۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
بلاتکلیفی کارمزد جایگاه داران بعد از گذشته ۲.۵ماه از سال| هر ۱۶۰۰ خودرو یک جایگاه  
رییس انجمن جایگاه داران CNG

بلاتکلیفی کارمزد جایگاه داران بعد از گذشته ۲.۵ماه از سال| هر ۱۶۰۰ خودرو یک جایگاه  

رییس انجمن جایگاه داران CNG  با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در این صنف، می گوید: با وجود گذشت بیش از ۷۰ روز از سال هنوز تکلیف کارمزد جایگاه داران مشخص نشده و  فعالان این صنف در بلاتکلیفی به سر می برند.

بازار؛ گروه انرژی: به ازای هر ۱۶۰۰ خودرو در ایران تنها یک جایگاه وجود دارد. آنگونه که آمارها نشان می دهد حدود ۴ میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد می کند در حالیکه  تنها ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور داریم. آنگونه رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی به بازار می گوید: در کلان شهرهایی همچون تهران با کمبود شدید جایگاه مواجه هستیم اما سرمایه گذاران تمایلی به ورود به این حوزه ندارند که بخش زیادی از آن ناشی از اشتباهات در قانون گذاری و تعیین نرخ کارمزد جایگاه داران سی ان جی است.

با وجود اینکه حدود ۲.۵ ماه از سال ۱۴۰۰ سپری شده هنوز میزان افزایش کارمزد جایگاه داران و نرخ بازگشت سرمایه مشخص نیست. ای کاش دولت حسن روحانی در اواخر کار خود یادگار خوبی به جای تجربه تلخ برای جایگاه داران سی ان جی به ارمغان می گذاشتند

اردشیر دادرس  با بیان اینکه شاخص جذابیت سرمایه گذاری در حوزه سی ان جی از بین رفته و بخش خصوصی دیگر تمایلی برای ورود به این حوزه ندارد،  ادامه داد : با وجود اینکه حدود ۲.۵ ماه از سال ۱۴۰۰ سپری شده هنوز میزان افزایش کارمزد جایگاه داران و نرخ بازگشت سرمایه مشخص نیست. ای کاش دولت حسن روحانی در اواخر کار خود یادگار خوبی به جای تجربه تلخ برای جایگاه داران سی ان جی به ارمغان می گذاشتند.

او با بیان اینکه کارمزد جایگاه داران در قانون بودجه دیده نشده و در قالب حق العمل کاری  باید پرداخت شود، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به همراه وزارت نفت باید این  آیین نامه حق العمل را تهیه و تدوین کند اما تا به امروز این کار انجام نشده است.

کارمزد هر مترمکعب CNG بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان
او درباره رقم کارمزد جایگاه داران هم گفت: میزان کارمزد دریافتی بخش دولتی و نیمه خصوصی به ازای هر مترمکعب گاز حدود ۲۰۰ تومان و بخش  خصوصی ۲۷۰ الی ۳۰۰ تومان است.

دادرس با بیان اینکه متناسب با افزایش هزینه های تورم و هزینه های جاری باید نرخ کارمزد جایگاه دارها باید تغییر کند، ادامه داد : مراکز رسمی نرخ تورم سال گذشته را حدود ۵۰ درصد اعلام کردند به عبارت دیگر حداقل باید به همین اندازه باید کارمزدها تغییر کنند.

او همچنین درباره کارمزد دریافتی جایگاه داران گفت:مدل اول کارمزد پایه و معمولی است که این کارمزد در واقع قیمت تمام شده تولید یک مترمکعب گاز طبیعی است که حداقل باید ۵۰ درصد بیشتر شود. به گفته او، مدل دوم نیز کارمزد ضوابط فنی و استانداردسازی است که طبق مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید ۳۱ تومان باشد اما دولت این کارمزد  را اعمال نکرده و ان را به ۲۰ تومان کاهش داده است.

او درباره سومین مدل  کارمزد نیز گفت:  براساس مصوبه سال ۹۲ برای افردای که کمپرسور تهیه می‌کردند، تعلق می‌گرفت تا بتوانند طی ۷ سال بازپرداخت آن را انجام دهند. این کارمزد با توجه به افزایش قیمت کمپرسور از ۱.۵ میلیارد به ۵ میلیارد افزایش یافته و برای جایگاه‌داران مقرون به صرفه نیست و عملا این کارمزد هم بلاتکلیف است.

دادرس تصریح کرد: مدل چهارم کارمزد درجه‌بندی جایگاه‌ها است؛ یعنی علاوه بر اختصاص تمام موارد فوق باید کارمزد درجه‌بندی نیز به آنها تعلق گیرد. براساس مدل چهارم جایگاه ‌ها در سطح ممتاز و یک و دو درجه‌بندی  می‌شوند. این کارمزد هم در آیین نامه  و دستورالعمل وزارت نفت ذکر شده است.

در سال جاری هر جایگاهی به طور میانگین ۱۰ میلیون تومان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مواد ضدعفونی و لباس و ... پرداخت می کند و این خود در سال رقم سنگینی برای جایگاه‌داران است

رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی افزود: بنابراین با یک کارمزد نمی‌توانیم تمامی مشکلات جایگاه‌داران را حل کنیم. ضمن اینکه معافیت مالیات برارزش افزوده و مالیات برعملکرد در داخل جایگاه‌ها باید اعمال شود چرا که این مالیات در استان‌های مختلف متفاوت است و این موضوع برای جایگاه‌داران یک هزینه سربار مضاعفی دارد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ویروس کرونا گفت: جایگاه‌داران ‌CNG به دلیل شیوع ویروس کرونا ماهانه بالای یکصد میلیون ریال هزینه جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هزینه می‌کنند و که در نوع هزینه بسیار سنگینی است. در همین راستا نامه‌نگاری برای حمایت از جایگاه‌داران ‌CNG به دولت انجام شده است؛ ولی متاسفانه با توجه اینکه آلوده‌ترین مکان‌ها جهت انتقال و توسعه این ویروس جایگاه‌های سی ان جی و بنزین است، دولت در این زمینه بسته حمایتی در نظر نگرفته است. در سال جاری هر جایگاهی به طور میانگین ۱۰ میلیون تومان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مواد ضدعفونی و لباس و ... پرداخت می کند و این خود در سال رقم سنگینی برای جایگاه‌داران است. هم‌اکنون جایگاه‌داران در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه هستند.  

کد خبر: ۹۲٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha