۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
مصرف آب یزد بیش از سرانه است/ فاجعه کاهش ذخیره آب در آبخوان‌ها
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد هشدار داد؛

مصرف آب یزد بیش از سرانه است/ فاجعه کاهش ذخیره آب در آبخوان‌ها

یزد- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه مصرف آب در یزد بیش از سرانه آب تجدیدپذیر است، نسبت به فاجعه کاهش ذخیره آب هشدار داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جواد منصوری افزود: با توجه به کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی که در جهان اتفاق افتاده و اثر منطقه ای آن را مشاهده می کنیم، شاهد تغییر زمانی و مکانی بارش ها و کاهش تاثیرگذاری آن هستیم به نحوی که این بارندگی ها منجر به روان‌آب یا جاری شدن سیلاب نمی شود یا کمتر اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه خشکسالی یکی از رخدادهای جوی و اقلیمی و از جمله پدیده های طبیعی دنباله داری است که به مرور زمان باعث تخریب و نابودی می شود، اظهار کرد که  این پدیده به عنوان زلزله خاموش چون در سفره های زیرزمینی اتفاق می افتد، قابل مشاهده نیست لذا آثار آنی آن کمتر احساس می شود.

افزایش خطر سیل‌خیزی
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد افزود: امسال در شرایطی که شاهد کاهش بارش در کشور هستیم به تبع آن استان یزد نیز دارای بارش های بسیار محدود بود، شهر یزد همچنان جزو کم بارش ترین شهرهای ایران کاه است.

وی با اشاره به کاهش جریان ورودی آب های زیرزمینی گفت: بخش عمده آب‌های حاصل از بارش، تبخیر و از دسترس خارج می شود و بخشی وارد سفره های زیرزمینی شده و جریان ورودی سفره های زیرزمینی را شکل می دهد که متاسفانه خشکسالی های مداوم و برداشت بیش از توان، باعث شد که بیلان منفی شود و میزان آب ذخیره در آبخوان ها کاهش یابد که این موضوع فاجعه را رقم می زند.

منصوری ادامه داد: وقتی مصرف بیش از سرانه آب تجدیدپذیر است، «بدهی تجمعی هم زیاد و این بدهی از آبی که هزاران سال در زمین ذخیره شده، جبران و برداشت می شود و این وضعیت باعث از بین رفتن منابع سفره آب زیرزمینی، نشست زمین و فرایند برگشت ناپذیری می شود. اگر بارندگی هم در سال ها اتفاق بیفتد قابلیت نفوذ نداشته و سیل و روان‌آب ایجاد شده و خطر سیل خیزی را افزایش می دهد.»

خطر نشست زمین و ایجاد فروچاله
وی با بیان اینکه نشست زمین باعث ترک خوردن ساختمان ها، شکست آسفالت جاده ها و فرایند لوله زایی چاه‌های آب می‌شود، افزود: در منظقه رستاق شهرستان اشکذر تا ۱۲ سانتی متر نشست زمین گزارش شد و در ابرکوه نیز نشست زمین منجر به ایجاد ۳۳ فروچاله شد و این یک فرایند برگشت ناپذیر در سفره های زیرزمینی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد اظهار امیدواری کرد که با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی و طرح احیا و تعادل بخشی بتوان روند کاهش تراز آب زیرزمینی را  تا سال ۱۴۰۵ متوقف کرد.

کد خبر: ۹۱٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha