۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تخته گاز تورم در امریکا؛ مشاهده بالاترین سطح ۲۹ ساله| پایان سیاستهای آسان فدرال رزرو
بازار گزارش داد؛

تخته گاز تورم در امریکا؛ مشاهده بالاترین سطح ۲۹ ساله| پایان سیاستهای آسان فدرال رزرو

با بازگشت اقتصاد به حالت عادی در ایالتهای امریکا، تورم به گونه ای غیرقابل توقف به نظر می رسد و عامل مهمی است که بهبود اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با توجه به بازگشت اقتصاد و زنده شدن صنعت گردشگری و توریسم آسیب دیده از کرونا، شهروندان امریکایی مجددا متحمل هزینه های هنگفتی خواهند شد. 

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، معیار اصلی تورم، پس از حذف قیمت ناپایدار و بی ثبات مواد غذایی و بخش انرژی، در ماه آوریل به بالاترین سطح ۲۹ ساله رسید.

همچنین، شاخص قیمت ارائه شده توسط دفتر تحلیل اقتصادی دولت آمریکا، در خصوص تعیین و برآورد هزینه های مصرف کننده ایالات متحده در سال منتهی به آوریل به میزان ۳.۶ درصد افزایش یافته به طوری که بزرگترین جهش از سپتامبر ۲۰۰۸ یعنی اوج بحران مالی در نظر گرفته شده است.

بدون در نظر گرفتن قیمت مواد غذایی و انرژی، این شاخص ۳.۱ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از ژوئیه ۱۹۹۲ نیز می باشد. 

تورم عامل مهمی در امریکا است که بهبود اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داده به طوری که در ماه آوریل سال جاری، برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ نرخ تورم آمریکا از دو درصد عبور کرده است 

بر اساس این گزارش، تورم عامل مهمی در امریکا است که بهبود اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داده به طوری که در ماه آوریل سال جاری، برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ نرخ تورم آمریکا از دو درصد عبور کرده است.

برخی از اقتصاددانان نگرانند که افزایش شدید قیمت می تواند مصرف کنندگان را از انجام خریدها و پرداخت هزینه های خود منصرف کند در حالی که سرمایه گذاران نیز دچار این نگرانی هستند که افزایش تورم طولانی مدت می تواند پایان سیاست های پولی آسان فدرال رزرو را دچار اختلال و دشواری نماید.

برخی از اقتصاددانان نگرانند که افزایش شدید قیمت می تواند مصرف کنندگان را از انجام خریدها و پرداخت هزینه های خود منصرف کند در حالی که سرمایه گذاران نیز دچار این نگرانی هستند که افزایش تورم طولانی مدت می تواند پایان سیاست های پولی آسان فدرال رزرو را دچار اختلال و دشواری نماید

در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه  بر اساس گفته های رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد.

از طرفی سی ان ان نیز در گزارشی عنوان کرد که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به مارس با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسیده است. 

این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۲۸ ماهه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته به گونه ای که تورم این بخش به ۱۳.۲ درصد رسیده است. پس از آن نیز مواد غذایی با تورم ۳.۵ درصد قرار گرفته است.  

هیچ نشانه ای از پایان یافتن افزایش قیمت ها وجود ندارد. به گفته ریچارد کرتین، اقتصاددان ارشد یک نظرسنجی که در ماه می در دانشگاه میشیگان برگزار شد و میزان تمایل به مصرف کنندگان را نشان داد، میزان خرید مصرف کنندگان امریکایی نشانگر قیمت های بالاتر در طیف وسیعی از خریدهای اختیاری، از جمله مسکن، وسایل نقلیه و وسایل بادوام خانگی گزارش شده است.

بر اساس این نظرسنجی، این نتیجه در حالی به ثبت رسید که شاخص احساسات و رضایتمندی مصرف کننده در حالی که در ماه مه اندکی افت داشت، اما باز هم مطابق با انتظارات بود.

از طرفی، در حالی که احتمال افزایش بیشتر قیمت همچنان وجود دارد، افت شدید قیمت در بدترین وضعیت همه گیری در بهار گذشته موجب ایجاد قیاس سختی شده است. در ماه های پیش رو، مقایسه قیمت های سالیانه موجب ایجاد توازن بیشتری می شود و به تورم کمک می کند تا کمتر به شکلی نمایشی به نظر برسد، به همین دلیل بانک فدرال اعلام کرده که این نرخ تورم موقتی خواهد بود.

ایان شفردسون، اقتصاددان ارشد اقتصاد کلان پانتئون در این باره اظهار کرده که ما انتظار داریم که بیشتر مقامات بانک فدرال به این سیاست که فشارهای تورمی گذرا و ناپایدار است، پایبند بمانند.

بنابراین، هنگامی که فشار اصلی تورم باقی نماند یا تورم دستمزد شروع به افزایش نکند، احتمالاً فضای کمی برای پیش بینی بانک فدرال وجود دارد.

موضوع مهم دیگر در اقتصاد ماه گذشته ایالات متحده این بود که در حالی که قیمت ها افزایش چشمگیری پیدا کرد، درآمد شهروندان آمریکایی نیز در آوریل تنزل قابل توجهی یافت. البته این موضوع چندان هم تعجب آور نبود، زیرا آخرین دور از بررسی محرک های مالی کاهش یافته است.

در حالی که قیمت ها در ماه گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرد، درآمد شهروندان آمریکایی نیز در آوریل تنزل قابل توجهی یافت

اما حتی با افت چشمگیر ۱۳.۱ درصدی، درآمد مردم در واقع کمتر از آنچه اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند، کاهش داشت در حالی که در ماه مارس، میزان درآمد بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت.

همراه با درآمد، نرخ پس انداز نیز در ماه آوریل روند نزولی را تجربه کرد و از 28 درصد در ماه قبل، به ۱۴.۹ درصد کاهش یافت.

 لیدیا بوسور، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه آکسفورد اکونومیکس نیز این گونه اظهار کرده که بر اساس اعلام و گزارش روز دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، داده های اقتصادی در روند بهبودی دست انداز خواهد بود.

اما، اولیور بلانچارد، اقتصاددان برجسته در دانشگاه MIT دو ماه پیش اعلام کرد و هشدار داد که تورم بعد از چهار دهه به اقتصاد آمریکا بازخواهد گشت و این امر به دلیل وجود حجم بسته‌های حمایتی دولت بایدن است که حجم بسته‌های حمایتی، بیشتر از ظرفیت‌های خالی اقتصاد آمریکا است. 

کد خبر: ۹۱٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha