۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
دسترنج کشاورزان زیر تابش سوزان خورشید نابود می شود؛ محصولات صادراتی درگیر فراموشی
گزارش بازار از جنوب کرمان؛

دسترنج کشاورزان زیر تابش سوزان خورشید نابود می شود؛ محصولات صادراتی درگیر فراموشی

کرمان- هزاران تن پیاز که در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده این روزها در گرمای شدید جنوب کرمان در حال فاسد شدن است.

بازار؛ گروه استان ها: داستان کشاورزی جنوب کرمان دردناک و قابل تامل است، هزاران تن پیاز با قیمت هر کیلو ۵۹۶ تومان از کشاورزان جنوب کرمان خریداری شد که شاید راهی باشد برای کاهش ضرر هزاران کشاورز که در چنگال دلالان گرفتار شده بودند اما نکته تاسف آور این است که این روزها پیازهای خریداری شده در بیابانهای جنوب استان دپو شده و در حال خراب شدن است.

در حالیکه بازار مصرف کشورهای عربی می تواند به یکی از بهترین زمینه های بازاریابی محصولات کشاورزی ایران تبدیل شود اما محصولات مزارع جنوب کرمان که در فاصله اندکی از بازار این کشورها قرار دارد به دلیل بی توجهی و عدم برنامه ریزی در حال خراب شدن هستند.

مشخص نیست چه زمانی حلقه های مفقوده توسط کدام یک از دستگاههای متولی باید کامل شود، محصولات گوناگون در استانهای بوشهر، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشت می شود اما به دلیل عدم بازاریابی در بازرهای خارجی و داخلی سرمایه های هنگفت کشاورزان روی زمین می ماند.

اقتصاد کشاورزی درگیر مدیریت ناکارآمد
محصول از کشاورز با قیمت اندک خریداری و با قیمت بسیار بالا به مصرف کننده فروخته می شود، با وجود اعتراضهای مکرر کشاورزان به دلال بازی و واسطه گری اما نقش این افراد اینقدر پر رنگ است که با وجود اراده های مقطعی برخی از مسئولان اما نمی توان این لکه ننگ را از دامان اقتصاد کشاورزی پاک کرد.

برای نجات کشاورزان با پیگیری مستمر انجام شده طرح خرید تضمینی در جنوب کرمان راه اندازی شد اما هزاران تن پیازی که در این منطقه خریداری شد در حال تخریب است

کشاورزان هر روز فقیر تر می شوند و فشار مالی بر مصرف کننده ها افزوده می شود اما دلالان هر روز فربه تر از قبل می شوند و چرخ اقتصاد در کشاورزی بیش از گذشته لنگ می زند.

طبق آخرین برآوردها نزدیک به ۱۵ هزار تن از پیاز خریداری شده در طرح خرید تضمینی در کرمان پس از خریداری در شرایط نا مناسب در جنوب کرمان دپو شده و هیچ برنامه ای برای صادرات و یا تزریق آنها به بازار مصرف داخلی وجود ندارد.

چراهایی که پاسخ داده نمی شود
محمد یکی از صادر کنندگان پیاز در عنبرآباد است که در گفتگو با بازار اظهار کرد: چرا دولت بودجه ملی را اینگونه تلف می کند؟ چرا کشاورز ترغیب به کشت محصول می شود اما کسی برای بازاریابی محصول چاره اندیشی نکرده است؟

وی این سوال را هم مطرح کرد که چرا محصولی که خرید تضمینی شده را در بیابان رها کردید و برنامه ای برای صادرات ندارد؟ برای من به عنوان صادر کننده تعرفه سنگین برای صادرات در نظر گرفته اید و محصول در حال خراب شدن است اما خودتان هم برای صادرات کاری نمی کنید؟

دسترنج کشاورزان زیر تابش سوزان خورشید نابود می شود؛ محصولات صادراتی درگیر فراموشی

این صادر کننده افزود: مسئول خراب شدن سرمایه ملی در بیابانها زیر تابش شدید خورشید کیست؟ بوی محصول فاسد شده روستاییان را با مشکل جدی مواجه کرده و بعضا اقدام به امحا می کنند! بابت هر کیلو از این محصول هر کشاورز 2 هزار و 500 تومان هزینه کرده است و تعاون روستایی هم با قیمت ۵۹۶ تومان آن را خریداری کرده و حالا چرا محصولی که حداقل برای هر کیلوی آن 3 هزار و 100 تومان هزینه شده است به سادگی از بین می رود و کسی کاری نمی کند؟

دولت از نابودی محصول پیاز جلوگیری کند
ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهار داشت: متاسفانه کشاورزی جنوب کرمان به عنوان بزرگترین پتانسیل اقتصادی منطقه دارای مدیریت بهینه و مناسب در بخش کشت و بازاریابی نیست.

وی افزود: برای نجات کشاورزان با پیگیری مستمر انجام شده طرح خرید تضمینی در جنوب کرمان راه اندازی شد اما هزاران تن پیازی در این منطقه خریداری شد در حال تخریب است، همین اقدام در استانهای همجوار هم انجام شده است.

اعظمی ادامه داد: مسلما این محصول باید مورد استفاده قرار گیرد و در چرخه اقتصادی باشد نه اینکه فاسد شود چون هزینه های زیادی برای تولید محصول صورت گرفته است.

تعادل عرضه و تقاضای محصول مختل نشود
فرماندار رودبارجنوب نیز با تایید دپوی پیازها به خبرنگار بازار گفت: این محصول توسط تعاون روستایی خریداری شده است و اینگونه نیست که بی صاحب باشد.

محمد محمودی اینکه در یک کلیپ عنوان شد که هر کس می تواند برای حمل و نقل محصول اقدام کند به کلی اشتباه و کذب است و کسی اجازه بارگیری و حمل بدون مجوز محصول را ندارد.

وی تصریح کرد: پیازها خرید تضمینی شده اند و باید مدیریت شوند اما عرضه آنها به بازار عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد و قیمت پیاز افت می کند.

برای خرید ۱۴ هزار تن محصول بر زمین مانده هزینه هنگفتی انجام شده و حداقل انتظار از دولت صادرات محصول یا استفاده از آنها در کارخانجات استانهای دیگر است اما گویا چشمها به روی این محصول بسته شده است.

کد خبر: ۹۱٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha