۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
کاهش ماهیانه تا ۸ میلیون قطعه جوجه یکروزه در ماههای آینده| از صادرکننده به واردکننده تبدیل شدیم
کارشناس بخش جوجه یکروزه در گفتگو با «بازار»:

کاهش ماهیانه تا ۸ میلیون قطعه جوجه یکروزه در ماههای آینده| از صادرکننده به واردکننده تبدیل شدیم

فارغی، کارشناس بخش جوجه یکروزه با بیان اینکه تولید رها شده و هیچ سازمانی خود را متولی تولید نمی داند، گفت: این احتمال وجود دارد که در چند ماه آینده ماهانه ۷ تا ۸ میلیون قطعه جوجه کمبود داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: غلامعلی فارغی کارشناس بخش جوجه یکروزه در خصوص وضعیت فعلی تولید به «بازار» گفت: امروز متاسفانه تولید رها شده است و هیچ ارگان و سازمانی خود را متولی تولید نمی داند. با این وجود ممکن است در ۳ تا ۴ ماه آینده ماهیانه حدود ۷ تا ۸ میلیون قطعه جوجه کمبود داشته باشیم.

فارغی در خصوص واردات جوجه یکروزه توسط شرکت پشتیبانی برای تامین ذخایر استراتژیک نیز گفت: اصولا واردات جوجه یکروزه به نام ذخیره استراتژیک تصویب می شود اما معمولا کالا به بازار می آید.

ایران تا پیش از این صادر کننده جوجه یکروزه بوده حالا رو به واردات آورده است، مایه تاسف و نگرانی است

وی ادامه داد: اینکه ایران تا پیش از این صادر کننده جوجه یکروزه بوده حالا رو به واردات آورده است، مایه تاسف و نگرانی است.

تولیدکنندگان قیمت پذیر هستند و قیمت ها را بازار تعیین می کند
فارغی در خصوص افزایش قیمت جوجه یکروزه نیز گفت: زمانی که قیمت جوجه ۵۰۰ تومان بود کسی پاسخگوی ما نبود و همه چیز را به بازار سپرده بودند. امروز نیز که قیمتها بالا رفته باز هم کسی نمی تواند کاری انجام دهد و شرایط بازار قیمت را مشخص می کند.

به عبارت ساده تر چه در زمانی که قیمت جوجه پایین می آید و چه الان که قیمت ها بالا رفته است تولیدکننده هیچ نقشی در آن ندارد

وی تصریح کرد: به عبارت ساده تر چه در زمانی که قیمت جوجه پایین می آید و چه الان که قیمت ها بالا رفته است تولیدکننده هیچ نقشی در آن ندارد.

فارغی تاکید کرد: تولیدکنندگان ما قیمت پذیر هستند و بازار است که قیمتها را تعیین می کنند و اگر دولت بازار را به اصطلاح دستکاری نکند بازار خودش مدیریت می شود.

این کارشناس صنعت مرغداری گفت: در حال حاضر قیمت مصوب و قیمت آزاد چندان معنا ندارد چون قیمت ها کاملا آزاد است. چون برخی واحدهای پرورشی مستقیم از تولیدکننده جوجه می گیرند و برخی از طریق واسطه ها و با قیمت های غیر واقعی خرید می کنند.

 تشکیل صف های خرید جوجه یکروزه و رانت ایجاد شده نشات گرفته از دخالت های بی مورد است در حالی که اگر بازار را رها کنند چنین مسائلی ایجاد نمی شود

هر کجا بخواهند رانت ایجاد کنند اول یک صف ایجاد می کنند
فارغی در پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص رانت ایجاد شده در بخش جوجه یکروزه چیست، گفت: هر جا بخواهند رانتی ایجاد کنند اول باید صف ایجاد کنند. بنابراین وقتی صف ایجاد می شود خود به خود رانت شکل می گیرد و اتفاقات بعدی رخ می دهد.

وی افزود: تشکیل صف های خرید جوجه یکروزه و رانت ایجاد شده نشات گرفته از دخالت های بی موردی است که صورت می گیرد در حالی که اگر بازار را رها کنند چنین مسائلی ایجاد نمی شود.

فارغی گفت: متاسفانه به لحاظ روانی در بازار تشنگی ایجاد کرده ایم. بنابراین اگر امضاهای طلایی و صدور یکسری مجوزها برداشته شود همه چیز به ریل عادی خود بر می گردد.

وی در پایان تاکید کرد: خودمان بحران تولید می کنیم و خودمان هم در پی حل آن می رویم. اگرچه طبیعی است در بازار بزرگ و اقتصاد سنگین صنعت مرغ هر جایی منفعت مالی باشد بخش دولتی و خصوصی در پی استفاده از آن حرکت می کنند.

کد خبر: ۹۱٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha