۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
گلایه های مالیاتی بازاریان کرمان؛ دولت حمایت نکرد
گزارش بازار؛

گلایه های مالیاتی بازاریان کرمان؛ دولت حمایت نکرد

کرمان- بازاریان کرمان که این روزها زیر فشار مشکلات اقتصادی کمر خم کرده اند در خصوص نبود حمایت های دولتی به ویژه در حوزه مالیات گلایه مندند.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از حوزه های مهم و تاثیر گذار در بخش اقتصاد، که افراد در گذار تاریخ با آن سر و کار داشته اند، موضوع مالیات است. مسائل و موضوعات مختلفی در این زمینه مطرح است که کشور ما نیز در این زمینه مستثنی نیست. از طرف دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های مکرر، مشکلات متعددی برای بازاریان از جمله در زمینه مالیات ایجاد شده که موجب نگرانی و ناراحتی آنان شده است. یکی از مطالبات این قشر فعال و زحمتکش جامعه، بخشودگی جرائم مالیاتی است.

گلایه مندی بازاریان کرمانی از عدم حمایت مسئولان
یکی از بازاریان شهر کرمان در خصوص بخشودگی جرائم مالیاتی به خبرنگار بازار گفت: در ایام کرونا و براساس مصوبه ستاد استانی و رنگ بندی اعلامی، ما مغازه خود را باز نکردیم اما در عین حال مالیات نیز پرداخت کرده ایم.

وی افزود: افرادی که باید مالیات پرداخت کنند، امتناع می کنند ولی از ما طبقه پایین جامعه سر وقت مالیات دریافت می کنند.

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ما دو شعبه مغازه داشتیم و برایی هر دو شعبه هم مالیات پرداخت کرده ایم، سه ماه به خاطر کرونا تعطیل بودیم اما هیچ بخشیدگی مالیاتی شامل ما نشد.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۳۳ سال است که بازاری هستم و مغازه دارم، عنوان کرد: بخشودگی های مالیاتی در ایام کرونا که مغازه را تعطیل کرده بودیم به هیچ عنوان شامل ما نشد.

مسئولان مربوطه شرایط بازاریان را در نظر گرفته و بخشش مالیاتی را برای مغازه داران اعمال کنند

وی با اشاره به اینکه انتظار ما از مسئولان این است که صادقانه فعالیت کنند و به وظایف خود درست عمل کنند، اظهار کرد: مسئولان مربوطه شرایط بازاریان را در نظر گرفته و بخشش مالیاتی را برای مغازه داران اعمال کنند. از طرف دیگر بنا بود به اندازه زمان مقرری که مغازه ها تعطیل بوده اند، مالیات دریافت کنند اما متاسفانه دیده می شود بیش از زمان مقرر از مغازه دار مالیات دریافت می شود.

وی ادامه داد: شما وقتی در روز جمعه خیابان ها را رصد کنید، اکثر آنها باز هستند که دلیل آن گرفتاری و بدهکاری مغازه داران است لذا درخواست داریم وضعیت و شرایط مغازه داران را درنظر بگیرند.

یکی دیگران شهروندان با گلایه مندی در خصوص بحث جریمه مالیاتی گفت: یک شخصی ممکن است حتی مبلغ اصل مالیات را نداشته باشد و فرد دیگری توانمند است و توانایی پرداخت مالیات را دارد اما هر دو جریمه می شوند که عادلانه نیست. انتظار داریم افرادی که نیازمند هستند، جرائم به آنها تعلق نگیرد اما از افراد توانمند به هر شکلی که می توانند، مالیات اخذ کنند.

کسی نمی تواند مالیات را ببخشد
در ادامه محمد سلمانی مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص بخشودگی جرائم مالیات و شرایط آن گفت: منظور از بخشودگی مالیاتی همان جرایم مالیاتی است چرا که مالیات را کسی نمی تواند ببخشد مگر اینکه مالیاتی به ناحق نوشته شده باشد و پیگیری کنند که بخشیده شود.

وی ادامه داد: در خصوص بخشودگی مالیاتی تا سال قبل جرائم مالیاتی کامل بخشیده می شد اما مجددا به ازای هر ماه تاخیر، ۲ درصد اضافه و در ادامه اعلام کردند که کسانی که از تاریخ اعلامی پرداخت مالیات تا یک ماه پرداخت را انجام دهند، ۱۰۰ درصد جرائم آنها بخشیده می شود در غیر این صورت ۳۰ درصد اخذ و ۷۰ درصد بخشیده شود.

سلمانی با اشاره به اینکه تفویض اختیار بنده محدود است و بیش از این نمی توان کاری انجام داد، تصریح کرد: به تازگی اعلام شد که تفویض اختیار اردیبهشت ماه تا پایان خرداد نیز تمدید شد به این معنی که اگر ۳۰ درصد از جرائم خود را پرداخت کنند، ۷۰ درصد آن در حوزه اختیارات استان است که می توانند شامل بخشودگی شوند.

قوانین اخذ مالیات برای همه یکسان است
وی در خصوص یکی دیگر از شهروندان که سه ماه بیکار بوده و کار نکرده است، گفت: اگر این مورد و موارد مشابه مربوط به سال ۹۹ باشد، اشخاص حقیقی باید اظهارنامه مشاغل را تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ تکمیل و ارائه کنند. اشخاص حقوقی هم باید این اظهارنامه را تا پایان تیرماه ارائه کنند به این شکل که به صورت الکترونیکی در سایت سازمان مالیاتی وارد شده و اظهارنامه خود را ارائه می کنند. براساس این اظهارنامه، گروه های شغلی که مکلفند دفتر و اسناد و مدارک داشته باشند، جزو گروه یک هستند، در نتیجه چنانچه این گروه فروشی نداشته باشند از آنها مالیاتی دریافت نمی شود.

تمام تلاش ما این است که از همه افراد مالیات دریافت کنیم اما ممکن است که برخی از افراد به هر دلیلی در این زمینه شانه خالی کنند که این مسئله می تواند در هر کجای کشور اتفاق بیفتد

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان با بیان این مطلب که چنانچه اظهارنامه مغازه دار با اسنادی که در دست ماست مغایرت داشته باشد و نتواند اسناد قانع کننده ای ارائه کند، شامل جرائم می شود، ابراز داشت: ۹۰ درصد مشاغل ما به صورت خوداظهاری است یعنی کسانی که مالیات خود را در سال قبل در چهار ماه اول سال یعنی از خرداد تا مهرماه پرداخت کردند، عملا بدهکار نیستند.

وی با اشاره به اینکه قانون برای همه افراد نیازمند و توانمند مساوی و یک عامل بازدارنده است، عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که از همه افراد مالیات دریافت کنیم اما ممکن است که برخی از افراد به هر دلیلی در این زمینه شانه خالی کنند که این مسئله می تواند در هر کجای کشور اتفاق بیفتد.

امکان پرداخت مالیات به صورت تقسیط
 سلمانی با بیان این مطلب که اگر فردی درآمد خود را واقعی عنوان و اظهارنامه ارائه کند، چنانچه قدرت پرداخت نداشته باشد، ما می توانیم تا ۳۶ ماه تقسیط انجام دهیم، بیان داشت: ما درخواست داریم که همه موسسات مالیاتی و اشخاص حقیقی حتما تا پایان ۳۱ خرداد سال جاری اظهارنامه الکترونیکی خود را ارائه کنند چراکه ممکن است تمدید نشود. افرادی که ملک استیجاری دارند باید تا پایان تیر ماه اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند همچنین اشخاص حقوقی تا یک تیرماه فرصت دارند که اظهارنامه خود را تکمیل کنند.

به طور کلی هیچ فرد و شخصی با پرداخت مالیات مخالف نیست اما واقعیت غیر قابل انکار این است که مسائل اقتصادی بر روی یکدیگر اثرگذار هستند. وقتی که وضعیت اقتصاد و بازار خوب و رو به پیشرفت باشد، مشکلی هم در پرداخت مالیات وجود ندارد، اما مشکلات امروز اقتصاد کشور و اضافه شدن مسئله کرونا موجب دو چندان شدن مشکلات بازاریان شده است لذا انتظار می رود که با این رویکرد نهایت همکاری با بخش اقتصادی و بازاریان وجود داشته باشد و با ارائه تبصره های کارشناسی، مانع از فرار مالیاتی به خصوص برای افراد توانمند و ثروتمند جامعه شوند.

کد خبر: ۹۱٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha