۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
محیط آزمون تنظیم‌گری؛ سرآغاز فصل جدید نوآوری‌های بازار سرمایه
رییس سازمان بورس مطرح کرد

محیط آزمون تنظیم‌گری؛ سرآغاز فصل جدید نوآوری‌های بازار سرمایه

طرح محیط آزمون تنظیم گری بازار سرمایه به منظور آزمایش و توسعه نوآوری‌های مالی در این بازار با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد.

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بازار سرمایه که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، ابراز داشت: سازمان‌ها همواره با طیف وسیعی از پیشنهادات و ایده‌های متنوع برای اجرا روبه‌رو هستند که برخی از آنها در نگاه اول قابل اجرا و بعضی دیگر غیرقابل اجرا به نظر می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه در میان ایده‌های قابل اجرا و غیرقابل اجرا، ایده‌های متنوعی با درجات مختلف ریسک‌ نیز وجود دارند، افزود: محیط آزمون یا همان سندباکس فرصتی را فراهم می‌کند که پیشنهادات قبل ازآنکه رد شوند، در یک محیط تحت نظارت و بدون قوانین دست و پاگیر آزمایش شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشکر از همراهی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص پیاده سازی طرح ها و پروژه های اقتصاد هوشمند، گفت: طرح ها و ایده ها در فضای سندباکس آزمایش شده و در محیط ‌آزمون ایده‌ها به خوبی و به دور از محدودیت‌ها فرصت بروز و ظهور می‌یابند و اشکالات آنها مشخص و رفع می‌شود. در عین حال مشخص می شود که به طراحی چه مقرراتی برای مواجه شدن با مشکلات ایده‌ها نیازمندیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سندباکس از نظرعملکرد تفاوتی با دنیای واقعی ندارد، ادامه داد: البته در محیط آزمون، مقررات، محدودیت‌ها و قید و بندها را کنار می‌گذاریم و ایده‌ها در محیط تحت نظارت به اجرا گذاشته می‌شوند. بنابراین مطلوب است که در چنین محیطی، به نهادهای مختلف اجازه بررسی دهیم تا مشخص شود که آیا می توانند وارد بازار سرمایه شوند یا خیر.

دهقان با بیان اینکه نقش دولت ها تنظیم گری است و باید از تصدی گری به دور بمانند، تاکید کرد: هم اکنون وارد فضای جدیدتری در تنظیم گری شده ایم. دیگر دولت یا سازمان ها بدون مشارکت ذینفعان امکان تنظیم گری ندارند. باید کنش ها و واکنش ها بررسی شوند و در محیطی آزمون شده و واکنش ها نسبت به ابزار جدید دیده شود. در این شرایط نتیجه و خروجی این است که قوانینی وضع می شود که مشارکت ذینفعان در این تنظیم گری نقش داشته است و به نسخه بهینه رسیده ایم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار سرمایه در این مسیر حرکت کرده ایم. امیدواریم در ماه های آینده گزارش ابزارها و نهادهای مالی جدید را بدهیم که در سندباکس بازار سرمایه تست شدند و مقرراتشان تست شد و هم اکنون کار خود را در بازار سرمایه ادامه می دهند.

کد خبر: ۹۱٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha