۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
 کالاهای اساسی خاک می خورند| وجود ۶.۵ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات به دلیل عدم تامین ارز
«بازار» گزارش می دهد

کالاهای اساسی خاک می خورند| وجود ۶.۵ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات به دلیل عدم تامین ارز

با وجود اینکه طی دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۵.۳ میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده اما همچنان ۶.۵ میلیون تن کالای اساسی دیگر نیز در اماکن بندری به دلیل تامین نشدن ارز بانک مرکزی متوقف شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: عدم تامین ارز و ابلاغ نشدن به موقع مصوبات مربوط به ترخیص کالاها از بنادر مهمترین عوامل ماندگاری حجم بالای کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر در کشور است که از ابتدای خرداد ماه جاری با ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی دولت سرعت ترخیص کالای اساسی بیشتر شده است.  

آمارها نشان می دهد با آغاز سال جدید در دو ماهه نخست سال جاری، ۵.۳ میلیون تن کالا که ۳.۷ میلیون تن آن کالای اساسی است به صورت قطعی از گمرکات کشور ترخیص شده است.

ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات در حال انجام است
با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی به روش ترخیص درصدی صورت نگرفته است و با افزایش میزان واردات از اواخر سال گذشته و اوایل امسال، این موضوع باعث شد ۶.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود باشد، البته با هماهنگی گمرک با دادستانی، اتفاقات خوبی برای ترخیص کالاها از گمرک و بنادر در حال وقوع هست.

به استناد مصوبه ۲۱۹ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از اوایل خرداد ستاد تنظیم بازار ترخیص درصدی کالای اساسی را ابلاغ کرده است و در هفته اول خرداد این موضوع در دستور کار گمرکات اجرایی قرار گرفت. از طرفی نیز امیدواریم با اولتیماتومی که گمرک به صاحبین کالا و سازمان های مرتبط داده است و همراهی دادستانی ها در این زمینه کالاهای موجود در بنادر و گمرکات به زودی ترخیص شوند.

اهتمام و جدیت بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی یکی  از مسائلی است که می تواند به ترخیص زودهنگام کالاها در بنادر و گمرکات کمک کند

علاوه بر این کالاهای اساسی پنج گانه ای که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا زمانی که تخصیص و تأمین ارز آن  از سوی بانک مرکزی انجام نشود یا این ارز منتقل نشود در چنین شرایطی عملاً صاحب کالا برای گمرک مشخص نیست و امکان ترخیص وجود ندارد. بنابراین اهتمام و جدیت بانک مرکزی در تامین ارز فعالان اقتصادی یکی از مسائلی است که می تواند به ترخیص زودهنگام کالاها در بنادر گمرکات کمک کند.

۳.۵ میلیون تن کالای اساسی همیشه در حال انجام تشریفات اداری برای ترخیص است
سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه میزان ورودی و خروجی کالاها در بنادر و گمرکات کشور دارای فرایند خاصی است که طبق مقررات باید انجام شود گفت: معمولا ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی همیشه در حال انجام تشریفات اداری برای ترخیص هستند اما به همان میزان نیز کالا وارد بنادر کشور می شود، بنابراین توقف کالا در بنادر به معنای رسوب آن نیست و کالاها تا زمانی که شرایط ترخیص را از حیث قانونی داشته باشند می توانند با طی مراحل قانونی ترخیص شوند، پس کالاهایی که امکان انجام مراحل اداری را دارند ولو اینکه مدتی در اماکن بندری متوقف شوند به معنی رسوب نیست.

میزان واردات کالا به اماکن بندری و گمرکات کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که به عبارتی سرعت ورود کالاها نیز نسبت به خروج آن از بنادر و گمرکات  بیشتر شده  است

وی افزود: البته میزان واردات کالا به اماکن بندری و گمرکات کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که به عبارتی سرعت ورود کالاها نسبت به خروج آن از بنادر و گمرکات نیز بیشتر شده است این در حالی است که در ماههای ابتدای سال این اتفاق می افتد که با اجرای مصوبه تنظیم بازار در خصوص ترخیص درصدی که در چند روز گذشته ابلاغ شده با سرعت خروج بیشتر می توان از حجم ماندگاری کالا با همکاری همه سازمان های ذیمدخل کاست.

لطیفی به کاهش ۱۶ درصدی خروج کالاها از بنادر و گمرکات کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: میزان ورودی کالا به کشور طی این مدت روندی افزایشی به خود گرفته است که البته این کالاها منتظر مجوز ترخیص هستند.

دردسر های ورود کالاهای اعتباری به بنادر کشور
سخنگوی گمرک در تشریح دلایل عدم ترخیص کالاها گفت: قسمت دوم چالش این است که کالاهایی که به صورت اعتباری به بنادر و گمرکات رسیده است، یعنی هنوز پولی جابجا نشده و ارزی هم تأمین نشده است، اما صاحب کالا کالای خودش را با اعتبار خودش وارد کرده و به بنادر و گمرکات کشور رسانده است و خواهان ترخیص کالاست در حالی که کد رهگیری بانک را ندارد این در حالی است که  گمرک باید به نحوی کمک کند که حداقل کالای مذکور درصدی ترخیص شود. با این وجود با پایان یافتن مجوز قبلی دولت و ابلاغ نشدن مجوز جدید، ترخیص درصدی در خصوص کالاهای اساسی صورت نگرفته است.

ترخیص کالاها از گمرک و بنادر سرعت می گیرد
لطیفی تصریح کرد: البته باید تاکید کرد در این خصوص مصوبه لازم را داشتیم، ولی از ابتدای سال این مصوبه به گمرک ابلاغ نشد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت این موضوع به گمرک ایران ابلاغ شد و ما تازه از این هفته می توانیم مصوبه مذکور را اجرا کنیم با این وجود همراهی بانک مرکزی و پیگیری و نظارت دادستانی ها می تواند سرعت ترخیص کالا را افزایش دهد.  

بنا به این گزارش، سال گذشته پنج مصوبه با موضوع تسهیل و تسریع در انجام تشریفات و ترخیص کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید، به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شد و این مصوبه برای تامین نیازهای ضروری شکل اجرایی به خود گرفت.

براساس تصمیم های جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در آن روزها در زمینه ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در بنادر و گمرکات کشور و در راستای تسریع در ترخیص این کالاها، مقرر شد ترخیص ۹۰ درصد کالاهای اساسی گروه یکم کالاییِ مشمول ارز ترجیحی (روغن خام، دانه های روغنی، کنجالۀ سویا، جو و ذرت)، با اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز درصورت تعلق به کالا و تعهد عرضۀ کالا با نرخ مصوب یا عرضه در سامانه ها (بازارگاه و شبکه های توزیع تعیین شده)، بدون الزام به ارائه کدرهگیری بانک امکان پذیر شود.  

همچنین ترخیص تمام کالاهای اساسی گروه ۲۱، اجزاء، قطعات، تجهیزات و نهاده های تولید مطابق اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ و اقلام مرتبط با حوزه وزارت جهاد کشاورزی، مطابق اعلام نظر معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اخذ مجوزهای قانونی لازم تا سقف ۹۰ درصد، توسط گمرک انجام شود.

از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم و این چالش باعث شد متاسفانه ۶.۵ میلیون تن، کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود باشد و ممکن است که در داخل کشور نیز با کمبود کالا رو به رو شویم

این در حالی است که مهرداد جمال ارونقی اخیرا اعلام کرد: با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی، ‌از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم و این چالش باعث شد متاسفانه ۶.۵ میلیون تن، کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود باشد و ممکن است که در داخل کشور نیز با کمبود کالا رو به رو شویم.

وی افزود: متاسفانه با وجود تسهیلاتی که وجود دارد باز هم نتوانسته ایم این کالاها را ترخیص کنیم. با این اوصاف اگر رسوب کالای موجود در بنادر را در نظر بگیریم عملا می توان گفت که کسری و کمبود کالا در داخل نخواهیم داشت اما این موضوع منوط به ترخیص کالای موجود در بنادر است.

کد خبر: ۹۱٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha