۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کمبود مواد اولیه مانع تولید فولاد

کمبود مواد اولیه مانع تولید فولاد

سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: از مهم ترین موانع صنعت فولاد که از افزایش تولید فولاد جلوگیری می کند می توان به بحث کمبود مواد اولیه و تامین آن اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت و گوی خبری در رابطه با مشکلات تولید محصولات فولادی در سال های اخیر اظهار کرد: از مهم ترین موانع صنعت فولاد که از افزایش تولید فولاد جلوگیری می کند می توان به بحث کمبود مواد اولیه و تامین آن اشاره کرد. تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن، کنسانتره و گندله و بحث نقدینگی و سرمایه در گردش کم شرکت ها از مجموع این عوامل هستند که موجب دشوار تر شدن شرایط برای صنعت فولاد می شود.    

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه افزود: در کنار این دو عامل مهم مبحث مربوط به تامین انرژی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان نیز محدودیت هایی را برای کارخانه های تولید کننده به وجود آورده است. بهرام سبحانی با اشاره به موضوع تامین انرژی برای کارخانه های تولید فولاد و قراردادهای متوالی این کارخانه ها با شرکت توانیر برای تامین برق کارخانه های تولیدی گفت: تمام تولیدکنندگان در حوزه محصولات فولادی با شرکت توانیر قرارداد خرید انرژی دارند اما با آغاز فصل تابستان و با افزایش دما محدودیت انرژی تشدید می شود و بیشترین فشار برای کاهش مصرف نیز بر صنعت فولاد است.

وی ادامه داد: همین شرایط در زمستان برای تامین گاز کارخانه های تولید فولاد بوجود می آید و با سرد تر شدن هوا، کمبود گاز به وجود می آید و مصرف گاز واحدهای فولادی محدود می شود که در واقع مشکل تامین انرژی در تمام سال وجود دارد. به طوری که این مشکلات جزء جدانشدنی بازار فولاد است.

سبحانی تاکید کرد: با توجه به نیاز این صنعت به انرژی و پیش بینی تولید فولاد به میزان ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ تنها راهکار برای این شرایط این است که هم باید نیروگاه ها به تامین برق کارخانه ها کمک کنند و هم اینکه شبکه های گازرسان برای تولید محصولات فولادی کارگشا باشند و شرکت ملی گاز به همراه وزارت نفت یاری دهنده این صنعت برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه توسعه باشند. رییس انجمن فولاد در پایان تصریح کرد: صنعت فولاد به توسعه معادن سنگ آهن نیاز دارد و اگر فکری برای تامین مواد اولیه این صنعت نشود در آینده نه چندان دور، تولید دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

کد خبر: ۹۱٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha