکار هایی که تازه کارند مناسب است. اما برای کسب و کار ما که بزر گ شده،   در آن چارچوب ها نمی گنجد.

بنیانگذار مهمانو گفت: برای مسایل مالی  هم باید اشاره کنم، وام  برای استارتاپ ها مناسب نیست چراکه این کسب و کارها ریسک زیادی دارند و  نیاز سرمایه های بیشتر دارند تا رشدشان افزایش یابد و از طرفی باید نقدینگی ماهانه تزریق شود. این درحالی است که باید بدانیم این نوع کسب و کارها در دوسال اول زیانده هستند چراکه سرمایه خود را خرج زیر ساخت، سایت و محصول می کنند از این رو به نظر بنده صندوقها در این مدل سرمایه گذاری موثرترند.

قدم به قدم با مشورت پیش بروید

همچنین وی به عنوان کسی که در اندیشه رشد کسب و کارش است به جوانان تازه کار و علاقه مند توصیه کرد تا  قدم به قدم در این مسیرحرکت کنند و ازتیم با افراد متخصص در رشته های مختلف بهره ببرند.

او در ادامه گفت: همچنین ایده شان را به افراد مختلف ارایه دهند چراکه  اجرای ایده مهم است ایده بدون اجرا بیفایده است. بعد قدم به قدم بردارند و بدانند که در این مسیر اتفاقات مختلفی رخ می دهد. همچنین می توانند در رویدادهای اد استارتاپی مثل نمایشگاه الکامپ و اینوتکس شرکت کنند و خودشان را آنجا محک بزنند و با استارتاپها مختلف مشورت کنند تا بدانند که چه نکاتی را برای توسعه کارشان مدنظر قرار دهند.

وی در پایان درباره برنامه توسعه کسب و کارش گفت: برنامه توسعه مان در چند بخش است توسعه نیروی انسانی هم از نظر ساختار سازمانی وهم ارتقای توانمندی نیروها. بخش مهم دیگر کارمان توسعه فضای کار فیزیکی، وسایل بسته بندی و آماده سازی است همچنین در صدد راه اندازی آزمایشگاه هم هستیم همچنین بهبود وب سایت از دیگر برنامه مان است به طوریکه مشتری به صورت آسان تر خرید انجام دهد و تجربه بهتری داشته باشد و از سویی نیاز به تماس تلفنی نداشته باشد. از دیگر برنامه ها مارکتینگ و تبلیغات در فضای مجاری شبکه اجتماعی است.

کد خبر: ۹٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha