۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
گره‌های رابطه اقتصادی با افغانستان؛ صدور ویزاهای تجاری با اعتبارسنجی صورت می‌گیرد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

گره‌های رابطه اقتصادی با افغانستان؛ صدور ویزاهای تجاری با اعتبارسنجی صورت می‌گیرد

بیرجند-مرزهای خراسان جنوبی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه روابط با افغانستان هستند که متاسفانه از این ظرفیت هنوز نهایت استفاده برده نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مسئولان و مدیران خراسان‌جنوبی همواره از هم مرز بودن با کشور افغانستان به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های رشد اقتصادی استان نام می‌برند.

اما به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم و موانع بسیاری در تعامل با کشور در برابر تجار استان قرار دارد.

مهدی حیدری فرد رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در زمینه ارتباطات بین خراسان‌جنوبی و ولایت‌های همجوار در کشور افغانستان مسائل مختلفی مطرح است، اظهارکرد: یکی از این مسائل بحث ویزای کاری و تجاری است که تجار ما نیز در این زمینه نظریاتی دارند.

ویزاهای تجاری و بحث اعتبارسنجی
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه در زمینه پروسه درخواست و دریافت ویزا افراد اطلاعات کافی ندارند، بیان‌کرد: در رابطه با ویزاهای تجاری و اقتصادی یکی از مسائل مهم‌ بحث اعتبار سنجی فرد متقاضی ویزا است.

حیدری‌فرد ادامه‌داد: نامه‌هایی که اتاق‌های بازرگانی و اتاق اصناف در زمینه معرفی افراد متقاضی ویزا می‌دهند بسیار دارای اهمیت است چرا که یکی از ابزارهای اعتبارسنجی است.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مسائل بین ایران و افغانستان بازارچه‌های مرزی است، افزود: ما در مرز خراسان‌جنوبی با افغانستان چهار بازارچه مرزی داریم که در حال حاضر فقط ماهیرود فعال است و سه گذرگاه مرزی دیگر یک طرفه از سوی افغانستان تعطیل شده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی گفت: درباره چرایی این تعطیل شدن و عدم تمایل افغانستان به بازگشایی بازارچه‌ها باید در وهله نخست ماهیت رابطه دوجانبه ایران و افغانستان را مورد توجه قرار داد.

منافع افغانستان در پروژه‌ها تعریف شود
حیدری فرد اظهارکرد: هر چند اصالت منافع در همه روابط بین‌المللی حاکم است اما در کشور افغانستان یک اصالت منافع غیر ساختارمند(غیر ساختارمند به واسطه عدم ثبات سیاسی در افغانستان) حاکم است و همچنین هر پروژه دو جانبه‌ای که به طرف افغانستان پیشنهاد می‌دهیم منافع او را نیز باید تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد بازارچه‌های مشترک یک سری کوتاهی ها از سمت‌ ما و برخی کوتاهی‌ها از سوی افغانستان صورت گرفته است، بیان‌کرد: بازارچه‌های مرزی در سطح خرده‌فروشی و پیله‌وری و برای اقتصاد خرد مرزنشینان است اما ما کارکرد صادرات و واردات از آن می‌کشیم.

گره‌های رابطه اقتصادی با افغانستان؛صدور ویزاهای تجاری با اعتبارسنجی صورت می‌گیرد

سیاست رسمی وزارت خارجه بازگشایی یزدان است
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: دولت افغانستان به واسطه آنکه نمی‌تواند عواید گمرکی خود را از صادرات و واردات بازارچه‌های مرزی به دست آورد بازارچه‌ها را تعطیل و خواستار یک گمرک رسمی است.

حیدری فرد با بیان اینکه سه استان کشور با افغانستان مرز مشترک دارند، گفت: در حال حاضر دو کشور به دنبال گمرک سومی هستند که سیاست رسمی وزارت امور خارجه بازگشایی یزدان به واسطه مزیت‌های متعدد چون فراهم شدن دسترسی به بازار هرات را دارد.

وی اظهارکرد: بارها مطرح کرده‌ام که چالش اصلی استان پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی است که اگر به سرعت پیش رود در حوزه مراودات اقتصادی با افغانستان نیز در خراسان‌جنوبی تحول عظیمی رخ خواهد داد.

چالش اصلی استان پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی است که اگر به سرعت پیش رود در حوزه مراودات اقتصادی با افغانستان نیز در خراسان‌جنوبی تحول عظیمی رخ خواهد داد

بایدها و نبایدهای پرواز از خراسان‌جنوبی به افغانستان
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی پیرامون راه اندازی پرواز از خراسان‌جنوبی به یکی از ولایت‌های افغانستان گفت: قبل از راه اندازی پرواز باید خیلی از مسائل سنجیده شود تا بدانیم این پرواز تکمیل می شود یا خیر.

حیدری فرد با اشاره به اینکه قبل از راه‌اندازی پرواز از خراسان‌جنوبی به سمت افغانستان(مثلا قندهار) باید ظرفیت سازی برای این امر انجام دهیم، گفت: اگر الان خواستار راه اندازی چنین پروازی شویم مسئولان و متولیان امر از ما خواهند پرسید که آیا اتباع افغانستان در استان ما و یا تجار و فعالان اقتصادی با این کشور همسایه به اندازه نیاز به یک پرواز هستند.

وی اظهارکرد: یکی از مسائل در ارتباط با کشور افغانستان این است که ولایت همجوار با خراسان‌جنوبی(ولایت فراه) نیز یک منطقه توسعه نیافته است که حتی از یک فرودگاه نیز محروم است که اگر این ولایت فرودگاه می‌داشت راه‌اندازی پرواز از خراسان‌جنوبی به افغانستان(به مقصد فراه) سهل‌تر بود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی دغدغه تجار درباره بحث بازاریابی بیان‌کرد: ما به عنوان نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی بازوی مسئولان و متولیان برای تسهیل و افزایش مراودات تجاری با کشور افغانستان هستیم.

گره‌های رابطه اقتصادی با افغانستان؛صدور ویزاهای تجاری با اعتبارسنجی صورت می‌گیرد

رایزن اقتصادی بازاریاب نیست
حیدری‌فرد ادامه‌داد: رایزن‌های اقتصادی در نمایندگی‌های وزارت امور خارجه نیز کار تسهیل مراودات تجاری خارجی را انجام می‌دهند ولی نباید به رایزن اقتصادی به چشم بازاریاب نگاه کرده و کار او را تقلیل داد.

وی با اشاره به اینکه فضای تجارت بین‌الملل تغییر کرده است، گفت: به همان نسبت فنون بازاریابی نیز باید تغییر کند تا در فروش محصولاتمان در بازارهای بین المللی موفق باشیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: قبل از صادرات باید بررسی کنیم که آیا در بازار هدف تقاضایی وجود دارد و در گام بعد نیز ویژگی‌های فرهنگی آن بازار هدف را نیز بررسی و کالا را با توجه به آن ویژگی‌ها ارائه کنیم.

ویژگی فرهنگی بازار هدف مدنظر باشد
حیدری فرد بیان‌کرد: به عنوان مثال وقتی یک محصول را به کشور افغانستان صادر می‌کنیم چه اشکالی دارد که شعار واحد تولیدی خود را به زبان پشتون بر روی کالا درج کنیم که هر چند در ظاهر امری کوچک ولی بسیار مهم تلقی می‌شود.

وی ادامه‌داد: در کشورهای اروپایی فنون سنتی بازاریابی کفایت نمی‌کند اما در بازار افغانستان باید فنون سنتی و جدید و الکترونیک بازاریابی را توأمان به کار ببریم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌جنوبی گفت: بخش خصوصی اقتصاد می‌تواند از ظرفیت‌هایی چون رسانه‌های افغانستان نیز برای معرفی و بازاریابی برای کالاهای خود استفاده کنند و حتی تبلیغات محیطی نیز مؤثر است.

حیدری فرد یادآور شد: به همه دوستان تاجر توصیه می‌کنم که در کشور بازار هدف مثلا افغانستان دفتر نمایندگی داشته باشند تا با برخی از مسائل و مشکلات کمتر رو به رو شوند.

کد خبر: ۹۱٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha