۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
۱۶۷۰ واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی است
معاون وزیر کشور:

۱۶۷۰ واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی است

دین پرست، معاون وزیر کشور و قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: هزار و ۶۷۰ واحد تولیدی تحت تملک شبکه بانکی قرار دارد که ۵۴ درصد آن، غیر فعال و ۴۶ درصد فعال است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت کشور، بابک دین پرست افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی؛ تا پایان آذر ماه، از مجموع ۳۲ بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی کشور، ۱۶ بانک، هیچ واحد تولیدی تحت تملک ندارد و ۱۶ بانک دیگر ۲ هزار و ۷۸۹ واحد تولیدی را به تملک خود در آورده است که در پایان آذرماه به ۱۷۶۱ واحد کاهش یافته است.
از این تعداد۲۳۷ واحد تولیدی اقاله شده، ۶۹۹ واحد در فهرست واحدهای واگذار شده به غیر قرار گرفته و وضع ۹۲ واحد نیز اعلام نشده است. ‌

وی گفت: از آذر ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه امسال، تعداد واحدهای تحت تملک شبکه بانکی از هزار و ۷۶۱ واحد، به هزار و ۶۷۰ واحد کاهش پیدا کرده و این کاهش اندک در تعداد واحدهای تحت تملک شبکه بانکی، نشان دهنده اجتناب ناپذیر بودن فرآیند تملک واحدهای تولیدی توسط شبکه بانکی است، چرا که شبکه بانکی بر اساس ضوابط قانونی، ملزم به تملک واحدهایی است که دریافت کنندگان تسهیلات مربوطه، به هر دلیلی قادر به ایفای تعهدات خود، پرداخت اقساط و تادیه بدهی‌های مربوطه به بانک نباشد.

معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه به موجب گزارش مدیران ۱۶ بانک عامل دارای واحدهای تولیدی تحت تملک در جلسه قبل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ۵۶ درصد از مجموع هزار و ۶۷۰ واحد تولیدی تحت تملک، غیرفعال و ۴۴ درصد فعال است، افزود: برای جلوگیری از تشتت در آمار واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی و امکان رصد دقیق تحولات مربوط به این بخش؛ مقرر شد نمایندگان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری شبکه بانکی کشور، اطلاعات مربوط به واحدهای تحت تملک و هر نوع تغییر و تحول در اطلاعات و آمار این واحدها را در سامانه وزارت امور اقتصاد و دارایی ثبت کنند.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، از تصویب دستورالعمل جدید نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی، در ۱۴۰۰/۳/۱۰خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ این دستورالعمل و الزامات مصرح در آن، زمینه بازگشت واحدهای تولیدی تعطیل تحت تملک شبکه بانکی، به چرخه تولید و اشتغال فراهم گردد.

دین پرست در ادامه از ارسال اطلاعات واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها به استانداری‌های مربوطه خبر داد و اظهار داشت: مقرر شد تمامی آمارهای مربوط به این واحدهای تولیدی به استانداری‌های محل استقرار واحدهای تولیدی مورد نظر در سراسر کشور ارسال شود و مراتب در کمیته‌های تخصصی کارگروه‌های استانی، مورد بررسی قرار گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در راستای پیشگیری از تعطیلی واحدهای تحت تملک شبکه بانکی، در کنار احیاء آنها گفت: برای توقف رشد آمار تعطیلی واحدهای تولیدی تحت تملک بانک‌ها نیز، طبق مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک مرکزی مکلف شده است، حداکثر تا یک ماه و نیم آینده، دستورالعمل جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی را که هم اکنون در دستور کار شورای پول و اعتبار می‌باشد، تصویب و ابلاغ کند.

دین پرست افزود: همچنین مقرر شده است بانک مرکزی اعضای هیات خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی استان‌ها - موضوع تبصره ذیل ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - را جهت پاسخگویی به متقاضیان و حل و فصل مشکلات مراجعان، در استان‌های مختلف معرفی کند.

کد خبر: ۹۱٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha