۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
بهانه جویی برخی شعب در اجرای استمهال سه ماهه اقساط
گزارش" بازار" از تخلف در اجرای مصوبه شورای پول

بهانه جویی برخی شعب در اجرای استمهال سه ماهه اقساط

با وجود دستور بانک مرکزی به بانک ها در امهال پرداخت سه ماهه اقساط وام گیرندگان مشاغل خرد و قرض الحسنه، اما برخی روسای شعب بانکی چنین اقدامی را موجب کاهش امتیاز شعب به خاطر رشد مطالبات وصول نشده پایان سال عنوان می کنند.

اسدااله خسروی؛ خبرگزاری بازار_ طبق بخش نامه بانک مرکزی، بانک ها بابت تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات بگیران مشاغل خرد و وام گیرندگان قرض الحسنه نباید آنها را مشمول جریمه کنند، اما بانکی ها معتقدند کثرت معوقات، امتیاز آنها را در سیستم بانکی کم می کندو بانک مرکزی تمهیدات لازم برای این مصوبه را لحاظ نکرده است، این در حالی است که سرپیچی بانک ها در این امر تخلف محسوب می شود.

"کرونا" فقط جان مردم را به خطر نینداخته است بلکه اقتصاد کشور و دنیا را نیز به هم ریخته و ترکش آن به بنگاههای اقتصادی، مراکز تولید و خدمات و بازارهای پولی و مالی نیز رسیده است. این روزها اما حساب بانک ها به عنوان مهمترین بنگاه اقتصادی خدماتی با سایر ارگانها جداست، بانک ها تحت هر شرایطی باید تا پایان سال کار کنند، فعالیت پر مخاطره ای که شیوع کرونا این روزها جان خیلی از کارمندان خدوم و زحمتکش بانکی را گرفته است. شعب خیلی از بانک ها در چند روز اخیر چون در معرض خطر این ویروس مرموز قرار دارند مجبور شده اند برای انجام امور بانکی نوبت دهی به مشتریان را به خارج از بانک ها یعنی پشت درب شعب هدایت کنند.

رونق بانکداری الکترونیکی در روزهای بی رمق اقتصادی

هرچند ترس از ابتلا به این بیماری همه گیر، مشتریان بانکی را به انجام امورات بانکی با استفاده از سیستم الکترونیکی و اینترنتی بیش از پیش ترغیب کرده تا از حضور فیزیکی آنها در شعب بانکی ممانعت شود.

این روزها اما صاحبان مشاغل خرد و فعالان کسب و کار بیشترین فشارها را تحمل می کنند چرا که نه بازاری دارند و نه درآمدی. در چنین شرایطی بانک مرکزی  چون شرایط آنها را نامناسب دید به همه بانک ها دستور داد که سه ماه اقساط آنها را به عقب بیاندازد.

بنابراین در پی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کمک به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند، مصادیق کسب و کارهای مشمول که به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است اعلام شد.

چه کسانی از امتیاز بانک مرکزی بهره مند می شوند؟

عناوین بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند و شامل امکان بهره مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده اند، به شرح زیر است:

۱- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

۳- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

۴- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

۵- تولید و توزیع پوشاک

۶- تولید و توزیع کیف و کفش

۷- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

۸- مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

۹- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

۱۰- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

مراتب به قید فوریت به تمامی واحدهای بانک‌ ها و مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل می آید.

یادآور می شود اقساط وام های قرض الحسنه کلیه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد و بانک ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند.

این دستورالعمل شامل همه وام گیرندگانی می شود که در بالا نام برده شد بلکه مشمول همه وام گیرندگانی که از بانک ها وام گرفته اند نمی شود، البته وام گیرندگانی که مشمول این بخش نامه نمی شوند از دولت گلمندند چرا که آنها نیز با مشکل پرداخت اقساط بانکی مواجه اند و توان بازپرداخت ندارند.

 اما یک رییس شعبه بانک  که نخواست نامش فاش شود ، گفت:  این که باید با مردم و به خصوص فعالان اقتصادی همراهی کرد ، منطقی است اما بانک مرکزی که چنین  بخشنامه ای  تدوین کرده و بانک های مختلف نیز مخالفتی در این باره نکرده اند. اما بانک مرکزی باید هم زمان با این بخنامه نرم افزارهای خود را اصلاح کند تا  بانک ها و شعباتی  که این بخشنامه را عملیاتی می کنند جزو  شعبات کم امتیاز از بابت معوقات نشوند . 

تعویق اقساط بانکی مشکلی را برای بانک ها ایجاد نمی کند

احمد حاتمی یزدی مدیرعامل پیشین بانک صادرات ایران درباره تصمیم بانک مرکزی درمهلت دهی به وام گیرندگان مشاغل خرد و قرض الحسنه به خبرنگار" بازار" گفت: اقدام شایسته بانک مرکزی درحمایت از فعالان اقتصادی برای به تعویق افتادن سه ماه اقساط بانکی آنها بسیار اقدام به جایی است و بانک ها نیز در این راه باید شرایط فعالان اقتصادی را درک کنند.

وی با بیان این که تعویق اقساط بانکی با دستوربانک مرکزی محدودیت آنچنانی را برای بانک ها ایجاد نمی کند، افزود: ازآنجایی که منابع بانکی ازمحل سپردها و یا بازگشت اقساط بانکی تامین می شود، بنابراین این مسئله موجب خواهد شد تا بانک ها در این مدت درپرداخت وام به متقاضیان نسبت به گذشته ناتوان شوند.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: سرپیچی بانک ها از دستورالعمل بانک مرکزی درهمراهی نکردن آنها با مردم نسبت به تعویق سه ماهه اقساط بانکی خطای محض است و بانک ها نباید به بهانه کاهش امتیاز به خاطر مطالبات وصول نشده و یا انباشت معوقات وام گیرندگان مشمول این مصوبه را جریمه کنند.

سرپیچی بانک ها از دستورالعمل بانک مرکزی تخلف محسوب می شود

حاتمی یزدی تصریح کرد: کاهش امتیاز بانکها از محل افزایش مطالبات وصول نشده در صورتی است که آن بانک علاوه براین موضوع قواعد و دستورالعمل های بانک مرکزی را رعایت نکند و یا نظارت دقیقی برچگونگی ارایه وام و تسهیلات نداشته باشد. اما از آنجایی که بانک مرکزی دستور عقب افتادن سه ماهه اقساط بانکی را داده است بنابراین دلیلی ندارد که بانک ها این موضوع را بهانه ای برای کاهش امتیازات شعب خود بدانند.

همچنین یک مقام آگاه در بانک مرکزی به " بازار" گفت: بانک ها در همراهی مردم نسبت به تعویق سه ماهه اقساط بانکی موظف به اجرای مقررات هستند و سر پیچی از این امر تخلف محسوب می شود.


 

کد خبر: ۹٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha