۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
چه کسانی سهمیه سوخت  اردیبهشت را دریافت نمی کنند؟
سقف ذخیره بنزین 360 لیتر

چه کسانی سهمیه سوخت اردیبهشت را دریافت نمی کنند؟

سخنگوی شرکت پخش و پالایش می گوید: در حال حاضر سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت ۳۶۰ لیتر است.چنانچه کسی سهمیه خود را اصلا مصرف نکرده باشد، احتمال می‌رود که در اردیبهشت سهمه جدید دریافت نکند.

بازار- ساعت صفر ۲۵ آبان امسال بود که سوت سهمیه بندی سوخت در کشور به صدا درآمد. بر اساس طرح جدید دولت دوازدهم خودروهای تک سوز شخصی ماهانه ۶۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز تنها ۳۰ لیتر سهمیه سوخت دریافت می کنند. سهمیه ای که در صورت عدم استفاده در پایان هر ماه سوخت نمی شد، به گفته شرکت پخش فرآورده های نفتی تا ۶ ماه قابلیت نگه داری در کارت‌های سوخت را داشت. با این اوصاف می توان ادعا کرد که آخرین فرصت شهروندان برای مصرف بنزین یارانه‌ای پایان فروردین ۹۹ است. آنگونه که سخنگوی شرکت پخش و پالایش به بازار اعلام کرده، درحال حاضر سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت ۳۶۰ لیتر است. چنانچه کسی سهمیه خود را اصلا مصرف نکرده باشد، احتمال می‌رود که در اردیبهشت سهمیه جدید دریافت نکند.   البته فاطمه کاهی این احتمال را هم می دهد که به دلیل شرایط خاص این روزهای کشور، سقف موجودی بنزین در کارت‌های سوخت مورد تجدید نظر قرار گیرد.

تجدید نظر در زمان سوخت شدن بنزین یارانه ای

کرونا مصرف سوخت در کشور را حدود ۱۰ درصد کاهش داده است. آمارهای اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش حکایت از این دارد که روزانه چیزی حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور سوخت می‌شود.   البته پیش بینی می‌شود که این میزان مصرف در نوروز کمتر هم شود. درحالیکه بسیاری از مردم به امید سفرهای نوروزی بنزین یارانه ای خود را مصرف نکرده بودند که حالا به دلیل شرایط خاص ناشی از  انتشار ویروس کویید ۱۹ ناچار به خانه ماندن هستند. مجید در اینباره به بازار می‌گوید: در ماه های گذشته تنها ۲۰  لیتر از ۳۰۰ لیتر بنزین سهمیه ای را مصرف کردم، تا با خیال آسوده در نوروز بتوانم با خودروی شخصی به مسافرت بروم. اما حالا برای حفظ سلامت خود، خانواده و دیگر هم وطنانم برنامه سفر خود را کنسل کرده ام. در چنین شرایطی انصاف نیست که سهمیه بنزین خودروها سوخت شود. او معتقد است حالا که قرار است بعد از شکست کرونا جشن بگیریم بهتر است مسئولان سوخت شدن سهمیه بنزین خودروها را به تاریخ دیگری موکول کنند.

سقف ذخیره بنزین ۳۶۰ لیتر

البته آنگونه که سخنگوی شرکت پخش و پالایش اعلام کرده هنوز هیچ تصمیمی برای تغییر زمانن حذف سهمیه سوخت خودروا گرفته نشده است. او با بیان اینکه بر اساس قوانین فعلی سقف ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت تنها ۳۶۰ لیتر است، ادامه داد: چنانچه فردی از سهمیه ۳۶۰ لیتری خود تنها ۳۰ لیترش را استفاده کرده باشد در اردیبهشت تنها ۳۰ لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت میکند. اما اگر چنانچه فردی از ۳۶۰ سهمیه خود ۶۰ لیترش را مصرف کرده باشد، در اردیبهشت مشمول دریافت سهمیه خواهد بود.

کاهی، درباره نگرانی مردم از سوخت شدن سهمیه بنزین ماهانه در صورت مصرف نکردن، تصریح کرد: برای خودروهای شخصی سواری، سهمیه بنزین به شرط عبور نکردن از ۳۶۰ لیتر در کارت ذخیره می‌شود و قابل انتقال به ماه‌های بعد است و هیچ جای نگرانی برای ذخیره سوخت خودروها وجود ندارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: ممکن است فردی تا پایان ماه هفتم از سهمیه سوخت موجود در کارت سوخت شخصی خود استفاده نکند که در این شرایط ذخیره کارت وی همان ۳۶۰ لیتر باقی می‌ماند و موجودی کارت او افزایش پیدا نمی‌کند.

خودروهای عمومی نگران نباشند

البته شرایط برای خودروهای عمومی بهتر است. بر اساس آنچه شهرام رضایی مدیرکل برنامه ریزی شرکت پخش و پالایش اعلام کرده هیچ محدودیت زمانی برای مصرف اعتبار در نظر گرفته شده برای خودروهای عمومی فعال در سرویس مدارس، تاکسی های اینترنتی، آژانس ها و پیک‌های موتوری وجود ندارد.

او با بیان اینکه تا کنون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خودروهای عمومی اختصاص داده شده است، ادامه داد: تنها ۸۰ درصد این اعتبار مصرف و مابقی در کارت سوخت دارندگان وسایل نقلیه‌ای که مشمول سهمیه مازاد هستند، باقی مانده است.

کد خبر: ۹٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      4 0
      سلام چرا اعتبار بنزین آژانس ها واریز نشده ما تا کی باید با بنزین سه هزار تومنی با کرایه چند سال پیش کار کنیم لطفا به گوش مسئولین برسونین تکلیف ما روشن بشه
    • حسین بیگی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      0 0
      سلام چرا واریز ریالی آژانسها را واریز نکردید با بنزین لیتری سه هزار تومان نمیشه کار کرد