۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
دنیا تورم قابل کنترل را به تجربه رکود تورمی ترجیح می دهد
تورم میهمان تازه اقتصاد دنیا؛

دنیا تورم قابل کنترل را به تجربه رکود تورمی ترجیح می دهد

تزریق هزاران میلیارددلار به اقتصاد دنیا باعث افزایش تورم در دنیا شد. روسای بانکهای مرکزی بر این باورند تجربه تورم با تداوم تزریق به اقتصاد بهتر از تجربه رکود تورمی به دنبال توقف تزریق به اقتصاد است.

بازار؛ گروه بین الملل: از زمانیکه دنیا با همه گیری کرونا روبرو شد، سازمان های بین المللی به خصوص صندوق بین المللی پول در مورد ضرورت تزریق دولت ها به اقتصاد و ممانعت از تشدید رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی صحبت کردند.

در ان زمان در مورد احتمال افزایش نرخ تورم در نتیجه تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد صحبت شده بود ولی همواره این طور بیان می شد که دنیا چاره ای جز استفاده از این ابزار ندارد. حال که کشورهای صنعتی به خصوص امریکا و اروپا با تزریق حجم زیادی واکسن در آستانه خروج از بحران کرونا قرار گرفته اند و زندگی در این کشورها به تدریچ به وضعیت عادی باز می گردد، نشانه های افزایش تورم در تمامی گزارشهای اقتصادی دولتی مشهود است. نشانه هایی  که برخی در مورد آن نگران هستند و برخی دیگر ان را گذرا و بی اهمیت می دانند.

 بلومبرگ در گزارش اخیر خود با اشاره به این مشکل تازه اقتصادی در دنیا نوشت: «اقتصاد دنیا وارد دوره تورمی شده است. تورمی که می تواند باعث کاهش قدرت خرید مردم و کاهش مصرف شود و تبعات منفی اقتصادی به همراه داشته باشد ولی هنوز راه هایی برای مقابله با تجربه این اثرات منفی وجود دارد. راه هایی که می توان با استفاده از تجربیات گذشته دنیا در مقابله با بحران ها به ان دست پیدا کرد.»

تجربه رکود یک دهه ای ژاپن بر ضرورت تزریق به اقتصاد تاکید دارد
خطر تورم زمانی بزرگ تر می شود که اقتصاد همزمان رکود را نیز تجربه کند. در واقع رکود تورمی شرایط بدتری نسبت به تورم برای اقتصاد ایجادمی کند و به همین دلیل است که تمامی روسای بانکهای مرکزی در کشورهای صنعتی در مورد ضرورت تداوم تزریق به اقتصاد صحبت می کنند.

بلومبرگ در این زمینه نوشت: «دنیا روزهای سختی را می گذراند و اقتصاد با چالشهای زیادی روبرو است. در این روزها تزریق به اقتصاد بهترین گزینه ای است که دولتها در اختیار دارند زیرا مانع از ایجاد رکود می شود. باید در نظر داشت تورم هزینه ای است که اقتصاد این روزهای دنیا برای رهایی از رکود ناشی از همه گیری باید بپردازد. البته این تورم برای کشورهای صنعتی چشمگیر نیست. به عنوان مثال امریکا حداکثر تورم ۴ درصدی را شاهد خواهد بود یا در اروپا نرخ تورم تا ۵.۱ درصد می رسد. نکته دیگر این است که به دلیل از سر گیری فعالیتهای اقتصادی، بازشدن تدریجی مرزها و توسعه اقتصادی در این کشورها می توان اطمینان داشت که روند افزایشی تورم گذرا است. به این معنا که تا چند ماه آتی نرخ افزایش قیمتها کاهش پیدا می کند ولی در نهایت اقتصاد دنیا در یک سطح قیمتی بالاتر از قبل از کرونا به تعادل می رسد.»

رییس بانک مرکزی کشور ژاپن در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی امریکایی از سیاست تداوم تزریق به اقتصاد حمایت کرده است. او در این مورد گفت: «تجربه ای که ژاپن در سالهای گذشته داشته است نشان می دهد که تداوم تزریق به اقتصاد بهترین گزینه است. ژاپن برای سالهای طولانی با رکود روبرو بود و ما حتی با نرخ بهره منفی هم نتوانستیم  از این رکود جلوگیری کنیم. تجربه ما نشان می دهد تداوم تزریق و تجربه تورم بدون تجربه رکود مزایای بیشتری برای اقتصاد دارد و به همین دلیل باید این سیاست ادامه داشته باشد.»

شرایط این روزها با دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تفاوت دارد
برخی با استناد به تجربه تلخ دنیا در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بر ضرورت توقف تزریق به اقتصاد تاکید دارند ولی کارشناسان خبره اقتصادی وضعیت این روزهای دنیا را متفاوت از قبل ارزیابی کرده اند. رییس بانک مرکزی نیوزیلند در مصاحبه ای با خبرگزاری اسکای نیوز گفت: «در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دنیا با رکود تورمی روبرو بود و مهمتر اینکه بانکهای مرکزی در دنیا تجربه ای برای مواجهه با بحران های مالی و اقتصادی نداشتند. وضعیت امروز دنیا بسیار متفاوت است. ما ابزارهای لازم برای مقابله با بحران ها را داریم، ما شبکه ارتباطی مستحکمی بین بانکهای مرکزی در سراسر دنیا ایجاد کرده ایم و سیاستهای کم و بیش مشابهی را در مواجهه با بحران های جهانی در پیش می گیریم و ما اطمینان داریم که شرایط تورمی در اقتصاد این روزهای دنیا کاملا با ثبات و تحت کنترل است. در ماه های اتی هیچ یک از کشورهای صنعتی تورم لجام گسیخته یا رکود شدید اقتصادی را تجربه نخواهد کرد. ما در مسیر بازسازی اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی و در نهایت افزایش نرخ رشد اقتصادی قرار داریم و نباید در مورد تداوم اجرای سیاستهای حمایتی از اقتصاد نگران بود.»

 در نهایت این طور می توان ارزیابی کرد که کشورهای صنعتی در این روزها رشد تورم را به عنوان نشانه منفی اقتصادی ارزیابی نمی کنند و برای مقابله با رکودی که ریشه در بحران کرونا دارد، حاضر هستند تورم با ثبات و قابل کنترل را بپذیرند.

کد خبر: ۹۱٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha