۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
بورس نباید کوره ای برای سوزاندن سرمایه مردم باشد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

بورس نباید کوره ای برای سوزاندن سرمایه مردم باشد

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید ارز آوری کشور را فقط منوط به درآمدهای نفتی دانست.

به گزارش بازار، سعید جلیلی با حضور در مراسم برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص نوسانات بازار ارز افزود: یکی از برنامه‌های مهمی که دولت باید داشته باشد ارزآوری است.

او ادامه داد: یکی از چیزهایی که کشور را متاثر کرده این است که سال‌های گوناگون دولت‌ها یک موضوعی را مطرح می‌کنند مثلا این که درآمد ارزی دولت کم است و در پی آن همه برنامه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این جا یک نگاه حداقلی وجود دارد که بازار ارز را کنترل کنیم و نوسانات بازار ارز را کم کنیم و در سایر موضوعات کشور هم سعی کنیم اگر مشکلی پیش می‌آید، آن را حل کنیم. از نظر من این یک نگاه حداقلی است که البته این نگاه نمی‌تواند در اقتصاد کشور به موفقیت برسد.

جلیلی گفت: آن چه روی آن تاکید دارم این است که در موضوعات مختلف بتوانیم از توانمندی‌های کشور در بخش‌های مختلف استفاده کنیم من قصد ندارم شعار بدهم، اما در هشت سال گذشته در بررسی‌های مفصل در مسایل اقتصادی به جمع بندی‌های مهمی رسیدیم و طبق آن جمع بندی‌ها دریافتیم که کشور را نباید فقط اداره کرد بلکه باید جهش داد.

وی افزود: امروز کشور ما فرصت‌های بالا و ارزشمندی دارد که اگر با مدیریت صحیح این فرصت‌ها را دنبال کنیم کشورمان جهش پیدا می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت در مورد ارز آوری هم باید برنامه‌ای داشته باشد یک وقت می‌گوییم نفت خام را می‌فروشیم و ارز آوری می‌کنیم، اما به هر دلیلی امسال نتوانستیم این کار را انجام دهیم یا به دلیل تحریم‌ها یا هر دلیل دیگری، ممکن است یکباره قیمت نفت کاهش یافته و ما را از ارز آوری محروم کرده است پس دچار کاهش درآمد ارزی می‌شویم این یک نوع اداره کشور است، اما گاهی می‌بینیم برای ارز آوری برنامه داریم و ارز آوری را فقط منوط به درآمد وزارت نفت نمی‌کنیم.

سهم انرژی مردم را به خودشان واگذار می‌کنیم
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه طرح مشخص را می‌خواهم توضیح دهم؛ یک طرح این است که به اصطلاح سبد غذایی است ببینید اگر شما می‌گویید معیشت شما مسئولید و باید طبق قانون اساسی و اصول اخلاقی و دینی که شما نسبت به مردم مسئولیت دارید فقط این نیست که یک نان بخور و نمیر و یک یارانه به مردم بدهید، اگر تغذیه مردم دچار مشکل بشود آثار سوء تغذیه در نظام سلامت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

سعید جلیلی افزود: ما در ۱۳ قلم کالا که این ۱۳ قلم باید حتما به مردم برسد تا یک تغذیه مناسب و متعادل داشته باشند یعنی طبق استانداردها روزی باید دو هزار و ۵۰۰ کیلوکالری طیفی از موادمغذی را مردم دریافت کنند تا یک جامعه سالم داشته باشیم، ما باید این مساله را مدیریت کنیم و برایش برنامه داشته باشیم اگر این را انجام بدهیم آن موقع در چند عرصه موفق خواهیم بود اولا با همین موضوع تولیدمان افزایش و تامین کالا بیشتر خواهد شد و بعد بر همین مبنا اشتغال ایجاد می‌شود و بعد شما می‌توانید نیازهای مردم را تامین کنید.

جلیلی افزود: دو طرح دیگر هم هست یک طرح این است که ما به مردممان سهمشان را از مصرف انرژی به خودشان واگذار کنیم تا خودشان مدیریت کنند این بحث بسیار مهم است که ما این را براساس یک طرحی به نام وان بر رویش تحقیقات جدی انجام دادیم که سهم مردم از مصرف انرژی را مدیریتش را به خود مردم بدهیم در این طرح بنزین، برق، گاز، مردم سهمشان مشخص می‌شود و خودشان آن را مدیریت می‌کنند، این موضوع باعث اصلاح الگوی مصرف هم می‌شود و هر میزان که بخواهند مردم مصرف می‌کنند و مازاد آن را می‌توانند واگذار کنند و از درآمد آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: وقتی که این بازار شکل می‌گیرد، این بازار خودش، خودش را مدیریت می‌کند و اصلا نیازی ندارد که دولت بخواهد در آن ورود کند. در این بازار چیزی گران نمی‌شود و وقتی که در اختیار مردم قرار داده شود به عدالت نزدیک می‌شود، مدل کنونی که سهم مردم از مصرف انرژی است اگر کسی پنج ماشین داشته باشد پنج برابر استفاده می‌کند و اگر کسی ماشین نداشته باشد اصلا استفاده نمی‌کند.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسی که مثلا در استخرهای خودش می‌خواهد آبگرم داشته باشد چقدر استفاده می‌کند و کسی که نداشته باشد هیچ استفاده نمی‌کند، این توزیع عادلانه است که ما متاسفانه در بحث ضریب جینی شما این را ملاحظه بفرمایید که چقدر ضریب جینی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افزایش پیدا کرده است.

جلیلی افزود: ضریب جینی یعنی که کاهش بین دهک‌های جامعه، دهک‌های درآمدی شما و این‌ها چقدر فاصله طبقاتی در سال ۹۱ به پایین حد رسید و متاسفانه اکنون دوباره بالا رفته است.
ضرورت شفاف سازی در واگذاری‌های بخش خصوصی

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه خصوصی سازی به انحراف رفت و بسیاری از افراد متضرر شده شدند.

سعید جلیلی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: ما جلسات بسیار زیادی با افرادی که متضرر شده بودند برگزار کرده بودیم از جمله پروژه دشت مغان، هپکو، ماشین سازی تبریز و هفت تپه که مواردی بود که به شکل واضحی نشان می‌داد که این سوء مدیریت بوده که باعث چنین اتفاقاتی شده است.

وی گفت: علت این اتفاقات اول آن است وقتی دولت از خصوصی سازی نگاهی صرفا درآمدی داشته باشد این کار بسیار غلط است، در حالی که ما برای چه چیزی خصوصی سازی را انجام دادیم برای این که دولت ناتوان بود در اداره آن‌ها قرار بود مردم آن‌ها ارتقای کاری بدهند، مثلا موضوع هپکو هزار میلیارد تومان سرمایه اش بود که کارهای اساسی و راهبردی آن یک دفعه تولید آن صفر شد.

جلیلی افزود: یکی از اشکالات این بود واگذاری‌ها بدون توجه به ماهیت شرکت‌ها رخ داد که بعضی از شرکت‌ها اهمیت راهبردی دارد مثلا ماشین سازی تبریز در خاورمیانه برای خودش جایگاهی داشت، اما متاسفانه آن را به کسی واگذار کردند که سوادش در حد دیپلم بود و فقط پول داشت، جالب است وقتی سند هپکو را دیدم، جالب بود که با ۱۰ میلیون تومان واگذار شده بود حتی بعضی وقت‌ها دولت آن‌ها را به عنوان رد دیون داده است مثلا طلبی از کسی داشته و گفته اند آن شرکت به جای آن، در حالی که ما باید این شرکت را با نگاه تولید و مسئولانه واگذار کنیم.

وی گفت: سوال اینجاست اصلا برای چه چیزی آن را واگذار کرده اند و اصل ۴۴ برای چه بود؟ برای این بود که ما بیاییم از ظرفیت‌های مردم استفاده کنیم برای ارتقای اقتصاد کشور و برای جهش. اما راه حل چیست؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید واگذاری را مشروط کرد آن هم به ارتقای کارآیی و آن بنگاه باید ارتقایش افزایش پیدا کند و راه حل آن این است که شفاف سازی وجود داشته باشد و اگر شما روز اول شفاف به مردم بگویید که من هپکو را به این میزان داده ام حتما افکار عمومی به شما این اجازه را نخواهد داد و بر همین اساس اهلیت آن‌هایی که این واگذاری‌ها برایشان انجام می‌شود باید ثابت بشود که آیا او اهلیت این کار را دارد یا خیر؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سالانه حداقل به یک میلیون واحد مسکونی نیاز است و این طرح باید با تصحیح طرح مسکن مهر اجرایی شود.

سعید جلیلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در سال باید حدود ۸۰۰ هزار ازدواج داشته باشیم بدلیل ضعف در ساخت مسکن این رقم کاهش پیدا کرده و به ۵۰۰ هزار ازدواج رسیده است بنابراین بین ساخت مسکن و ازدواج رابطه مستقیمی وجود دارد همین طور این موضوع بر اشتغال و صنعت تاثیرگذار است.

وی افزود: برای داشتن سالی ۸۰۰ هزار ازدواج و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و اینکه ۲۰۰ هزار بافت فرسوده را ترمیم کنیم کاری جز داشتن یک برنامه جدی و اجرایی نمی‌توان انجام داد در دوره‌ای طرحی بنام مسکن مهر وجود داشت که سنگ بنای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زده که ۲ میلیون آن ساخته شد و ۲ میلیون آن تا ۷۰ درصد پیش رفت و در این هشت سال روند کُندی را پیدا کرد طرح ما این است که سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود بنابراین ما اینگونه فکر می‌کنیم که طرح مسکن مهر طرح کاملی نبود هدف تکمیل و تصحیح این طرح است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید اقتضائاتی که برای مسکن لازم است رعایت شود و برای معماری باید با توجه به فرهنگ اسلامی عمل کرد.

جلیلی ادامه داد: اگر برای مسکن برنامه‌ای داشته باشیم فقط ساخت و ساز نیست باید به اقتضائات مختلف آن هم توجه کرد باید به سیاست‌های اقتصادی هم توجه داشته باشیم تا بتوانیم بر بازار مسکن تسلط داشته باشیم یعنی اینکه مسکن را از حالت کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کرد که این موضوع از مسیر اعطای تسهیلات با توجه به شرایط فعلی مردم ممکن می‌شود چرا که ممکن است مردم آورده‌ای برای آغاز طرح نداشته باشند بنابراین دولت باید تسهیلاتی اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از راه‌ها برای بازگشت همین تسهیلات طرح‌های مسکن است در همین مسکن مهر گفتند ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد و موجب تورم شد اتفاقاً گفته می‌شود این ۳۷ هزار میلیارد تومان عمده آن در حال بازگشت است و تا کنون ۲۷ هزار میلیارد تومان آن بازگشته است، چون مردم قسط شان را به موقع پرداخت می‌کنند و جالب اینکه ۹۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی ما در دست ۱۱ نفر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور گفت: مسکن طبق قانون اساسی حق مردم است و وظیفه دولت اگر دولتی بگوید من وظیفه‌ای ندارم حتماً یک خطای اساسی انجام داده است.

سعید جلیلی افزود: گاهی لازم می‌شود یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر در تامین ارز کمک کند باید برای هر وزارتخانه‌ای کار تعریف شود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به عنوان مثال وزارت جهادکشاورزی باید بستری را فراهم کند که کشاورزان ما به میزانی از تولید برسند که بتوانند صادرات داشته باشند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر هر بخش یا وزارتخانه‌ای بخواهد برای خود کار کند پس معنای کار ویژه رئیس جمهور چیست هنر و وظیفه رئیس جمهور هماهنگی و تعیین کار مشخص برای بخش‌های مختلف است که بتواند دستگاه‌ها را با هم هماهنگ و هم افزا بکند.

جلیلی ادامه داد: در ارز آوری بخش‌های مختلف همه باید باهم هماهنگ باشند مثلا در صادرات محصولات کشاورزی وزارت امور خارجه هم باید نقش داشته باشد.

وی گفت: در سفر به بوشهر کشاورزان در آذر ماه گوجه کاری داشتند و نگران این بودند که محصول شان در کدام بازار و به کدام قیمت به فروش می‌رسد در حالی که جلوی صادرات محصول شان گرفته شده بود در همین زمان روسیه که روابط خوبی با آن داریم یکی از بزرگترین واردکنندگان صیفی جات است به میزان سالانه ۱۱ میلیارد دلار و حالا لهستان سالانه یک میلیارد دلار صادرات به این کشور دارد ما هم می‌توانیم از این بازار سهمی داشته باشیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر می‌گویم بازار ارز را می‌خواهیم تنظیم کنیم بررسی این نیست که به چهار راه استانبول برویم و از فعالیت آن‌ها سر در بیاوریم بلکه باید با نگاه جهش کشور با توجه به توانمندی‌های موجود آنقدر تامین ارز کنیم که کشور جهش پیدا کند تا در صورت بروز هر مشکلی دچار نوسان نشویم.

جلیلی گفت: مسکن طبق قانون اساسی حق مردم است و وظیفه دولت اگر دولتی بیایید بگوید من وظیفه‌ای ندارم حتماً یک خطای اساسی انجام داده است این جزو حقوق مردم است ما برخی اوقات درباره حقوق شهروند صحبت می‌کنیم و از منشورهایی رونمایی می‌کنیم که در زندگی مردم و مباحث حیاتی و ضروری آن‌ها هیچ تاثیری ندارد یکی از این حقوق شهروندی حق مسکن است.

وی ادامه داد: این آماری که از هشت سال گذشته وجود دارد آمار بسیار نگران کننده‌ای است یعنی ما در مقطعی سالانه ۸۰۰ هزارواحد مسکونی درست می‌کردیم که در یک مقطع به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار واحد رسید.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تامین مسکن رابطه مستقیمی با اشتغال، رونق کسب و کار و صنعت دارد.

سعید جلیلی افزود: با همین زیرساخت‌های موجود ما حتی به صورت آزمایشی دنبال کردیم، یعنی اکنون هر یک از خانوارهای شما یک حساب بانکی دارند و همین طور همه خانواده‌های ما حداقل یک گوشی همراه دارند که نیازی هم نیست که هوشمند باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که صداوسیما انجام داده شبکه مجازی است که در اختیار نامزدها قرار داده اند. این را ما در آنجا به شکل موشن گرافی گذاشته ایم و خیلی راحت می‌توان دید و من از هموطنان می‌خواهیم کامل ببینند.

سعید جلیلی گفت: دولت باید برای تفریح و شادکامی مردم برنامه داشته باشد و باید بر اساس همین بودجه فعلی باشد و نگوییم اگر بودجه زیاد شد. ببینید الان دولت دارایی‌هایی و بودجه‌ای را دارد هزینه می‌کند و این بودجه برنامه می‌خواهد یعنی الان مکان‌های اقامتی و سیاحتی و مهمانسراهایی که در اختیار دولت است ما محاسبه کردیم که تقریبا به اندازه مکان‌هایی است که در اختیار بخش خصوصی است و این‌ها اکنون در اختیار کارمندان دولت است و اشکالی هم ندارد و خوب است که استفاده شود، اما شش ماه سال این‌ها تقریبا خالی است و ما محاسبه کردیم سالی ۵۰۰ هزار ازدواج اکنون انجام می‌شود شما می‌توانید به هر زوجی ۵ روز در اختیارش قرار دهید یا به مدت ۳ روز به صورت رایگان در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار دهید.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما می گویید من برای معیشت مردم برنامه دارم اما اکنون مشکلات ارزی دارم و پول ندارم. بودجه مان کم است و نمی توانیم بحث ما این است که در همین سه سال اخیر ۵۵ میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای معیشت مردم تخصیص پیدا کرده است اما خود دوستان در مصاحبه هایشان می گویند آنطور که باید به دست مردم نرسید، چرا نرسید؟

سعید جلیلی د رادامه برنامه گفتگوی ویژه خبر افزود: یکی از بحث های جدی این است که دولت چه کاره است؟ این همه دستگاه های عریض و طویل، اینها برای چیست؟ آیا نظام توزیع را نمی توان مدیریت کرد؟ من سال ۹۱ که در شورای عالی امنیت بودم این مشکل پیش آمد یک شوک به ما وارد شد همان زمان ما دیدیم که برای نظام توزیع یک وقت این است که بروی فلان متخلف را بگیری و یک وقت این است که شما می بینید که یک ساز و کارهایی وجود دارد که در دنیا تجربه شده است و شما می توانید این ساز و کارها را اعمال کنید به ویژه امروز با این فناوری های پیشرفته که موجود است در مسایل ارتباطی و در فضای مجازی شما یا به اصطلاح ساز و کارهای هوشمندکردن دولت و بلکه فوق هوشمندکردن می توانید مناسباتی را شکل بدهید که این به بهترین شکل انجام شود

وی گفت: من یک مثال بزنم مثلا وقتی که شما پرتال ارزی را تشکیل می دهید یا پرتال کالاها یا حمل و نقل و انبارها را تشکیل بدهید این توزیع مدیریت می شود همین توزیع که گفته می شود ما اگر مردم را به کمک بگیریم یک شبکه مویرگی بسیار خوب داریم در تمامی شهرها، محلات و کوچه ها که اینها دهها سال است در این کشور دارند کار خدمات انجام می دهند اما اگر شما آمدی و یک سیستمی را گذاشتی که این به خوبی به دست آنها رسید کاری می شود که نه تنها مردم نباید بروند در صف بایستند و کرامتشان نادیده گرفته شود بلکه آن مغازه دار است که دنبال مردم می رود که بیایید از من خرید کنید
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازار سرمایه از مهمترین عرصه های مهم برای ارتقای کشور می تواند باشد

سعید جلیلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در بازار سرمایه باید بتوانیم تولیدت بیشتر از پولت باشد، یکی از بحث های جدی در مورد تورم است و سوال اینجاست چرا تورم پیش می آید به این خاطر این است که شما پولت بیشتر از کالا است به طور مثال از سال ۱۳۵۲تا سال ۱۳۹۸ ما در این ۴۷ سال میزان پول کشورمان بیش از ۴۲ هزار برابر شده است اما متاسفانه تولید کشور فقط ۱/۷ دهم برابر شده که قابل مقایسه با یکدیگر نیست و همین موضوع باعث تورم می شود

وی ادامه داد: راه این موضوع این است به بازار سرمایه توجه ویژه شود یعنی به تولید کالا نگاه شود مثلا رشد نقدینگی از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ رشد ناخالص ملی داشته و این موضوع باعث تورم شده به خاطر همین است که اشاره شده باید به بازار سرمایه توجه شود تا تولید کالا بیشتر شود، بازار ثانویه اصل شود و بازار اولیه حاشیه شود و اینکه گفته می شود هدایت نقدینگی به سمت سرمایه برای چیست؟ برای تولید کالا است نه برای اینکه دچار سفته بازی بشویم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در این بازار سوء تدبیرهای زیادی وجود دارد، بازار سرمایه باید محلی باشد برای جذب سرمایه مردم در افزایش تولید نه کوره ای برای سوزاندن سرمایه مردم، در بازار سرمایه یک بازار مطمئن و پایدار باید باشد که افراد بدانند می توانندیک سود معقول و متناسب بدست بیاورندکه دولت امکانات بسیاری زیادی دارد تا مردم سرمایه های خود را برای ارتقاع تولید و بهره مند شدن به این حوزه ببرند البته به شرط آنکه مردم را در بازار سرمایه مشارکت بدهند مثلا می گویند ما نفت نمی توانیم بفروشیم پس راه آن کجاست؟ اتفاقا این فرصتی است که نفت را به جای آنکه خام بفروشی نفت را تبدیل به فرآورده کنید و عوض آنکه بشکه ای ۵۰ دلار بفروشی تا بشکه ای ۲ هزار دلار نیز می تواند افزایش پیدا کند
 
تاکید بر جلوگیری از خام فروشی نفت
­نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بجای خام فروشی نفت به ثمن بخس به سراغ فروش فرآورده های نفتی برویم

سعید جلیلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اول سیما افزود: گفته می شود چرا نمی توانیم نفت را بفروشیم در این شرایط راهش این است که به جای فروش نفت خام آن را تبدیل به فرآورده کنیم و به جای فروش بشکه ای ۵۰ دلار بتوانیم قیمتش را تا بشکه ای دو هزار دلار با ارزش افزوده ای که دارد افزایش دهیم

وی گفت: ما این مسئله را مطرح کردیم که اگر ۱۰ یا ۸ پالایشگاه بسازیم مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس منافع زیادی به همراه خواهد داشت بطوریکه تحریم نمی‌تواند بر آن اثر بگذارد در همین سه سال گذشته که فشار حداکثری بود بسیاری از دوستان و دشمنان دولت اعتراف می کردند که نتوانستند در بازار پتروشیمی و فرآورده‌های ما فشار را اعمال کنند ما هرچه داشتیم فروختیم

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: باید مردم در این موارد مشارکت داشته باشند از طریق تامین مالی و بورس در این شرایط سود مطمئن و قابل اعتماد آن در دراز مدت به آنها پرداخت می‌شود اگر این حجم نقدینگی در این عرصه ها وارد شود باید دولت بگوید به همان اندازه که مشارکت می کنید به همان میزان هم سود واقعی پایدار و تضمین شده به شما تعلق می گیرد.این سود پایدار واقعی و تضمین شده است

جلیلی افزود : برخی افراد غیرمتخصص در بازار ثانویه فعالیت و ساز و کار بازار را تعیین می‌کنند به طور مثال یک مقام مسئول یا رئیس دفتر تعیین می کند که شاخص باید این عدد باشد

وی گفت: دولت باید بازار سرمایه بیمه و پول را تضمین کند این بازارها باید باهم هم افزا و هماهنگ باشند هنر رئیس‌جمهور این است

نامزد انتخاباتی گفت: یکی از مشکلاتی که در بازار بورس پیش آمد به این بدلیل بود که دوتا وزارت خانه از یک دولت نگاه متفاوت در یک بورس دارند مثلاً وزیر نفت و وزیر اقتصاد و یا وزیر صمت هر کدام پالس های متفاوتی در مورد بورس می فرستند، در این شرایط است که بازار بهم می ریزد

جلیلی افزود: اگر شما آمدی آن شورای ثبات را بین نهادهای مالی یعنی بین بیمه مرکزی و بانک مرکزی و بازار سرمایه که بورس است شکل دادی و آنها با هم هماهنگ شدند مردم هم منتفع می شوند این غلط است که کسانی بخواهند بورس را به شکلی تبدیل کنند که عده یک شبه پولدار و عده‌ای متضرر شوند

بحث فساد یک مطالبه است به خصوص در بحث فساد اقتصادی انتظار بالایی از سوی مردم برای مبارزه با فساد وجود دارد که همه در برابر قانون یکسان هستند و باید با آنها به یک شکل برخورد شود برنامه دولت شما برای مقابله با فساد چیست؟ جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: سوال خوبی را مطرح کرده‌اید، سوالی که مطرح می‌شود که شاید شما هم زیاد با آن برخورد کرده اید این بحث هایی است که در اقتصاد در خصوص تورم، مسکن و بورس مطرح می شود، شما می گویید پاسخ های این ها مشخص، تجربه شده و یا علمی است، پس چرا این موارد انجام نمی شود؟ این سوالی است که مردم دارند و حتی ممکن است مردم بگویند نامزدهای انتخاباتی همه این مطالب را بیان می کنند

جلیلی تصریح کرد: باید بگویم که در برخی موضوعات میان نامزدها اشتراک نظر وجود دارد مثل موضوع جهش تولید کسی نیست که بگوید من مخالف جهش تولید هستم، عرض من در اینجا این است که پس چرا این طرح ها اجرا نمی شود؟ اینجاست که فساد معنا پیدا می‌کند

وی افزود: فساد یک طیف است فقط این نیست که بگوییم یک نفر اختلاس کرد، اگر کسی کار نمایشی کرد آن هم از نگاه من فساد است، اگر کسی در موضوعی تعارف کرد آن هم فساد است، اگر کسی در پیگیری موضوعات و رسیدن به نتیجه جدیت نداشت آن هم فساد محسوب می‌شود

وی گفت: اگر به اینها به عنوان مصادیقی از فساد توجه نکنیم فساد افزایش پیدا می کند مثلاً دستگاهی به دنبال کار نمایشی است این فساد محسوب می‌شود اگر دستگاهی به دنبال کار غیر تخصصی باشد مثلاً رئیس دفتری درخصوص بورس نظر بدهد این ها همه فساد هستند

جلیلی گفت: اما بحث فساد به شکل خاص که مطرح می شود شما سه جور می توانی با فساد برخورد کنی در مواقعی با خود مفسد برخورد می کنی، در مواقعی برای مبارزه با فساد نظارت‌های جدی می‌گذاری اما در مواقعی ممکن است ساز و کاری را اجرا کنی که اصلاً فساد شکل نگیرد

وی گفت: ما برای این موضوع مطالعه جدی داشتیم که چگونه می توان ساز و کارهایی را شکل داد که با آن مبارزه کنیم مثلاً شکل‌گیری بانک های اطلاعاتی که در صورت اجرا اجازه نمی دهند فسادی بروز پیدا کند.

او افزود: اگر کسی موقع وام گرفتن بگوید ۱۰۰ کارگر دارم اما در زمان حق بیمه دادن بگوید فقط چهار کارگر دارم این تفاوت نشان می‌دهد که کار مشکل دارد

جلیلی در مورد امضای طلایی هم گفت: چرا باید امروز در بازار ما برخی مجوزها مثل مجوز سردفتری و یا تاسیس پمپ بنزین خرید و فروش شود؟ این موارد خنده دار است.

کد خبر: ۹۱٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha