۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
مزایا و معایب حمل و نقل عمومی رایگان

مزایا و معایب حمل و نقل عمومی رایگان

امروزه حداقل ۹۸  شهر در سراسر جهان حمل و نقل عمومی رایگان دارند.سایت تحلیلی The Conversation اخیرا مقاله ای با قلم «انریکا پاپا» ، مدرس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه وست مینستر در مورد حمل و نقل عمومی رایگان و تاثیرات آن مقاله ای منتشر کرده است.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار-  حمل‌ونقل عمومی، ستون فقرات هر شهری در هر کجای جهان است. بدون سیستم حمل‌ونقل کارآمد، روند توسعه بسیار کند خواهد بود. بنابراین، برای هر اقتصادی حمل و نقل عمومی یک عنصر حیاتی است که باید دائما به روز شود.

لوکزامبورگ اولین کشوری در جهان است که کلیه وسایل حمل و نقل عمومی خود را رایگان کرد. از اول مارس همه اتوبوس ها ، قطارها و تراموا در سراسر کشور لوکزامبورگ باید مسافران را رایگان سوار کرده و به مقصد رسانند.

البته حمل و نقل عمومی رایگان ، ایده جدیدی نیست. شهرها از سال ۱۹۶۰ این طرح را آزمایش کرده اند – لوکزامبورگ نخستین کشوری است که در سراسر کشور از این طرح استفاده می کند. امروز حداقل ۹۸  شهر در سراسر جهان حمل و نقل عمومی رایگان دارند. در برخی مناطق ، فقط ساکنان یا گروه های خاصی مانند افراد سالخورده می توانند از حمل و نقل رایگان استفاده کنند.

این طرح جهت تشویق مردم به استفاده کمتر از اتومبیل های خود - کاهش ترافیک در شهرها ، کاهش آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای کربن ارائه شده است.

اقتصاددانان معتقدند که حمل و نقل عمومی رایگان غیر منطقی و غیر اقتصادی است زیرا باعث ایجاد تحرک بی فایده می شود. این بدان معناست که مردم تصمیم می گیرند ساده تر رفت و آمد کنند زیرا حمل و نقل رایگان است اما این امر باعث افزایش هزینه های اپراتورهای حمل و نقل و یارانه برای مقامات دولتی شده و استفاده مکرر ازوسایل حمل و نقل عمومی نیز در نهایت باعث افزایش انتشار گازهای گلخانهای می شود. زیرا حمل و نقل عمومی رایگان باعث می شود تعداد افرادی که از آن استفاده می کنند افزایش می یابد. در هر منطقه یا شهری که این طرح اجرا شده شاهد رشد شدید مسافر بوده ایم  و تأثیرات آن پس از گذشت چندین سال مشهود است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد وقتی کرایه ها حذف شوند، اکثر افرادی که قبلاً از ماشین شخصی استفاده می کردند، ماشین های خود را در پارکینگ رها خواهند کرد. اکثر افرادی که پیاده روی یا دوچرخه سواری می کردند نیز از حمل و نقل عمومی رایگان استفاده خواهند کرد. تصویری از بیشتر شهرهایی که حمل و نقل عمومی رایگان در آن اجرا شده است این واقعیت را ثابت می کند.

سه سال پس از حذف کرایه های حمل و نقل عمومی در پایتخت استونی  تعداد مسافران اتوبوس از ۵۵٪ به ۶۳٪  افزایش یافته، در حالی که تعداد افرادی که از اتومبیل شخصی استفاده می کنند از ۳۱٪ به ۲۸٪ کاهش یافته است. تعداد افرادی که پیاده روی می کردند نیز از ۱۲٪ به ۷٪ درصد کاهش یافته است.

برای مثال، سه سال پس از حذف کرایه های حمل و نقل عمومی در پایتخت استونی  تعداد مسافران اتوبوس از ۵۵٪ به ۶۳٪  افزایش یافته، در حالی که تعداد افرادی که از اتومبیل شخصی استفاده می کنند از ۳۱٪ به ۲۸٪ کاهش یافته است. تعداد افرادی که پیاده روی می کردند نیز از ۱۲٪ به ۷٪ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان  مرکز حمل و نقل  در بروکسل معتقدند که  اثرات حمل و نقل عمومی رایگان به خودی خود نمی تواند استفاده و ترافیک خودرو را کاهش داده و یا کیفیت هوا را بهبود بخشد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که رفتار رانندگان و نحوه حمل و نقل مسافران مهمتر از کرایه حمل و نقل عمومی است. به جای تکیه بر حمل و نقل عمومی رایگان برای مهندسی تغییرات آب و هوایی، روش مؤثرتر برای کاهش تعداد افرادی که از خودرو شخصی استفاده می کنند، افزایش هزینه پارکینگ ، افزایش مالیات سوخت همراه با کرایه های رایگان است.

چگونگی موفقیت آمیز بودن طرح حمل و نقل رایگان بستگی به کیفیت خدمات دارد. حمل و نقل عمومی تمیز و مطمئن تر باید شرط لازم برای اجرای این طرح ها باشد. طرح حمل و نقل رایگان می تواند در شهرهایی که ترافیک سنگین و جمعیت زیادی دارد جایگزینی معتبر برای استفاده از خودرو شخصی باشد.

شهرهایی که حمل و نقل عمومی در آنها رایگان است

در واقع تالین اولین شهر برای ارائه حمل‌ونقل عمومی رایگان در سراسر جهان است. استونی، بزرگترین سیستم حمل‌ونقل عمومی رایگان جهان را پایه‌گذاری کرده است. در ولز بریتانیا، در حال حاضر آخر هفته‌ها اتوبوس رایگان است. اوواسیک، اولین شهر ترکیه با حمل‌ونقل شهری رایگان است. شهر اوباین در فرانسه در سال ۲۰۰۹، ۱۱ مسیر اتوبوس را که به بیش از ۱۰۰ هزار مسافر خدمات‌رسانی می‌کرد، رایگان کرد. دانکرک در فرانسه با جمعیت بالغ بر دو میلیون نفر بزرگ‌ترین شهر اروپا با سیستم حمل‌ونقل رایگان برای عموم است.

جزیره استاتن در نیویورک، چپل هیل در کارولینای شمالی، ولی در کلرادو، لوگان و کچ ولی در اوتاه، کلمنسون در کارولینای جنوبی، کامرس در کارولینا، چیتوروکس، ویتره و کمپین در فرانسه، هاسلت در بلژیک، لوبن در آلما، ماریهامن در فنلاند، نووا گوریکا در اسلونی، توری در استونی و اورتون در سوئد از جمله شهرهایی هستند که حمل‌ونقل عمومی را رایگان کرده‌اند.

مزایای زیست‌محیطی حمل‌ونقل عمومی رایگان

از مزایای زیست محیطی حمل و نقل عمومی رایگان می توان به موارد زیر اشاره نمود: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دیگر آلاینده‌های هوا، کاهش آلودگی صوتی (خصوصاً ناشی از ترامواها)، کاهش روان‌آب‌های حاوی مواد شیمیایی سمی و آلودگی منابع آب شیرین، کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، حفاظت از محیط زیست و درختان با حذف نیاز به چاپ بلیط .

از دیگر مزایای حمل و نقل عمومی رایگان می توان به موارد زیر اشاره نمود: کاهش نابرابری بین یارانه‌هایی که از طرف دولت به کاربران خودروهای شخصی و کاربران سیستم حمل‌ونقل عمومی تعلق می‌گیرد، کاهش و در برخی موارد حذف نیاز به پارکینگ برای خودروهای شخصی، حذف نیاز به صرف میلیاردها دلار برای ساخت جاده‌ها و بزرگراه‌ها، بهبود اقتصاد محلی با چرخش پول در جوامع، ارتقا کارایی اتوبوس‌های درون شهری، افزایش غرور عمومی به خاطر منابع جمعی و مشترک و حذف هزینه جمع‌آوری کرایه.

کد خبر: ۹٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha