۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
مطالعه میدان آزادگان به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد
با امضای ۳ تفاهم‌نامه؛

مطالعه میدان آزادگان به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد

شرکت ملی نفت ایران، مطالعات میدان نفتی آزادگان را در قالب امضای سه تفاهم‌نامه به پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار کرد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، تفاهم‌نامه‌های مطالعات میدان آزادگان در سه بخش جنوبی، مرکزی و شمالی، امروز (دوشنبه، ۱۰ خردادماه) در آیینی با حضور وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی (صاحب‌صلاحیت برای تبدیل شدن به E&P) امضا شدند.

تفاهم‌نامه مطالعه بخش شمالی میدان آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، تفاهم‌نامه مطالعه بخش مرکزی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پتروپارس و پتروایران و تفاهم‌نامه مطالعه بخش جنوبی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد و انرژی‌دانا امضا شد.

میدان آزادگان بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی کشور است که با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع در مجاورت مرز عراق (میدان مجنون) واقع شده است. نفت درجای این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود و توسعه آن تاکنون در قالب دو بخش آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی دنبال شده است.

طرح توسعه میدان آزادگان شمالی که ازسوی شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی اجرا شده است، آبان‌ماه سال ۹۵ با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت به بهره‌برداری رسید و توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز پس از خلع ید همین پیمانکار چینی در سال ۹۳، از سوی شرکت ملی نفت ایران با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در دستور کار قرار گرفت. برای تکمیل توسعه فاز نخست آزادگان جنوبی و احداث واحد فرآورش این میدان (CTEP) نیز قراردادهایی با شرکت پتروپارس امضا شده که در حال اجراست.

کد خبر: ۹۱٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha