۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
نیروگاه‌های بخش خصوصی در مرز ورشکستگی| بدهی ۳۰هزار میلیارد تومانی دولت به تولید کنندگان برق
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بازار خبر داد:

نیروگاه‌های بخش خصوصی در مرز ورشکستگی| بدهی ۳۰هزار میلیارد تومانی دولت به تولید کنندگان برق

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارشات ما نشان می دهد که رقم مطالبات نیروگاه های بخش خصوصی از دولت به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد که عملا این نیروگاه ها را به ورشکستگی رسانده است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به سیاست های غلط وزات نیرو در زمینه تولید و توزیع برق در کشور گفت: یکی از کاستی‌ها و نارسایی‌ها در موضوع کارنامه ضعیف وزارت نیرو طی سالهای اخیر، معطوف به عدم کمک به سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور بوده است.

 پورابراهیمی با بیان اینکه ما با صراحت اعلام می کنیم که وزارت نیرو در طول سالهای اخیر هیچ نیروگاه جدیدی در کشور ایجاد نکرده است، بیان داشت: از این رو هیچ مجوز ساخت و فعالیتی در جهت رسیدن به مراحل تولید برق به تولیدکنندگان داده نشده است و این بدین معنا است که هیچ سرمایه گذاری جدیدی در این سالها،در حوزه برق انجام نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با این حال دولت طی این سالها برق را از بخش خصوصی خریداری کرده و حتی با همان قیمت خریداری شده هم، اقدام به تسویه نکرده است.

پور ابراهیمی اظهارداشت: گزارشات ما نشان می دهد که رقم مطالبات نیروگاه های بخش خصوصی از دولت به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد که عملا این نیروگاه ها را به ورشکستگی رسانده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عدم پرداخت بدهی نیروگاه های بخش خصوصی برق انگیزه لازم را از تولیدکنندگان برق گرفته است، ادامه داد:به اعتقاد بنده بزرگترین خطای راهبردی وزارت نیرو عدم جذابیت سرمایه گذاری در حوزه برق کشور است؛ وزارت نیرو نه تنها وظایف خود را در قبال نیروگاه های فسیلی انجام نداده که وظایف خود در زمینه انرژی های پاک هم بر روی زمین مانده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی برق در کشور اظهارداشت: خطای راهبردی وزارت نیرو طی سالهای اخیر باعث شده تا ما با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه شویم.

وزارت نیرو مشکلات قطعی برق و مدیریت غلط خود در این وزارتخانه را به گردن رمز ارزها می اندازد در حالی که طبق بررسی های ما موضوع رمز ارزها تنها بهانه ای برای وزارت نیرو پیرو قطعی برق است تا از این طریق کاستی های خود را پشت این موضوع پنهان کند

پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت نیرو مشکلات قطعی برق و مدیریت غلط خود در این وزارتخانه را به گردن رمز ارزها می اندازد، بیان داشت: طبق بررسی های ما موضوع رمز ارزها تنها بهانه ای برای وزارت نیرو پیرو قطعی برق است تا از این طریق کاستی های خود را پشت این موضوع پنهان کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق گزارش رسمی که ما از دستگاه ها دریافت کردیم، کل مجوزات صادر شده برای استخراج رمز ارز در مزارع تعیین شده، ۳۰۰ مگا وات برق است لذا پیش بینی می شود میزان مصرف آنهایی که به صورت غیر مجاز رمز ارز استخراج می کنند نیز حدود ۳۰۰ مگاوات باشد که کلاهم ۶۰۰ مگا وات برق مصرف خواهد شد. این درحالی است که ۶۰۰ مگا وات یک درصد میزان مصرف برق کشور از ۶۰ مگا واتی است که مصرف می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی که می خواهند ناکارآمدی خود را پشت جریان رمز ارزها پنهان کنند اقدام منطقی انجام نمی دهند، بیان داشت: البته این درست است که ما درحوزه برق آبی مشکلات جدی داریم، چراکه امسال بارندگی بسیار نگران کننده ای داشتیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع برق آبی ها تاکنون چند هزار مگا وات از مدار کم کرده است، تاکید کرد:  با توجه به اینکه مصرف برق  به طور مستمر در کشور افزایش پیدا می کند لذا انتظار می رود وزارت نیرو در این زمینه برنامه ریزی  دقیق را اعمال کند.

این نماینده مجلس بیان داشت: دولت آینده باید یکسری تحولات اساسی در وزارت نیرو ایجاد  و ساختار ها برای افزایش جذابیت در این بخش را افزایش دهد.

کد خبر: ۹۱٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha