۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
شفاف سازی عرضه مواد اولیه در بورس
دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد

شفاف سازی عرضه مواد اولیه در بورس

شفاف سازی قیمت ها در فرایند تعیین قیمت و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، نیاز است. افرادی که در تلاش هستند تا از این فرایند سرباز بزنند اساسا اهداف دیگری به جز شفافیت در نظر دارند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، سعید عسکرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران با اشاره به ابهام بازار، در خرید مواد اولیه از بورس کالا اذعان کرد: برای شفاف سازی قیمت ها در فرایند تعیین قیمت و ایجاد تعادل درعرضه و تقاضا، بورس کالا نیاز است. افرادی که در تلاش هستند تا از این فرایند سرباز بزنند اساسا اهداف دیگری به جز شفافیت و رسیدن به قیمت های واقعی در نظر دارند. وی ادامه داد: دوراز انتظار نیست که اگر شرایط  فعلی بازار به گونه ای باشد که به ضرر این افراد و فعالان حوزه فولاد تمام شود بازهم ساز مخالف می زنند و با صورت گرفتن این فرایند مخالفت خواهند کرد.

عسکرزاده در رابطه با عرضه مواد اولیه در بورس کالا و نبود خریدار اظهار کرد: نبود تقاضا در ابتدای عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد همچون سنگ آهن، کنسانتره و گندله امر بدیهی است، طبیعی است که برخی مشتریان و فولادی ها مقاومت هایی در برابر این قانون داشته باشند و حتی برخی از بنگاه های اقتصادی تلاش کنند تا این تغییرات را به نفع خودشان تمام کنند اما این شرایط دائمی نیست. دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت: بخش عمده ای از جامعه فولادی کشور انتقادات زیادی به قیمت های تعیین شده پایه داشتند و مدعی بودند اعداد و ارقام بورس کالا اشتباهات زیادی دارد درحالی که این روش معیار درستی برای ایجاد شفافیت در این حوزه است.

وی افزود: بسیاری از بنگاه ها سال گذشته با خرید قابل توجهی ازمحصولات فولادی انبارهایشان را پر کردند به طوری که بخشی از بازار فولاد و آهن در دست صاحبان سرمایه قرار گرفته است، این اقدام بسیار خطرناک در حوزه عرضه و تقاضا که موجب نگرانی فعالان این حوزه در بورس کالا شده است، منجر به نوسانات مخرب قیمت فولاد در بازار داخلی شده است. عسکرزاده در پاسخ به این پرسش که اگر فولادسازان از خرید مواد اولیه در بورس کالا سرباز بزنند چه راه هایی برای تامین مواد اولیه آنها وجود دارد گفت: بهترین راه حل برای اینکه این اتفاق نیفتد این است که راه های دیگر خرید مواد اولیه مسدود شود و فولادسازان بزرگ به این موضوع اطمینان پیدا کنند که راه تامینی جز شفاف سازی قیمت و کشف قیمت در بورس ندارند.

سعید عسکرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران در پایان تصریح کرد: این نگرانی ها با در دست گرفتن بازار و تعیین قیمت محصولات شدت بیشتری می گیرد اما با شفافیت در سیستم های نظارتی و دولتی این نوسانات مخرب در بازار فولاد کشور از بین خواهد رفت، با شفافیت عرضه و همچنین تقاضا و قیمت در بورس کالا، شرایط به سمت اصلاح پیش می رود.

کد خبر: ۹۱٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha