۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
دولتی شدن بخش کشاورزی کشور به امنیت غذایی مردم آسیب جدی می‌زند
در گفتگو با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون:

دولتی شدن بخش کشاورزی کشور به امنیت غذایی مردم آسیب جدی می‌زند

قاسمی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: دولتی شدن بخش کشاورزی کشور به امنیت غذایی مردم آسیب جدی می‌زند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «ارسلان قاسمی»رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: در ۳ سال گذشته و بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تنها بخش اقتصادی که رشد مثبت داشته است بخش کشاورزی کشور بوده است.

بیش از ۹۹% بخش کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در عین حال تاکید کرد: دلیل رشد مثبت بخش کشاورزی کشور کاملا واضح است، زیرا بیش از ۹۹% کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام می‌شود.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه از دولت آینده چه انتظاراتی دارید یادآور شد: انتظار ما این است که با توجه به اینکه بخش کشاورزی با امنیت غذایی مردم رابطه مستقیم دارد، لذا رئیس جمهور آینده ایران باید به این بخش اقتصادی توجه جدی داشته باشد.

عدم ثبات دستورالعمل ها و مقررات آثار بدی را در حوزه تولید محصولات کشاورزی به وجود می‌آورد
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه کمبود منابع مالی و تامین آن و عدم ثبات قوانین و مقررات مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی است زیرا عدم ثبات دستورالعمل ها و مقررات و تغییرات زیادی آن آثار بدی را در حوزه تولید محصولات کشاورزی به وجود می‌آورد.

این مقام مسئول در اتاق تعاون ایران یادآور شد: متاسفانه طی سال جاری رویکرد دولت و مجلس برای دولتی شدن بخش کشاورزی، نگرانی های بیشتری را به وجود آورده است، زیرا که دولتی شدن بخش کشاورزی می تواند به تامین امنیت غذایی مردم آسیب جدی وارد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی و اتاق تعاون ایران تصریح کرد: عده ای معتقدند که بخش کشاورزی و تمام مسائل مرتبط با آن باید در وزارت جهادکشاورزی متمرکز شود و این  می تواند نگرانی فعالان این عرصه و تولید محصولات کشاورزی را برای دولتی شدن این بخش بیشتر کند.

قاسمی اظهار داشت: نگاه بخشی و اینکه مسائل مربوط به تنظیم بازار، توسعه تجارت و هرگونه سرمایه‌گذاری در این بخش باید به جهاد کشاورزی واگذار شود برخلاف روند توسعه و رشد مثبت بخش کشاورزی کشور است.

بخش کشاورزی کشور تشکل های مردمی زیادی دارد
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی تشکل‌های زیادی داریم که نسبت به تشکل های موجود در بخش های صنعتی و معدنی از وضعیت مردمی خیلی خوبی برخوردار هستند ولی عده‌ای به دنبال این هستند که این تشکل‌ها نیز دولتی و بله قربان گو شوند.

این مقام مسئول در اتاق تعاون بیان کرد: با برنامه ریزی مناسب باید زمینه لازم برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی در کشور فراهم شود تا این حوزه در تولید محصولات کشاورزی و غذایی مورد نیاز مردم دست و بالش بسته نشود.

تولید سالانه 200 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور
 
قاسمی افزود: هم اکنون در بخش کشاورزی کشور به طور متوسط سالانه ۲۰۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود که علاوه بر مصرف ۸۴ میلیون ایرانی بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه نیز به صورت رسمی و یا قاچاق از محصولات کشاورزی ایران مصرف می کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایرانیان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی و مصرف داخلی و  صادرات آن به بازارهای منطقه نشان می‌دهد که توانمندی‌های بخش کشاورزی در کشور ما بسیار بالاست و باید در دولت آینده از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

کد خبر: ۹۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha