۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۱
اتوبوس های شاتلی کاملا خودران وارد سیستم حمل و نقل شهری شد
«بازار» گزارش می دهد

اتوبوس های شاتلی کاملا خودران وارد سیستم حمل و نقل شهری شد

شرکت Aurrigo اولین سیستم حمل ونقل اتوبوس شاتلی خودران در کمبریج انگلستان را راه اندازی کرد؛ این اتوبوس ها از یک موتور کاملا الکتریکی برخوردار بوده و قادر است با سرعت ۱۲۰ مایل در ساعت شتاب بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از «Theiet.org »، اولین اتوبوس های شاتلی خودران در کمبریج انگلستان شروع به فعالیت کردند؛ این پروژه عظیم  توسط شرکت Aurrigo اجرایی شده است و اولین سیستم حمل و نقل عمومی به سبک اتوبوس های شاتلی کاملا خودران در جهان خواهد بود؛ این اتوبوس ها کاملا برقی بوده و هیچ گونه آلاینده سمی تولید نخواهد کرد.

دیوید کین مدیر ارشد Aurrigo، این پروژه را اولین سیستم حمل ونقل عمومی کاملا خودران نامید و اعلام کرد که ظرفیت هرکدام از اتوبوس ها ۱۰ نفر می باشد و به گونه ای طراحی شده است که در جاده های کاملا نرمال شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و  نیازمند زیر ساخت های جدید نخواهد بود.

وی افزود: اگرچه این شاتل ها دارای قابلیت تردد در مسافت ها طولانی مدت نیز هستند اما استفاده در سیستم حمل و نقلی شهری را در اولویت قرار داده ایم چرا که هم بسیار کم هزینه تر از سیستم حمل ونقل اکنون بوده و هم اینکه از سرعت و دقت بالاتری برخوردار می باشد.

اتوبوس های شاتلی کاملا خودران وارد سیستم حمل و نقل شهری شد

شاتل Aurrigo از تکنولوژی های متفاوتی برخوردار است که از این جمله می توان به نرم افزار Auto-Stack driving اشاره کرد که ویژگی خودران بودن این شاتل ها را میسر می سازند؛ از دیگر مولفه های تعبیه شده در این اتوبوس، سیستم اتوپایلوت است که در مواردی مانند عوض کردن لاین، پارک کردن خودکار، جهت یابی نیمه خودران و کروز کنترل ترافیک به کمک راننده خواهد آمد.

علاوه بر اجزای نامبرده، Aurrigo  دارای جدید ترین نسل دوربین های چند منظوره همراه با انواع حسگرهای مختلف جهت کنترل  محیط اطراف و ارزیابی هرگونه عامل خارجی از جمله سایر خودروها، انسان و غیره می باشد. یکی از آپشن های منحصربه فرد این خودرو آخرین تکنولوژی LIDAR  است که همانند یک سیستم  عامل مرکزی برای کنترل وسیله نقلیه عمل می کند؛ در واقع، تکنولوژی لیدار یک موج لیزری ارسال می کند و منتظر می شود تا این موج به یک مانع برخورد کند و بازگردد، سپس با اندازه گیری زمان رفت و برگشت فاصله آن نقطه تا خودرو محاسبه می شود. بنابرین این سیستم با تابندن لیزر به تمام نقاط اطراف خود می تواند تصویری سه بعدی از محیطی که در آن قرار دارد رسم کند.

این شاتل ها داری حداکثر سرعت ۱۲۰ مایل در ساعت می باشند که  توسط  یک موتور کاملا الکتریکی ۲۲ کیلو واتی تغذیه می شود و همچنین با یک بار شارژ کامل قادر خواهد بود بیش از ۴۰۰ مایل در روز را طی کند. لازم به ذکر است موتور این اتوبوس ها کاملا بیصدا بوده و در مقایسه با سایر اتوبوس ها از آلودگی هوای محلی بسیار کمتری برخوردار است.

اتوبوس های شاتلی کاملا خودران وارد سیستم حمل و نقل شهری شد

بدنه این خودرو اکثرا از شکل دهی ورقه های فولادی ساخته شده است و  برای بهبود قابلیت فرم گیری، فولاد با عناصر مختلفی آلیاژ  شده است  تا تحت فشارهای شدیدتر بدون چروکیدگی یا پارگی باقی بماند؛ این بدنه نیز  با موادی مثل آلومینیوم، الیاف شیشه (فایبرگلاس) و پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن مقاوم سازی شده است تا در سختی بالاتر، مقاومت در برابر گود شدگی، مقاومت در برابر نافرم شدن و شکنندگی، فرموله شود.

گفتنی است، این سیستم دارای یک نرم افزار همراه است که تمامی ایستگاه های مستقر شده این نوع از اتوبوس ها را مشخص می سازد و همین اینکه زمان حرکت، مقصد و مبدا هرکدام از شاتل ها را براساس منطقه و محدوده تفکیک می کند. کاربران می توانند سفر خود را از قبل رزرو کرده و یا با مراجعه به هر ایستگاه از خدمات هر شاتل استفاده کنند.

اما آنچه این نوع از اتوبوس ها را جذاب تر ساخته است استفاده از فناوری های مختلف همانند اینترنت، مانیتور های ال ای دی برای پخش فیلم، موسیقی و حتی کتاب خوانی است تا مسافران خود را در طول سفر کاملا سرگرم کند. قابلیت بارگیری ویلچر افراد معلول از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این اتوبوس هاست و همین امر بسیاری از مشکلات معلولین را برطرف خواهد ساخت .

کد خبر: ۹۱٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha