۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
اجازه نمی‌دهیم گفتگوهای وین فرسایشی شود
سخنگوی دولت:

اجازه نمی‌دهیم گفتگوهای وین فرسایشی شود

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: نه اجازه می‌دهیم که گفتگوهای وین فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود درباره مذاکرات وین و اینکه برخی هم تحلیل می‌کنند که غرب به ویژه آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران هستندگفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: ما نه اجازه می‌دهیم که گفتگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است. تیم گفتگو کننده ما نیز در همین چارچوب حرکت کرده و دستورالعمل‌های مرکز را طابق النعل بالنعل جلو برده است. اگر گفتگوها نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد، قطعا این تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود.

ربیعی گفت:، اما نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند و یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده اند و در مورد تعامل با جهان همه سخن می‌گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می‌شد. همچنین امروز با یک موج القایی جدید نیز روبرو شده ایم. عده‌ای با فرافکنی از عدم مشارکت احتمالی مردم در انتخابات، می‌گویند این بی میلی بخاطر عملکرد دولت در سال‌های اخیر است.

ربیعی گفت: اول اینکه تفکر دولت بر مشارکت گسترده و حداکثری در هر شرایطی است. توصیه دولت به مردم شریف ایران حضور داشتن پای صندوق‌ها و مشارکت با هر سلیقه‌ای است. اما جالب است این روزها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است.

وی اضافه کرد: در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به دنبال مشارکت حداکثری است این گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است. اگر مردم به آینده امید داشته باشند و توانایی انجام آن را در نامزدها ببینند، برای تغییر وضعیت موجود اتفاقاً مشارکت بیشتری هم خواهند داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی راجع به سفر دو کشتی نیروی دریایی ایران به سمت ونزوئلا گفت: هیچ امر غیرطبیعی در مناسبات دوستانه و مرسوم میان ایران و ونزوئلا وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران حق سلب ناپذیر خود می‌داند که با همه ملت‌های جهان و بر اساس قوانین و مقررات بین المللی روابط دوستانه خود را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی و به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه و صلح بین المللی پیگیری کند.

وی افزود: کشتی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همواره به منظور اهداف صلح آمیز از جمله مبارزه با دزدان دریایی، قاچاقچیان و حفاظت از محیط زیست در منطقه و مناطق پیرامونی فعالیت‌های مثبت و موفقی داشته اند.

ربیعی گفت: مناسبات ما با ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست و دلیلی برای نگرانی از این روابط وجود ندارد. استفاده از واژه «تحریک آمیز» برای توصیف این مناسبات، یک انتخاب نادرست و بدبینانه در استفاده از کلمات است و نیات واقعی ما را برای برخورداری از ارتباطات سازنده با همه ملت‌های جهان از جمله ونزوئلا منعکس نمی‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اوج شرارت ترامپ دست دوستی به منطقه داد. دیدگاه ایران در مبارزه با تروریسم و صلح امنیت روشن است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین راه حل برای پرداخت بدهی عراق به ایران گفت: سوال شما بهانه‌ای شد تا به یک مسئله مورد بحث در شرایط امروز اشاره‌ای کنم. در ماه‌های گذشته، بسیار شنیده ایم نیازی به رفع تحریم نداریم و با همسایگان مشکلات تبادلات ارزی را حل خواهیم کرد.

وی افزود: واقعیت امر این است که تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا در سه سال گذشته آنقدر سنگین و بی رحمانه به منظور نادبودی اقتصاد ایران طراحی شده بود که حتی به دوستان نزدیک ما در جهان هم اجازه نادیده گرفتن آن تحریم‌ها را نمی‌داد.

ربیعی گفت: کشور دوست و برادر عراق هم که نزدیک‌ترین همسایه کشور ما بوده از فشار آمریکا مستثنی نبوده است. عده‌ای عامدانه این واقعیت‌های روشن‌تر از روز را نمی‌خواهند ببینند و با درکی ساده و ناقص از سازوکارهای مالی بین المللی، دولت را متهم به کوتاهی در کار با همسایگان می‌کنند. البته خوشحالیم که برخی امروز به لطف انتخابات از مواضع دیروز خود برگشته اند و از ضرورت رفع تحریم‌ها حرف می‌زنند. به هر حال، این تجربه تلخ نشان می‌دهد برای تعمیق همکاری با همسایگان نیاز به تحریم زادیی داریم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با سوال شما می‌توانم بگویم که در این زمینه مذاکرات خوبی تاکنون صورت گرفته و در این سفر عراقی‌ها با اجازه‌ای که از اوفک داشتن شیوه‌های مختلفی برای دریافت مطالبات ایران به منظور تامین دارو، واکسن و کالاهای اساسی را انجام داده اند. در سفر معاون نخست وزیر عراق به تهران، درباره روابط تجاری و تادیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات، بحث و توافق و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات موثری در راستای تادیه بدهی خود انجام بدهد، این روند ادامه می‌یابد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دو موضوع تحریم و کرونا که موجب شده که فشارهای اقتصادی زیادی به کشور وارد شود، اما نامزدهای در تبلیغات انتخاباتی خود هیچ اشاره‌ای به این نمی‌کنند؟ گفت: متاسفانه این رویه‌ای بوده که به رغم تلاش و خواهش دولت برای پرهیز از تحریف و دروغ پراکنی، در سه سال گذشته شاهد آن بودیم و تاثیر بسیار زیادی در جعل واقعیت‌ها و ناامیدکردن مردم داشت و امروز آثار آن را در بی تفاوتی طیفی از مردم نسبت به کارآمدی نظام می‌بینیم. ما تنها کشور در جهان بودیم که همزمان با آوار شدن حجم بی سابقه‌ای از تحریم‌ها که یک ملت به خود دیده و شیوع کرونا که ضربات دیگری به اقتصاد کشورمان وارد کرد، مواجه بودیم.

وی افزود: این بحران‌های همپوشان درآمد کشور ما را به کمتر از یک دهم سال‌های پیش ازتحریم و کرونا کاهش داد در حالیکه هزینه‌های اداره کشور به بخاطر تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و درمان به چندین برابر رسید. این بی انصافی‌ها ظلم مضاعفی نه فقط به دولت بلکه به مردم هم بود و مردم را از فهمیدن واقعیت‌ها محروم کرد و به امیدشان آسیب وارد کرد.

ربیعی گفت: امروز هم گاهی می‌بینیم که برخی جریان‌های سیاسی و اظهارات مطرح شده در تبیلغات انتخاباتی، با کلی گویی‌های بی نتیجه و فرافکنی، همچنان دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت پیدا نمی‌کنند و به روند تحریف واقعیت‌ها ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: دولت برخلاف افراد و نهادهایی که منافع جناحی را بر مصلحت ملی ترجیح داده اند، در سال‌های اخیر که زیر فشار حداکثری تحریم‌ها بودیم، مصلحت عمومی را به منافع دولت که در گفتن واقعیت‌ها بود، ترجیح دادیم و شلیک تیر از رو به رو توسط جنایتکارترین دولت معاصر آمریکا و پرتاب خنجر از پشت سر را تحمل کردیم و همچنان سکوت در پیش گرفتیم. اما این را هم می‌دانیم که نه تنها تاریخ به خوبی و در آینده با افشا شدن واقعیت‌های مکتوم قضاوت خواهد کرد بلکه مردم ما در عصر ارتباطات جمعی آگاه‌تر از آن هستند که فربب تحریف واقعیت‌ها را بخورند و تسلیم شعارهای توخالی و فرافکنی‌هایی ناشی از ضعف شوند.

سخنگوی دولت گفت: دولت البته مانند هر دولت دیگری در جهان و ایران و همه قوا، کاستی‌ها و ناکامی‌هایی داشت، اما این دولت افتخار می‌کند که کشور را از یکی از سخت‌ترین گردنه‌های تاریخی که بعد از جنگ تحمیلی بی سابقه بود، به رغم تلخی و سختی تحمیل شده بر طبقات پایین جامعه نسبت به آنچه که تحریم گران میخواستند بر سر مردم و ایران بیاورند، بالاخره به سلامت و با کمترین هزینه‌ی ممکن عبور داد. امروز با اطمینان می‌گویم که کشور از سربالایی تحریم‌ها و کرونا عبور کرده و به سراشیبی افتاده است.

وی افزود: دولت آینده فارغ از اینکه متعلق به کدام جریان سیاسی باشد، میوه مدیریت دولت و استقامت مردم در سختی‌ها را خواهد چید و در یک سال آینده حتی با یک مدیریت متوسط شاهد کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم خواهیم بود. البته اگر مدیریت منابع و هزینه‌ها بخوبی انجام نگیرد این دوره رونق، ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد. البته یک دولت فقط با سرمایه اجتماعی بالا می‌تواند جامعه را در سراشیبی‌ها بطور امن و کنترل شده به مقصد برساند.

ربیعی گفت: ما امیدواریم که در طول تبلیغات، بجای حمله و نفی تلاش‌های دولت، برای مدیریت بستری که دولت مقدمات آن را تا حد مقدور با توجه به محدودیت‌ها و امکانات فراهم کرده، برنامه‌ها اعلام شود و نخبگان جامعه و مردم بتوانند که در فضایی آزادانه و رقابتی به نقد و بررسی این برنامه بپردازند و فرد اصلح برای اداره قوه مجریه را انتخاب کنند.

کد خبر: ۹۱٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha