۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
«قوچان»با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ اشتغال در گرو سرمایه‌گذاری
باازار گزارش می‌دهد؛

«قوچان»با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ اشتغال در گرو سرمایه‌گذاری

قوچان- شهرستان قوچان در سرشماری سال ۱۳۹۵ جایگاه دوم را به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در سطح خراسان رضوی کسب کرد و لذا در طی چند سال گذشته توانسته کمی این شاخص را بهبود ببخشد.

بازار؛ گروه استان‌ها:  نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان قوچان است و باوجوداینکه این شهرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و پتانسیل‌های کشاورزی و عشایری زیرساخت‌های مناسبی را برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد اما هم چنان از نرخ بیکاری رنج می‌برد.

درحالی‌که این شهرستان در طی سال‌های گذشته بالاترین آمار بیکاری در بین شهرستان‌های خراسان رضوی را داشته است اما تلاش‌های دولتمردان بر این بوده تا این نرخ را به حداقل برسانند اما شیوع کرونا و خشک‌سالی در طی یک سال گذشته خود سد راه رسیدن به این هدف بوده است.

مرکز شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد واقع است و این شهرستان  از دو بخش «مرکزی» و «باجگیران» به همراه  ۱۸۳ روستا تشکیل‌شده است که ۷۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

این شهرستان از طریق گمرک مرزی باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل است و ۲۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد و اگرچه بسترهای فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد اما هم چنان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در این راستا به‌منظور بررسی و واکاوی نرخ بیکاری و تعهد اشتغال در این شهرستان با حسین ولایتی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی قوچان به گفت و نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

* سال گذشته چقدر متقاضی برای دریافت بیمه بیکاری داشتیم؟
تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ تعداد ۶۰۰ نفر متقاضی بیمه بیکاری بودند که ظرف پنج الی شش ماه پس از بیکاری  با رایزنی و جلساتی که با کارفرمایان شرکت‌ها و مؤسسات داشتیم و این افراد پس از بیکاری به محیط کار قبلی‌شان بازگشتند.

* وضعیت اشتغال سال گذشته در قوچان بهتر بود یا بدتر؟
باید در این رابطه اذعان کنم که وضعیت اشتغال با توجه به اعطای تسهیلاتی و تعهداتی که برای ایجاد اشتغال داشتیم الحمدالله بهتر شده است.

«قوچان»با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ اشتغال در گرو سرمایه‌گذاری

به‌طور مثال ما در سال گذشته تعداد ۳۸۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری  داشتیم که امسال ۱۰۰ نفر نیز از این تعداد کاسته شده است.

خوشبختانه وضعیت اشتغال نسبت به قبل بهبودیافته است زیرا بازگشت ۲۵۰ نفر به کارخانه‌های کاشی طوس و دوچرخه‌سازی داشتیم.

* چگونه می‌توان وضعیت اشتغال را بهبود بخشید؟
موضوع اشتغال فرا بخشی است لذا  نیاز است زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری را بانک‌ها با تسهیلات ارزان‌قیمت و نقدینگی در بخش خصوصی فراهم نموده و مشکل اشتغال را برطرف نمایند.

ایجاد اشتغال و رفع بیکاری امکان‌پذیر نیست مگر اینکه سرمایه‌گذاری و تولید اتفاق بیفتد.

باید اذعان کرد سرمایه‌گذار وقتی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازاری برای فروش محصول یا خدمت خود داشته باشد ازاین‌رو اگر چنین بازاری وجود نداشته باشد همه‌چیز هم مجانی باشد کسی دست به سرمایه‌گذاری نمی‌زند.

* آیا تسهیلات اعطایی جوابگوی ایجاد یک اشتغال پایدار هست؟
ما در حوزه گردشگری رتبه خوبی را در بحث اشتغال کسب کردیم  و شاهد رونق در این حوزه هستیم.

در حوزه خدمات و گردشگری با مبالغ پایین سرانه اشتغال به ازای ۵۰ میلیون تومان یک نفر است که با همین اعتبار کم در این حوزه پاسخ‌گو است ولی در صنعت این ارقام به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست چون باید با مبالغ بالاتر و نرخ پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

درهرصورت تأمین سرمایه بخشی از فرآیند ایجاد اشتغال است لذا  در راستای ایجاد اشتغال در کنار افراد باید کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز موردتوجه قرار گیرند و  مهم است که حمایت به چه صورت انجام می‌شود.

* آیا تعهد اشتغال در سال گذشته محقق شد؟
ما در سال گذشته شاهد رشد ۱۳۸ درصدی تعهد اشتغال بودیم  و در سال ۹۹، باوجود ۳۵۸۴ نفر تعهد توانستیم ۴۹۵۸ اشتغال ایجاد کنیم.

البته این موضوع بدان معنا نیست که اشتغال این افراد در کارخانه‌ها هستند بلکه همین شرکت‌های پیمانکاری، شهرداری‌ها، خدمات‌رسانی‌ها نیز در انجام این نرخ اشتغال است.

«قوچان»با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ اشتغال در گرو سرمایه‌گذاری

در سال گذشته با ۴۹۵۸ نفر اشتغال ۱۳۸ درصد تعهد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستان رشد داشتیم .

* امسال چقدر تعهد برای ایجاد اشتغال دارید؟
هنوز تعهدات اشتغال امسال ابلاغ نشده است لذا در راستای برنامه و تعهدات منتظریم ضمن ابلاغ در کارگروه شهرستان مطرح و سهم هر دستگاه مشخص شود.

* آیا هنوز هم در نرخ بیکاری در بین شهرهای استان قرار داریم؟
قوچان جزو شهرستان‌های برتر در نرخ اشتغال سطح استان است .

 در سرشماری سال ۱۳۹۵ ما با نرخ ۲/۱۷ درصد دومین نرخ بیکاری در سطح استان را داشتیم ولی در آخرین برآوردی که انجام شد تا حدود ۵۰ درصد کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال را داشتیم .

* چگونه موفق به کاهش این نرخ شدید؟
این کاهش نرخ بیکاری مربوط به افزایش برنامه‌های اشتغال‌زایی اعم از تسهیلات روستایی، مشاغل خانگی، تسهیلات حمایتی تبصره ۱۶ و ۱۸، تسهیلات کارآفرینی امید و بازگشت و توسعه کارخانه‌های دوچرخه‌سازی و کاشی طوس بوده است.

* بیشترین سهم اشتغال مربوط به کدام حوزه است؟
مجموع تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۹۵ نفر جمعیت شهرستان تعداد ۵۶ هزار و ۲۴۱ نفر جمعیت فعال و ۴۶ هزار و ۵۵۳ نفر جمعیت شاغل هستند.

باید اذعان کرد: ۵۰ درصد از جمعیت شاغل شهرستان در حوزه کشاورزی، ۳۵ درصد در حوزه خدمات و ۱۵ درصد در حوزه صنعت مشغول به فعالیت هستند.

هم‌چنین تعداد ۴۹ تشکل‌ کارگری، ۱۳۶ تعاونی فعال با ۲۷۶ هزار ۴۸۹  عضو و همچنین تعاونی سهام عدالت با ۱۷۰  هزار و ۳۲ نفر عضو در قوچان وجود دارد.

* بااین‌حال  ما شاهد گلایه بسیاری از کارگران هستیم که حق‌وحقوق آن‌ها پرداخت نمی‌شود؟
افزایش حق بیمه کارگری در سال ۱۴۰۰ برای کارفرما و کارگر مشکل‌ساز شده است البته ما برای احقاق حق کارگران اگرچه بیمه‌ها تحت نظر تأمین اجتماعی است ولی در حوزه بازرسی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

با توجه به این‌که وضعیت بیکاری وضعیت خوبی ندارد و از طرفی کارگر نیز پس از شکایت امکان بیکار شدنش وجود دارد لذا ضمن گزارش به اداره کار همان روز با حساسیت و ظرافت نسبت به موضوع ورود پیدا می‌کنیم که حق کسی ضایع نشود.

البته واقعیت این است اگر چه حفظ فرصت‌های شغلی یک امر ضروری است اما در این میان کارفرمایان هم به حمایت نیاز دارند.

کد خبر: ۹۱٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha