۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
رئیس‌جمهور آینده به توان و تجربه بخش خصوصی اعتماد کند
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

رئیس‌جمهور آینده به توان و تجربه بخش خصوصی اعتماد کند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: باید سیاست‌گذارها همت خود را بر یک رفتار صحیح اقتصادی، براساس مدل‌های کارآمد و منسجم بنا کنند. آنها از تجربه سنگاپور، ویتنام، مالزی و ترکیه در کارها استفاده کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بخش خصوصی چه توقعی از رئیس‌جمهور آینده دارد؟ رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: پدر علم اقتصاد، علم اجتماع است. برای اینکه بتوانیم شرایط مطلوبی برای اداره کشور داشته باشیم، اول باید پارامترهای تاثیرگذار در اداره کشور را شناسایی کنیم. اولین موضوع مهم بحث اعتماد و اعتمادسازی هست؛ باید اعتماد به جامعه بازگردد و سرمایه‌های اجتماعی تقویت شود تا زمینه‌ مقبولیت اجتماعی ایجاد شود.

پدیدار می‌افزاید: قبل از اینکه وارد مسایل، مشکلات و پیامدهای تصمیم برای اقتصاد و برنامه‌های اقتصادی در جامعه شویم باید تاکید کنیم که  رئیس‌جمهور آینده معیارهای مدیریت اجتماعی را برای شناخت سطوح مختلف جامعه بشناسد؛ آن وقت می‌تواند از طریق این شناخت به مبانی رفتار اقتصادی دست پیدا کند، برای رفع موانع اقدام کند و  رفتار درست اقتصادی را در پیش گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می‌دهد: جامعه ما جامعه‌ای است که در آن اعتماد از بین رفته و تا زمانی که این اعتماد بازسازی نشود، رئیس‌جمهور هر تصمیم اقتصادی بگیرد با واکنش جامعه روبرو خواهد شد و  به آن اهداف واقعی دست پیدا نخواهد کرد.

پدیدار تصریح می‌کند: اگر رئیس‌جمهور بتواند نظم صحیح اجتماعی را در جامعه برقرار کند، با فساد مقابله کرده و قانون در همه امور حکم‌فرما کند، و اعتمادسازی با تکیه بر قانون، در جامعه حاکم شود آن وقت می‌توان انتظار داشت ساختار اقتصادی و هرم اقتصادی کشور هم درست می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: در حال حاضر هرم اقتصادی کشور نشان می‌دهد که ۸۶ درصد اقتصاد در دست دولت، صندوق‌های بازنشستگی و خصولتی‌ها است. ۱۴ درصد اقتصاد دست بخش خصوصی واقعی و تعاونی‌هاست. از این ۸۶ درصد، براساس بررسی‌های انجام شده در اتاق ایران، تقریبا ۴۰ درصد در دست دولت است، حدود ۲۳ درصد در دست صندوق‌های باز نشستگی و حدود ۲۳ درصد دست خصولتی‌هاست. از ۱۴ درصد باقی مانده حدود ۲ درصد دست تعاونی‌ها و حدود ۱۲ درصد دست بخش خصوصی است. وقتی وضعیت اقتصاد ایران را با کشورهای اطراف مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم، در ایران فاجعه اقتصادی رخداده است.

پدیدار ادامه می‌دهد: بخش خصوصی می‌تواند بیش از نیمی از اقتصاد کشور را در دست گیرد و راهبری کند. به‌عنوان مثال نزدیک به ۷۰ درصد از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه انرژی خالی هست.  شرکت‌ها فقط با ۳۰ درصد توان و ظرفیت خود کار می‌کنند.

او تاکید می‌کند: رئس جمهور باید با شناخت واقعی و منطقی از مسائل و مشکلات کشور، هرم اقتصادی و فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی را در پیش بگیرد و باید برای خود یک مدیریت رفتاری و سیاسی پیدا کند.

پدیدار ادامه می‌دهد: اگر رئیس‌جمهور آینده توانست یک شکل‌پذیری جدیدی را در نهادهای قانونی و نظام‌های اصولی کشور پیاه کند که در آن دخالتی صورت نگیرد، می‌توانیم به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشیم. به‌عنوان مثال چرا نیروهای نظامی وارد اقتصاد شده‌اند؟ آیا بخش خصوصی توان، ظرفیت و تجربه اداره پتروشیمی را ندارد  که ۷۵ درصد آن دست سازمان‌های وابسته به دولت و نیروهای نظامی اداره می‌شود؟

او تصریح می‌کند: رئیس‌جمهور آینده باید آمادگی و توانایی انجام کارهای بزرگ را از عالی‌ترین سطح تا پایین‌ترین سطح در کشور داشته باشد و بتواند برنامه‌ریزی برای اصلا امور را تضمین کند. باید مسئولیت‌های ناشی از آن تصمیمات گرفته را خود پاسخگو باشد؛ رئیس‌جمهور آینده باید به بخش خصوصی اعتماد کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می‌کند: باید بدنه اصلی اقتصاد کشور را بخش خصوصی اداره ‌کند؛ بیش از نیمی از اقتصاد توسط بخش خصوصی قابل انجام هست. باید سیاست‌گذارهای آینده همت خود را بر یک رفتار صحیح اقتصادی براساس مدل‌های کارآمد، رفتار اقتصادی منسجم بنا کنند و از تجارب کشورهایی مثل سنگاپور، ویتنام، مالزی و ترکیه در کارها استفاده کنند.

کد خبر: ۹۱٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha