۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کرایه‌ها روی پدال گرانی| نظارت‌ها پشت میزی شده است
بازار گزارش می‌دهد؛

کرایه‌ها روی پدال گرانی| نظارت‌ها پشت میزی شده است

ساری- گرانی نرخ کرایه های حمل ونقل بار و مسافر در مازندران برای دومین بار در سال جاری موجب نارضایتی مردم و خدمات گیرندگان در استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: در آستانه نوروز، نرخ کرایه های بار و مسافر در مازندران به دلیل تعطیلات نوروز نسبت به قبل از آن رشد یافته بود و پس از پایان روزهای نوروزی، بر مدار افزایش باقی ماند.

از اول خردادماه سال جاری دوباره بر نرخ کرایه های بار و حمل و نقل در مازندران افزوده شد و افزایش دوباره تعرفه ها، نارضایتی خدمات گیرندگان را درپی داشته است.

در حال حاضر نرخ کرایه های آمل ساری ۳۵ هزار تومان، بابل ساری ۲۲ هزار تومان، ساری گرگان ۷۰ هزار تومان و ساری – چالوس ۱۱۰ هزار تومان دریافت می شود. به گفته متولیان امر نرخ کرایه های مسافری هر سال قبل از عید طبق تصمیم ستاد نوروزی کرایه افزایش می یابد اما به اعتقاد شهروندان، این تعرفه بعد از نوروز فروکش نکرده است.

کرایه های نوروزی بازهم گران شد
یک شهروندی که هفته ای دو بار مسیر ساری – چالوس را برای امور اداری طی می کند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به رغم اینکه قرار بود کرایه ها بعد از نوروز به روال قبل برگردد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

محمدی با اظهار اینکه در روزهای اخیر دوباره بر نرخ کرایه ها افزوده شده، ادامه داد: جالب آنکه ۲۰ درصد بر نرخ کرایه های نوروزی افزوده شده است درحالی که باید این افزایش مشمول نرخ سال قبل می شد.

کرایه‌ها روی پدال گرانی/ نظارت‌ها پشت میزی شده است

وی ضعف نظارت را مهمترین دلیل گرانی های افسارگسیخته و نابسامان در حوزه های حمل و نقل بیان کرد.

رانندگان چه می گویند
رانندگان خودروهای ناوگان عمومی و مسافری نیز افزایش هزینه ها و استهلاک را سبب غیرصرفه بودن فعالیت در این حوزه عنوان کردند و معتقدند، افزایش نرخ کرایه ها متناسب با هزینه های تحمیلی این بخش نیست.

جعفری یک راننده خطی ساری – چالوس با بیان اینکه کمبود سوخت، گرانی قطعات و استهلاک بالای خودرو، هزینه های رانندگان را چندبرابر کرده است، افزود: کرونا نیز مزید بر علت و افزایش مشکلات شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه هر بار رفت و برگشت مسیر ساری – چالوس ۶۰ لیتر بنزین نیاز دارد، افزود: سهمیه سوخت فقط کفاف چند روز اول ماه را می دهد و بقیه روزها باید به نرخ آزاد بنزین بزنیم.

نرخ کرایه ها ۲۰ درصد بیشتر شد
علی نصیری معاون حمل و نقل مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره افزایش نرخ کالا و مسافر با اظهار اینکه راهداری به عنوان ناظر در این بخش فعالیت می کند، افزود: این افزایش نرخ با همکاری ادارات مختلفی از جمله صمت، ستاد تنظیم بازار و شورای عالی ترابری انجام می شود.

وی با عنوان اینکه از اول خردادماه ۲۰ درصد به نرخ کرایه های بار و مسافر افزوده شده است، ادامه داد: طبق این ابلاغ ۳۰ درصد بر نرخ سال قبل در بخش بار و مسافر افزوده می شود.

کرایه‌ها روی پدال گرانی/ نظارت‌ها پشت میزی شده است

معاون راهداری مازندران با بیان اینکه بیشتر شرکت های حمل و نقل کالا و مسافر زیان ده و ورشکسته هستند، تصریح کرد: این شرکت های حمل و نقل با مشکلات زیادی روبرو هستند و هزینه ها و استهلاک خودروهای تحت پوشش بسیار بالا است.

نصیری یادآور شد: کمبود سوخت از دیگر مشکلات فراروی فعالان حمل ونقل به شمار می رود و سوخت تخصیصی تا نیمه ماه کفاف و پاسخگوی نیازها نیست.

وی شمار رانندگان فعال در بخش کالا و مسافر را ۲۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: در بخش کالا و مسافر دو نماینده از استان در کشور داریم که در جلسه مربوط به افزایش نرخ حضور دارند و اعلام نظر می کنند.

کرایه ها در مسیرهای روستایی بی رویه بالا رفت
افزایش نرخ بار و مسافر در مسیرهای فرعی و روستایی مازندران مضاعف و بی رویه رشد کرده است و نظارت های این بخش به گفته روستاییان ضعیف است.زکی پور یک روستایی بخش کجور با بیان اینکه نرخ کرایه سه نفر تا نوشهر به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: این نرخ در گذشته ۷۰ هزار تومان بوده است.

وی از مسئولان امر و نظارتی خواست تا تدبیر اساسی برای جلوگیری از روند روبه رشد و شتابان کرایه ها داشته باشند.

همچنین سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز با انتقاد از وضعیت نابسامان در نرخ کرایه های برون شهری خواستار ساماندهی ناوگان عمومی و رانندگان شخصی در نقاط برون شهری شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این سردرگمی و نابسامانی سبب رنجش مردم شده است، تعیین تکلیف رانندگان محورهای برون شهری به ویژه بخش کجور و تعیین نرخ مصوب مبدا و مقصد را ضروری دانست.

وی همچنین با تاکید بر شناسایی و شناسنامه دار کردن رانندگان، نظارت بیشتر بر بخش بار و مسافر را برای پیشگیری از تخلفات الزامی دانست.

۲۱۱ شرکت‌های حمل و نقل مسافر در مازندران فعال بوده که از این تعداد ۶۲ شرکت اتوبوس، ۱۱۵ شرکت سواری،کرایه و ۱۶ شرکت مینی بوس و ۱۸ ترکیبی است.

کد خبر: ۹۱٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha