۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
نرخ فولاد در گرو ضرایب قیمتی

نرخ فولاد در گرو ضرایب قیمتی

در پی افزایش نرخ های جهانی، معدنی ها نیز قیمت محصولاتشان را به شدت بالا برده‌اند که متاسفانه وزارت صمت با اجرای سیاست های غلط بر دشواری این شرایط افزوده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در رابطه با موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا و ادعای تحریم مواد اولیه توسط فولادسازان اظهارکرد: فولاد سازان برای تولید محصولات فولادی نیاز مبرمی به مواد اولیه دارند و بیشترین زمانی که امکان انبار کردن مواد اولیه واحد های فولادی وجود دارد، بین یک ماه نهایتا ۴۵ روز است که با توجه به این مسئله نمی توان گفت که فولاد سازان قصد تحریم کردن مواد اولیه را دارند.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در ادامه تشریح کرد: در پی افزایش نرخ های جهانی، معدنی ها نیز قیمت محصولاتشان را به شدت بالا برده‌اند که متاسفانه وزارت صمت با اجرای سیاست های غلط بر دشواری این شرایط افزوده است و قیمت فولاد داخلی نسبت به قیمت صادرات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌ تر است لذا قیمت‌های سنگ آهن و کنسانتره که بر اساس ضرایب قیمت شمش محاسبه می‌شوند، معدنی‌ها را متضرر می‌کنند. وی اذعان کرد: در نتیجه این شرایط اگر تولیدکنندگان کنسانتره و سنگ آهن محصولات خود را صادر کنند، بیشتر به نفعشان خواهد بود تا این که محصولات خود را بر اساس ضرایب قیمتی شمش در داخل بفروشند اما اگر قیمت فولاد با قیمت‌های بین‌المللی تنظیم شود، قطعا مشکلات معدنی‌ ها هم حل می‌شود.

شهرستانی تأکید کرد: تا زمانی که قیمت فولاد افزایش پیدا نکند، نظر تولیدکنندگان سنگ آهن این است که قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره باید افزایش داشته باشد و به عنوان مثال ضریب قیمتی کنسانتره که ۱۶ درصد بوده است، باید به ۲۰ درصد تغییر کند. وی درباره بالا رفتن قیمت سنگ آهن در بورس کالا گفت: با گران شدن سنگ آهن و خریداری نشدن سنگ آهن در بورس کالا، کل زنجیره تولید فولاد به هم میریزد، ولی متناسب سازی قیمت‌های داخلی و صادراتی جلوی نزاع بین فولادسازان و معدنی‌ها را خواهد گرفت و قطعاً قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره با همان ضرایب قیمتی رشد خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پایان گفت: با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل محصولات از درب کارخانه تا فروش محصولات به کشورهای خارجی می‌توان به این نکته پی برد که صادرات سنگ آهن هیچ سودی نخواهد داشت. همچنین عرضه‌های مواد اولیه در بورس کالا از ابتدای سال تا کنون چندان مورد استقبال فولادسازان قرار نگرفته است و برخی تولیدکنندگان بالادست زنجیره معتقدند که فولادسازان با این کار قصد دارند عرضه سنگ آهن در بورس کالا شکست خورده و قدرت چانه ‌زنی در قیمت‌ گذاری مواد اولیه همچنان در اختیار آن‌ها باشد.

کد خبر: ۹۱٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha