۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
خاموشی و استیصال در هرمزگان؛ تابستان نیامده بحران ساز شد
بازار گزارش می دهد؛

خاموشی و استیصال در هرمزگان؛ تابستان نیامده بحران ساز شد

بندرعباس- هرمزگان در کمتر سالی، فروردین را با دمای ۴۷ درجه پشت سر گذاشته اما امسال این اتفاق افتاد و تابستان جنوب، بهار را پس زد تا دغدغه قطعی برق به دغدغه شیوع کرونا افزوده شود.

غلامعباس شمس الدینی؛ بازار: هرمزگان در زمره معدود استانهایی است که ۹ ماه از سال برایش تابستان محسوب می شود هر چند فصولش پاییز و بهار و تابستان نام گرفته باشند. همیشه از اسفندماه وسایل برودتی و کولرها روشن می شود و این قصه تا پایان آبان ماه ادامه دارد اما امسال شرایط بغرنج تر از سال گذشته بود.

کمتر سالی فروردین با دمای ۴۷ درجه پشت سر گذاشته شده اما امسال این اتفاق افتاد و تابستان جنوب، بهار را پس زد تا دغدغه قطعی برق به دغدغه شیوع کرونا افزوده شود. افزایش میزان شیوع این بیماری نفس گیر و تعداد مبتلایانی که در قرنطینه خانگی هستند، آسیب هایی که صنایع استان در تولید و تاسیسات می بینند، خدماتی که بدون برق امکان ارائه آنها وجود ندارد و خشم طبیعت همان گرمای کشنده و طاقت فرسا تنها بخشی از مشکلات عدیده خاموشی ها است که هرمزگانی ها با آن روبرو هستند.

در حالی که متولیان مدعی پیش بینی وقوع این خاموشی ها هستند اما به نظر می رسد عوامل مختلفی دست به دست هم داد تا تابستان نیامده همه استان های کشور به جز خوزستان بحران قطع برق را تجربه کنند. برای استان های مرکزی و شمالی به جهت دمای مناسب، قطع برق مردم را کمتر مستاصل می کند اما مردم استان های جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی با بحران روبرو می شوند.

فرسودگی شبکه ها، کاهش میزان تولید برق، گرما، استخراج رمز ارزها و کاهش بارندگی از جمله عوامل بروز اختلالات اخیر  است.

صدای مسئولین در آمد
 استانداری در اولین اقدام برای کنترل میزان مصرف برق، ادارات استان را در روزهای پنج شنبه تعطیل و ساعات کاری در سایر روزها را از ۷ صبح تا ۱۳ قرار داد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توسعه نیروگاه های کوچک گفت: توسعه نیروگاه‌های کوچک نقش مهمی در امنیت و پدافند غیرعامل دارند و از طرفی نیز بخشی از بار سنگین تامین انرژی از دوش نیروگاه‌های بزرگ برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده افزود: یکی از مشکل‌های اصلی صنایع در هرمزگان تامین برق است که امید می‌رود در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» با ارائه مشوق‌هایی به این صنایع، آنها برق خود را مستقل از شبکه برق سراسری تامین کنند.

هرمزگان در اقتصاد ملی نقش اساسی دارد و ایجاد خلل در روند تولید صنایع خط قرمز است و ضروری است با توجه به شرایط خاص استان، تامین پایدار برق مردم هرمزگان و صنایع در دستور وزارت نیرو قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان در کارگروه انرژی در استانداری هرمزگان به صراحت گفت: هرمزگان در اقتصاد ملی نقش اساسی دارد و ایجاد خلل در روند تولید صنایع خط قرمز است و ضروری است با توجه به شرایط خاص استان، تامین پایدار برق مردم هرمزگان و صنایع در دستور وزارت نیرو قرار گیرد. با توجه به وضعیت قرمز کرونا، گرمای شدید هوا، استقرار صنایع ملی، استراتژیک بودن استان، شرایط آن نسبت به سایر استان ها متفاوت بوده و ضروری است در اعمال خاموشی ها در هرمزگان توسط وزارت نیرو تجدید نظر شود.

ایرج حیدری در ادامه وعده داد: با اقدامات صورت گرفته برای کاهش خاموشی ها و تامین پایدار برق استان طی هفته آینده ۵۰۰ مگاوات برق به شبکه تولید برق هرمزگان اضافه خواهد شد.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلام به جز نماینده شرق هرمزگان واکنش های جدی در این زمینه نشان دادند. محمد آشوری تازیانی نماینده حوزه مرکزی هرمزگان با اشاره به اینکه زندگی بدون برق در هرمزگان ممکن نیست، اظهار کرد: قطعی همه روزه برق در استانهای جنوبی کشور به خصوص استان هرمزگان موجب نارضایتی اجتماعی و ایجاد مشکلات عدیده ای در زندگی روزمره مردم با توجه به گرمای شدید هوا شده است. شایسته نیست به جای حل ریشه ای مشکل افزایش مصرف برق، مردم در مضیقه قرار گیرند.

منصور آرامی نماینده بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی آباد و ابوموسی هم از تذکر جمعی از نمایندگان به وزیر نیرو خبر داد و تصریح کرد: قطع برق در استان‌های جنوبی تبعیض آشکار است و زندگی مردم بدون برق در این ماه‌های گرم ناممکن است. انتظار ما این است که قطعی برق در استان‌های خنک که دمای هوا در این روزها در این مناطق زیر ۲۰ا تا ۲۵ درجه است، صورت گیرد و نمی‌شود که میزان قطعی برق در هرمزگان با دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه به اندازه آن استان‌ها باشد. در فصل سرما، گاز مردم هرمزگان برای رساندن گاز به دیگر مناطق قطع می‌شود و مردم ما با نهایت احترام و نجابت نسبت به این موضوع و برای خدمت به مردم مناطق سردسیر رفتار می‌کنند و ما امروز انتظار داریم که در تأمین برق استان‌های جنوبی عدالت برقرار باشد تا زندگی مردم مختل نشود.

احمد جباری نماینده غرب هرمزگان هم با واکنش شدید نسبت به قطعی مکرر برق گفت: نبود برق در جنوب کشور به معنای گرفتار شدن مردم و مختل شدن شدید زندگی آنان است. بیشینه دمای هوای شهرهای مختلف هرمزگان از ۴۰ تا ۴۷ درجه بوده است و در این شرایط نبود برق سبب سختی‌های فراوانی برای مردم شده است.

مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان هم در مراسم جشن گلریزان خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به این شرکت به واسطه قطع برق یادآور شد و گفت: مشکلات بسیار زیادی در خصوص قطعی برق و گاز متوجه فولاد هرمزگان است. در سال گذشته به دلیل قطعی برق بیش از ۵٠٠ میلیارد تومان خسارت به شرکت وارد شده است و به دلیل توقفات کوره ها شرکت فولاد هرمزگان متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری شده است.

دستگاه  قضا در هرمزگان خط و نشان کشید
مدیرکل دادگستری هرمزگان از پیگرد قضایی متخلفانی که موجب خسارت به مردم شوند، خبر داد و گفت : در صورت مشاهده هر گونه کم کاری و اقدامی که موجب ایجاد نارضایتی و یا خسارت به مردم در نتیجه قطعی‌های مکرر برق شود،متخلفان پیگرد قضایی می‌شوند.

دستورات ویژه‌ای نیز برای مقابله با رمز ارزهای غیر مجاز و جمع آوری مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال به مأموران پلیس امنیت اقتصادی و فرماندهی انتظامی استان صادر شده است

علی صالحی بر مقابله با استخراج کنندگان رمز ارز تاکید کرد و افزود: دستورات ویژه‌ای نیز برای مقابله با رمز ارزهای غیر مجاز و جمع آوری مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال به مأموران پلیس امنیت اقتصادی و فرماندهی انتظامی استان صادر شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: با اتخاذ تدابیرلازم از قطع برق مشترکان خانگی به سرعت جلوگیری و در صورت اضطرار و لزوم قطع برق قبل از هر گونه اقدام، توجیه فنی آن به دادستانی مرکز استان اعلام شود.

۱۲ نفر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به واسطه اهمیت موضوع به هرمزگان سفر کردند. اعضای کمیسیون انرژی در نشست ها و بازدیدها در جریان آخرین اقدامات در راستای کاهش خاموشی ها قرار گرفتند و باید دید آیا در کوتاه مدت نتایج این سفر می تواند مشکلات را به حداقل برساند؟ آیا مجلسی های کمیسیون انرژی بر مصائب هرمزگانی ها ناشی از قطع مداوم برق در گرمای بیش از ۵۰ درجه تابستان مهر پایان می زنند؟

کاهش تولید و گرمای زودهنگام عوامل بروز خاموشی هاست
هاجر عبدی در گفتگو با بازار با اشاره به دلایل بروز خاموشی ها اظهار کرد: خشکسالی، افزایش مصرف، کاهش تولید برق به واسطه خشکسالی ها و کم آبی، افزایش گرما قبل از رسیدن به تابستان از جمله عواملی است که در بروز اختلال دخیل هستند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: هرمزگان دارای ۱۵ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۹ هزار کیلومتر شبکه فشارضعیف، ۲۷ هزار دستگاه ترانسفورماتور های توزیع به ظرفیت ۴ هزار و ۷۹۷  مگاولت آمپر و ۲۸۵ هزار چراغ های روشنایی معابر است. مجموع مشترکان استان ۷۲۷ هزار مشترک است که شامل ۵۹۳ هزار مشترک خانگی(۸۱ درصد مشترکین)، ۳۶ هزار مشترک اداری و عمومی و ۸۴ هزار مشترک تجاری است. طبیعتا مشترکان خانگی مصرف کننده عمده برق در هرمزگان هستند.

عبدی با اشاره به افزایش اوج بار گفت: اوج بار سال گذشته در تیرماه ۲ هزار و ۳۸۷ مگاوات بود؛ اوج بار از اول امسال تا کنون در روز ۵ خرداد و به میزان ۲ هزار و ۲۲۲ مگاوات بوده است. میزان مصرف  برق مشترکان امسال یک میلیون و ۲۳۴ هزار مگاوات ساعت بود از این میزان مشترکان خانگی با ۷۲۴ هزار مگاوات ساعت(۵۸ درصد مصرف) بیشترین سهم مصرف را داشته اند. مشترکان اداری و عمومی ۱۵ درصد، کشاورزی ۱۳ درصد و تجاری ۶ درصد سهم مصرف برق از ابتدای امسال تاکنون داشته اند.

در خصوص مصارف غیرقانونی مانند انشعاب های غیرمجاز یا دستگاه های استخراج رمز ارز آمار دقیقی وجود ندارد

وی تصریح کرد: در خصوص مصارف غیرقانونی مانند انشعاب های غیرمجاز یا دستگاه های استخراج رمز ارزآمار دقیقی وجود ندارد اما در بحث تلفات انرژی آمار آن بین ۱۲ تا ۱۴ درصد متغیر است که بخش هایی مانند فرسودگی شبکه،طول زیاد شبکه و برق غیرمجاز را هم شامل می شود. درحال حاضر طبق اعلام وزارت نیرو علاوه بر شناسایی و جمع آوری مراکز غیرمجاز ارز دیجیتال،  مراکز مجوز دار نیز در ایام اوج بار  ملزم به خاموش نمودن دستگاههای خود شده اند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان در پاسخ به اینکه چرا پیش بینی لازم برای افزایش مصرف برق نشده است، اظهار کرد: همه ساله افزایش مصرف با افزایش مشترکان مصرف برق به صورت معمول پیش بینی و تدابیر لازم اتخاذ می شود اما امسال علاوه بر آن گرمای زودرس باعث شد مصرف برف پیش از موعد افزایش یابد. کاهش تولید نیروگاه های برق آبی و استفاده گسترده از دستگاه های استخراج ارز دیجیتال در کشور تعادل مصرف و تولید را به هم زد. به همین دلیل شرکت توزیع برق برای سالم نگهداشتن شبکه و تاسیسات ناچار به اعمال برنامه مدیریت اضطراری بار کرد. این برنامه در تمام کشور از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی به استانها اعلام شده و به اجرا در می آید.

عبدی افزود راهکارهای مقابله با خاموشی و اقدامات انجام شده این شرکت را شرح داد: پایداری برق در این استان حیاتی و مهم است با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاری در بخش تولید مدیریت مصرف مهمترین راهکار است. سال گذشته همزمان با سراسر کشور مانور تعمیرات شبکه فرسوده با هدف استانداردسازی شبکه توزیع برق، کاهش تعداد و زمان خاموشی و کاهش تلفات شبکه برگزار شد.

در ادامه برگزاری مانور کاهش مصرف برق ادارات به منظور پایش میزان آمادگی تمامی سازمان ها و دستگاه های اجرایی هرمزگان در راستای فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق، اصلاح شبکه فشار متوسط، سرویس پست های زمینی و از همه مهمتر کاهش ساعات کار ادارات و دستگاههای  اجرای و تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار قرار گرفت. در سال گذشته ۳۲۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هرمزگان اصلاح و نوسازی شد. ضمن اینکه ۱۰۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۹۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط به طول این شبکه ها افزوده شده و ۴۵۵ دستگاه ترانسفورماتور به ظرفیت ۶۷ مگاولت آمپرنصب گردید.در واقع علیرغم همه مشکلات و محدودیت اقدامات موثری به انجام رسید.

مهندس عبدی با اذعان به اینکه هرمزگان بواسطه رطوبت بالا با فرسودگی شبکه روبروست، تصریح کرد: سرعت فرسودگی شبکه برق در مناطق ساحلی هرمزگان بسیار بالاست که این موضوع باعث کاهش عمر مفید تاسیسات برق می شود در واقع عمر تاسیسات برق در مناطق ساحلی یک سوم سایر مناطق است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان با اشاره به اینکه دستگاه های استخراج رمز ارزفشار زیادی بر شبکه برق وارد می کنند، اظهار کرد: در این راستا با هماهنگی نهادها ی ذیربط از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳۳ دستگاه استخراج رمز ارز دیجتیال شناسایی، کشف و جمع آوری شد.

وی مهمترین راهکارها در راستای کاهش خاموشی ها را مدیریت مصرف و همکاری همه بخش ها در اجرای آن دانست و افزود: تعدیل روشنایی معابر شهری و جاده ای، تست مولدهای برق اضطراری و جمع آوری دستگاههای غیرمجاز تولید رمز ارز دیجیتال، کاهش تلفات، مدیریت پیک برق، اطلاع رسانی زمان خاموشی ها، همکاری بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی، اداری و خانگی در کاهش میزان مصرف از جمله برنامه های این شرکت است.

رشد ۵۵ درصدی تولید برق در هرمزگان
مدیر عامل شرکت تولید برق هرمزگان در گفتگو با بازار گفت: در هرمزگان ۹ نیروگاه فعال وجود دارد البته وظایف و ماموریت شرکت تولید برق، ساماندهی فعالیت‌های تصدی دولت در زمینه تولید برق نیروگاه‌های حرارتی، نظارت بر پروژه های نیروگاهی و نظارت بر بهره برداری نیروگاه‌های حرارتی است.

رضا مهرانی با اشاره به احداث نیروگاه های حرارتی در استان افزود: ظرفیت اسمی نیروگاه های برق استان ۳ هزار و ۹۱۷ مگاوات می باشد که امیدواریم با بهره برداری از نیروگاه های جدید این میزان به بیش از ۴۲۰۰مگاوات برسد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق هرمزگان در خصوص سهم این استان در افزایش میزان تولید برق تصریح کرد: از ابتدای شروع کار دولت یازدهم تاکنون ۴ نیروگاه حرارتی با ظرفیت یک هزار و ۲۲۰  مگاوات بهره برداری شده و تا پایان سال هم واحدهای گازی نیروگاه هنگام با ظرفیت ۶۱۴ مگاوات (این نیروگاه سیکل ترکیبی دارای ۲ واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی از نوع کلاس اف و یک واحد بخاری ۲۹۲ مگاواتی است) افتتاح خواهد شد. بخش خصوصی هم با بهره برداری از نیروگاه گازی پاسارگاد قشم و نیروگاه‌های هرمز و انرژی گستر قشم ۵۷۲ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان افزود.

مهرانی با اشاره به قطعی برق  به دلیل کاهش تولید گفت: طبیعی است که کاهش بارش ها و خشکسالی بر کاهش تولید برق اثر گذاشته و وزیر نیرو هم بر این مسئله تاکید کرده اند اما در این استان  برای آماده سازی نیروگاه ها برای پیک تابستان سال ۱۴۰۰، علاوه بر انجام تعمیرات اساسی، تعمیرات دوره‌ای نیز در واحدهای مختلف نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است. برنامه تعمیراتی ۲ واحد نیروگاه بخاری بندرعباس مراحل پایانی را می گذراند و واحد شماره ۴ بخار نیروگاه بندرعباس پس از رفع محدودیت‌های تولید به منظور بالا بردن سطح آمادگی و با انجام  تعمیرات فشرده و شبانه روزی به شبکه سراسری برق کشور پیوست. با راه اندازی آن ۲۴۰ مگاوات برق به شبکه سراسری افزوده شد طبیعتا با این اتفاق و البته مدیریت مصرف می توان به کاهش خاموشی ها در تابستان امیدوار بود.

وی از آغاز عملیات اجرایی دو نیروگاه در شرق هرمزگان خبر داد و گفت: در کنار افزایش ظرفیت سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه حرارتی جدید در جزیره قشم به دنبال احداث نیروگاه های جاسک و سیریک هستیم که البته به دلیل برخی موانع جزئی از برنامه عقب هستند. مقدمات شروع عملیات اجرایی فراهم شده و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این نیروگاه ها خواهیم بود به سرانجام رسیدن این طرحها تحولی بزرگ در تولید برق و کاهش خاموشی ها ایجاد می کند.

مدیر عامل شرکت تولید برق هرمزگان گفت: تولید برق در هرمزگان در هشت سال اخیر  ۵۵ درصد افزایش داشته است.

در حالیکه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ بیمار کرونایی در خانه هایشان قرنطینه هستند و چهار شهرستان هرمزگان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند قطع برق و ادامه خاموشی ها سلامت  آنان را به مخاطره جدی خواهد انداخت. در سوی مقابل صنایع  هرمزگان در چند سال اخیر به سرعت رشد کرده اند و کشاورزی هم سهم خود را از مصرف برق با برقی شدن چاه ها افزایش داده است. این در حالیست که در روزهای اخیر افزایش دما روند صعودی داشته و برای مردم، تامین برق اهمیتی هم طراز با اکسیژن برای تنفس دارد. در واقع قطع برق علاوه بر اختلال در زندگی عادی و سلامت مردم، صنعت، کشاورزی و در یک کلام اقتصاد و معیشت آنان را هدف قرار می دهد.

قطع برق و استمرار خاموشی ها در این استان بحران تعبیر می شود، می طلبد که مسئولین، استان های جنوبی به ویژه هرمزگان را در این روزهای جهنمی و گرم حمایت کنند و میزان خاموشی و قطع برق را به حداقل برسانند . اینجا زندگی با برق جاری است و بی برقی همان پایان زندگی است.

کد خبر: ۹۱٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha