۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
بورس پر ابهام؛ عامل افت شاخص کل| نوسانات بازار همچنان ادامه دارد
تحلیل روزانه بورس؛

بورس پر ابهام؛ عامل افت شاخص کل| نوسانات بازار همچنان ادامه دارد

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابهام زیادی در بازار وجود دارد، مطرح کرد: ابهامات بازار سرمایه باعث می‌شود که نوسانات همچنان ادامه‌دار باشد.

بازار؛ گروه بورس: بورس پس از گذر کردن از روزهایی که در جو خبر اعلام نامزدهای ریاست جمهوری که سبز بود، برای دومین روز متوالی در منطقه سرخ ماند و اکثر سهم‌های بازار فشار فروش را تجربه کردند و در این میان، سهام گروه‌های خودرویی، بانکی، فرآورده‌های نفتی و برخی سهام فلزی بیشترین افت قیمت را داشتند. امروز با وجود اینکه قیمت دلار به دلیل ابهام در مذاکرات برجامی بالا رفت، باز هم شاهد کاهش حجم معاملات و از همه مهم‌تر افزایش عرضه بودیم چراکه هنوز ابهامات بورس پابرجا هستند.

شاخص کل در دقایق ابتدایی معاملات رشد کرد، اما باز هم زور عرضه‌ها به تقاضا چربید و باز هم این شاخص سقوط را تا انتهای معاملات تجربه کرد. امروز شاخص کل بازار سرمایه در انتهای معاملات، با افت ۵ هزار و ۴۳۸ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۹۱ واحد را نشان داد و کارشناسان عقیده دارند، با مشخص شدن سیاست‌های نامزدهای ریاست جمهوری برای انتخابات قرار نیست شوکی به بازار وارد شود.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم‌وزن از همان ابتدا روی مدار نزولی بود و تنها دقایقی یک رشد را با افزایش خرید در برخی سهم‌ها تجربه کرد، اما قفل بودن صف خرید سهم‌های کوچک این شاخص را در منطقه سرخ نگه داشت. شاخص کل هم‌وزن امروز با هزار و ۶۲۸ واحد کاهش، به ۳۸۱ هزار و ۳۶۸ واحد رسید. شاخص فلزات اساسی امروز پس از رشد نیم ساعته، دوباره افت کرد و تا انتهای معاملات ۸۲۹ واحد پایین‌تر از روز گذشته یعنی روی ۹۱۵ هزار و ۵۱۵ واحد قرار گرفت.

در روزی که معاملات در مدار نزولی دنبال می‌شد، نمادهای «غکورش»، «شپنا»، «ثبهساز»، «غزر»، «خساپا»، «اپال» و «خودرو» پرتراکنش‌ها بودند. نمادهای «وبملت»، «شستا»، «شبندر»، «پارسان»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص داشتند و نماد «فارس» هم بیشترین اثر مثبت را در روند حرکت شاخص کل داشت.

امروز، نمادهای فولادی هم به صورت متعادل معامله می‌شدند؛ به نحوی که برخی از آن‌ها سود و برخی دیگر ضرر کردند. نمادهای «فپنتا»، «فجر» و «کویر» بیشترین رشد قیمت را در سهام خود داشتند. دو نماد معدنی «کگل» و «کچاد» هم در معاملات روز جاری با افزایش عرضه معامله شدند و نماد «ذوب» در بازار فرابورس حدود یک درصد افت کرد.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با افت شاخص کل بورس در معاملات امروز اظهار کرد: در رابطه با بازار امروز نمی‌توان کلمه سقوط را استفاده کرد چراکه این کلمه برای زمانی استفاده می‌شود که میزان افت بازار از حد مجاز خود بگذرد، اما ۵ هزار واحد کاهش در شاخص یک میلیون واحدی، عدد چشمگیری نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: افت امروز بازار به برخی عوامل سیاسی و نااطمینانی‌های سهامداران نسبت به آینده اقتصادی کشور بازمی‌گردد و از طرفی، نوسانات نرخ ارز را هم نباید در بازار نادیده گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اخبار نامطئنی که از مذاکرات برجام به گوش می‌رسد تأثیر بسزایی بر بازار سهام دارد، گفت: برخی از منابع خبر از توافق ایران و سایر طرف‌های مذاکره می‌گویند، اما برخی منابع دیگر خلاف این حرف را می‌زنند و سخنگوی دولت هم به تازگی نسبت به این مسئله موضع‌گیری کرد بنابراین، جمیع جهات باعث می‌شود سهامداران دست به عصا در بازار حرکت کنند.

فلاح درباره علل مشخص نبودن شرایط در بازار مطرح کرد: همین حرکات دست به عصا و نداشتن تصمیم برای سمت و سوی سرمایه‌گذاری باعث می‌شود از میزان خرید و فروش‌ها کاسته شود و بسیاری از سهامداران فروشنده شوند؛ هرچند که امروز شرایط ناپایدار نبود و ارزش معاملات بورس و فرابورس به حدود ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما این میزان با زمان اوج بازار که ارزش معاملات به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، فاصله دارد.

وی افزود: بسیاری از سهامداران منتظر هستند تا به یک اخبار قطعی در زمینه مذاکرات، نرخ دلار، وضعیت سیاسی کشور و یا تصمیمات دولت آینده برای بازار سرمایه دست پیدا کنند و همه این مسائل، سؤالاتی هستند که پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد بنابراین، سرمایه‌گذران با احتیاط حرکت می‌کنند و این نوع حرکت روی معاملات بازار اثر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرایط بازار و ابهامات در فضای اقتصاد کلان همچنان پابرجاست، تأکید کرد: به تبع تغییر نکردن شرایط، ما معاملاتی نوسانی را در بازار شاهد خواهیم بود؛ به نحوی که ممکن است یک روز بازار سبز و روز دیگر منفی باشد که به اصطلاح می‌توان گفت بازار هنوز روندی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ جایگزینی، نرخ ارز و ارزش کامودیتی‌ها قیمت سهم‌ها در بازار با نرخ ارز فعلی، قیمت‌های مناسبی است و سهام برخی از شرکت‌ها بسیار ارزنده شده است، اما نکته اصلی وجود ابهامات در فضای سیاسی و اقتصادی است و می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار فردا کم‌نوسان و متعادل حرکت کند.

کد خبر: ۹۱٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha