۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
اطلاعاتی از صادرات نفت ایران به امریکا وجود ندارد

اطلاعاتی از صادرات نفت ایران به امریکا وجود ندارد

در پی انتشار خبر خرید نفت ایران توسط امریکا که روز گذشته از طریق سازمان اطلاعات امریکا منتشر شد، وزارت نفت ایران اعلام کرد که هیچ گونه اطلاعاتی در منابع رسمی خبری در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از اسپوتنیک، در پی انتشار خبری مبنی بر خرید نفت ایران توسط امریکا پس از ۲۸ سال، «کسری نوری»، سخنگوی وزارت نفت ایران اعلام کرد که هیچ گونه اطلاعاتی در منابع رسمی خبری در رابطه با صادرات نفت ایران به آمریکا وجود ندارد و وزارت نفت ایران از این موضوع با خبر نیست. 

در روز گذشته با استناد به داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، گزارش شده بود که ایالات متحده علی رغم تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی ایران، در سه ماهه پایانی دولت ترامپ و سه ماهه ابتدایی دولت بایدن دو بار از ایران نفت خریداری کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان آمریکایی، به نظر می‌رسد واردات تخمینی ۳۶ هزار بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۰ و ۳۳ هزار بشکه در روز در مارس سال جاری، نخستین خریدهایی است که آمریکا از ایران حداقل از سال ۱۹۹۳ انجام داده و این نخستین خرید آمریکا پس از ۲۸ سال از ایران است.

از طرفی، در حالی که تحریم‌های کنونی آمریکا هر کشوری را از واردات نفت ایران منع می‌کند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در خصوص چگونگی واردات از ایران در گزارش خود توضیحی ارائه نداده است.

آمریکا سابقه طولانی برای تحریم علیه ایران دارد که به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد، زمانی که فروش هرگونه سلاح و کمک به ایران را ممنوع کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۲، با هدف صفر کردن فروش نفت ایران، موسسات مالی ایران را مورد تحریم قرار داد. اوباما در سال ۲۰۱۶، پس از توافق هسته ای، این تحریم‌ها را به صورت مقطعی و مشروط لغو کرد.

اما رئیس جمهور بعدی آمریکا یعنی دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را شدت بخشید.در حال حاضر، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز از بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید، اما عملا اقدام موثری انجام نداده است.

بعضی تحلیلگران معتقدند که این اتفاق نشان می‌دهد تحریم‌ها به تدریج در حال از دست دادن دادن کارایی خود هستند که سردمدار تحریم‌ها علیه ایران، خود پنهانی شروع به خرید نفت از ایران کرده است.

کد خبر: ۹۱٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha