۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
رمزگشایی از قطعی برق در مجلس| اردکانیان: رمزارزی‌ها ما را غافلگیر کردند
بازار گزارش می دهد؛

رمزگشایی از قطعی برق در مجلس| اردکانیان: رمزارزی‌ها ما را غافلگیر کردند

علل خاموشی‌های اخیر برق در کشور گزارش وزیر نیرو در این مورد نخستین دستور جلسه علنی امروز مجلس بود که در این جلسه عنوان شد رمز ارزها یکی از علل خاموشی ها در هفته های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار، قطعی مکرر برق بالاخره وزیر نیرو را برای ارائه گزارش، به مجلس کشاند و نمایندگان در نخستین دستور جلسه علنی امروز مجلس گزارش وزیر نیرو در مورد علل خاموشی‌های اخیر برق در کشور را مورد بررسی قرار دادند.
 
اردکانیان با حضو در صحن علنی مجلس ضمن تاکید بر این نکته که بودجه ۱۴۰۰ یکی از بهترین بودجه‌های صنعت آب و برق است، با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در هفته‌های اخیر در صحن مجلس گفت: حدود ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق داشتیم، همچنین امسال با گرمای زودرس مواجه بودیم که باعث شد نیروگاه‌ها که توان خروجی متناسب با دما دارند با مشکلاتی مواجه شوند.
 
وزیر نیرو در این جلسه بیان داشت که در سال ۱۴۰۰، ۲۲.۵ درصد افزایش مصرف انرژی روزانه داشتیم، اظهار کرد: این میزان در اردیبهشت ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ و ۹۹ با ۱۷.۹ درصد افزایش روبرو بوده است.
 
غافلگیری از تولید رمز ارزها
اما این پایان علل اعلامی قطعی برق از سوی اردکانیان در صحن مجلس نبود و وی در ادامه گفت که رمزارزها هم ما را در قطعی برق غافل گیر کردند.
 
اردکانیان ادامه داد: زمانی که تولید رمزارز">رمزارز به صورت پنهان صورت می‌گیرد مصرف انرژی بیشتر می‌شود، زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آن‌ها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با کمک نیروی انتظامی از تیر ماه سال ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰، دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز و ۱۷۵ هزار دستگاه کشف شده است، ادامه داد: ۱۰ درصد از انرژی مصرف تولیدی رمزارزهای کل جهان در ایران بوده و این میزان به معنای صرف دو هزار مگاوات انرژی برق است، در حالی که واحدهای دارای مجوز استخراج رمزارزها تنها ۳۲۰ مگاوات مصرف دارند.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: جمع‌بندی کمیته مربوطه در شورای امنیت کشور که توسط وزیر کشور ابلاغ شده و دبیرخانه شورای امنیت ملی بر این است که یکی از دو علت قطعی برق، افزایش دما و استخراج رمزارزها هستند.
 
انتقاد به گزارش 

اما پس از پایان گزارش وزیر نیرو در صحن مجلس، برخی از نمایندگان طی تذکراتی به سیاست‌های وزرات نیرو در زمینه قطعی برق انتقاد کردند.
 
حسن محمدیاری، نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه گفت: امروز قطع برق برجستگی‌های خود را بیشتر در حوزه کشاورزی نشان داد به ویژه اینکه در فصل خشکسالی قرار داریم و کشاورزان به دلیل مشکلات متعددی که با آن‌ها مواجه هستند مراجعات بسیاری به ما دارند، اما متاسفانه نتوانستیم اعتباراتی را برای تجهیز چاه‌های کشاورزی در فصل کشاورزی و زمانی که با خشکسالی مواجه هستیم تامین کنیم.
 
احمد محرم زاده یخفروزان، نماینده مجلس با اشاره به عدم مدیریت مناسب وزارت نیرو در زمینه قطعی برق خطاب به اردکانیان در صحن مجلس گفت: چرا قبل از ورود به شرایط فعلی، مصرف برق سالانه را محاسبه نکرده و برای آن برنامه ریزی نداشتید؟ بی برنامگی و قطع ناگهانی برق، کارخانجات را دچار رکود کرده است، چرا فکر مردم نیستید؟ کشور ما از نظر ظرفیت‌های خدادادی تمام امکانات را دارد.
 
طبق برنامه ششم توسعه برق تولید نکردیم
مالک شریعتی،نماینده مردم تهران هم پیرو گزارش وزیر نیرو در صحن مجلس گفت: ظرفیت تولید انرژی کشور براساس قانون برنامه ششم توسعه می‌بایست افزایش پیدا می‌کرد، اما این مهم محقق نشد و ۱۰ هزارمگاوات گفته شده نیز ناظر بر گذشته بوده، همچنین بحث تجدیدپذیرها و CHP، تولید پراکنده و سیکل ترکیبی نیز مزید بر علت شده است.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ظاهراً دولت با صاحبان صنایع و صاحبان ثروت رودربایستی دارد، تاکید کرد: صنایع بزرگ شدت مصرف انرژی را به قهقرا برده اند، چرا که باید مصرف انرژی در پایان برنامه ششم به یک دوم می‌رسید، اما اینگونه نشده است و خود این صنایع شدت مصرف انرژی را افزایش داده اند.

رحیم زارع ، نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان با اشاره به تاثیر تولید رمز ارزها در قطعی برق در صحن مجلس بیان داشت: نظام‌مند کردن ماینرها و تولید رمزارزها باید از سوی مجلس صورت گیرد و اگر قانون لازم است باید تدوین شود چرا که این اقتصاد در دنیا موجب هم‌افزایی شده و نمی‌گوییم تعطیل شود.

عقب ماندگی از برنامه توسعه
در ادامه این جلسه فریدون عباسی دوانی ،رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما براساس برنامه‌ها و اهداف بالادستی ۱۲۳ هزار مگاوات و ۸ هزار مگاوات تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی را پیش بینی کرده بودیم، اما امروز به این رقم نرسیدیم و لازم است برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف صورت گیرد همچنین باید برنامه‌ای برای کاهش مصرف و استاندارد سازی مصارف و مدیریت مصرف واحدهای پر مصرف داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تولید برق هسته‌ای در کشور، گفت: تنوع در تولید برق یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد، ما باید برای رسیدن به رقم ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بود برنامه ریزی کنیم و برای راه اندازی فازهای جدید نیروگاه بوشهر نیازمند سرمایه گذاری هستیم چرا که برق هسته‌ای روشی مطمئن در تولید برق و حل مشکل کمبود تولید است.

قوانین چه می گویند؟
طبق اظهارات نمایندگان، وزارت نیرو در انجام تکالیف خود از برنامه های توسعه‌ای پیرو تولید برق جا مانده است و علت کمبود برق در چنین شرایطی بیشتر به این مسئله معطوف می شود.

در ماده (ت) برنامه پنجساله ششم توسعه آمده است ؛ از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا بیست و پنج هزار مگاوات از طریق سرمایه‌گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکت‌های تابعه یا به‌صورت روش‌های متداول سرمایه‌گذاری از جمله ساخت، بهره‌برداری و تصرف (BOO) و ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) اقدام نماید. خرید تضمینی برق بر اساس نرخ تعیین شده توسط شورای اقتصاد خواهد بود.

کد خبر: ۹۱٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha