۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
بهای طلای سیاه ۲.۲ درصد بهبود یافت| رکورد ۷۰ دلاری در ژوئن شکسته می شود؟
افزایش امیدواری‌ها به احیای تقاضای نفت

بهای طلای سیاه ۲.۲ درصد بهبود یافت| رکورد ۷۰ دلاری در ژوئن شکسته می شود؟

نفت برنت در حالی در ماه مه حدود ۲.۲ درصد و نفت آمریکا هم حدود ۴.۳ درصد رشد کرده است که تحلیلگران مدعی اند امیدواری‌ها نسبت به احیای تقاضا جای نگرانی ها درباره کاهش ناشی از پاندمی کرونا را گرفته است.

بازار، گروه انرژی: طلای سیاه در روزهای پایانی می دوباره در آستانه ۷۰ دلار قرار گرفت. به نظر می رسد که نگرانی ها نسبت به دورنمای تقاضا در اقتصاد کرونا زده و خوش بینی ها نسبت به بازگشت سریع تقاضا در بازار جهانی روبه افزایش است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد بهای نفت برنت در هفته گذشته ۳.۴ درصد و در ماه مه ۲.۲ درصد رشد را تجربه کرده است. شاخص نفت آمریکا هم هفته گذشته ۴.۳ درصد و در ماه مه هم ۴.۳ درصد رشد داشت.

نفت برنت در ماه مه حدود ۲.۲ درصد و نفت آمریکا هم حدود ۴.۳ درصد رشد کرده است. تحلیل گران مدعی اند بازارها احتمالا قادر خواهند بود عرضه بیشتر نفت از سوی اوپک پلاس به همراه افزایش تدریجی تولید ایران را جذب کنند

احتمال پایبندی اوپک به افزایش تدریجی تولید
این افزایش قیمت در حالی رخ داده که سه شنبه این هفته اعضای اوپک پلاس درباره سطح تولیدات خود نشستی را برگزار خواهند کرد. منابع آگاه در اوپک پیش بینی کردند وزیران اوپک پلاس با وجود احتمال افزایش عرضه ایران، با توجه به روند احیای تقاضا در نشست سه شنبه آینده احتمالا به سیاست فعلی تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند می مانند. بر اساس گزارش رویترز، وارن پاترسون، تحلیلگر موسسه ING گفت: بازارها احتمالا قادر خواهد بود عرضه بیشتر نفت از سوی اوپک پلاس به همراه افزایش تدریجی تولید ایران را جذب کنند.

البته برخی از کارشناسان بر این باورند که انتشار آمارهای اقتصادی خوب از آمریکا باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به اثر کاهشی بازگشت نفت ایران به بازار جهانی کاهش یافته و قیمت نفت افزایش یابد.

بهای طلای سیاه ۲.۲ درصد بهبود یافت| رکورد ۷۰ دلاری در ژوئن شکسته می شود؟
قیمت نفت در ۳ ماه گذشته 

در بازار چه خبر است؟
دیروز بهای معاملات نفت برنت با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۶۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه با ۵۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، در ۶۶ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بررسی قیمت ها حاکی از این است که نفت در سال جاری نزدیک به ۴۰ درصد رشد قیمت داشته است، چرا که علی‌رغم اینکه مناطقی از آسیا دوباره درگیر کووید ۱۹ شده‌اند، اما جهشی قوی در ایالات متحده، اروپا و چین بعد از همه‌گیری رخ داد.

تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه سوم امسال تحت تاثیر سفرهای تابستانی در اروپا و آمریکا پس از برنامه های گسترده ای که برای واکسیناسیون کووید ۱۹ اجرا شده است، به نزدیک ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا کند. همچنین گزارش های دریافتی نشان می دهد که تقاضا برای بنزین در بسیاری از مناطق اکنون از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

در همین حال، چین با افزایش اشتهای مصرف، بهبود تقاضای نامتوازن را در آسیا رقم‌زده و آماده خرید ارزان‌تر نفت خام از روسیه است.

ایران روند صعودی قیمتها را آهسته خواهد کرد و فعالان بازار در آستانه تعطیلات آخر هفته به دلیل احتمال اعلام توافق میان ایران و قدرتهای جهانی محتاطانه رفتار کردند

تاثیر لغو تحریم های ایران روی بازار جهانی نفت
گفتگو میان ایران و قدرت‌های جهانی برای حل مسائل مربوط به توافق هسته‌ای که از آوریل آغاز شده، همچنان ادامه دارد و ممکن است زمینه‌ها را برای رفع تحریم‌های ایران فراهم کند. این توافق می‌تواند بشکه‌های ایرانی را که روی دریاها سرگردان هستند را آزاد کند. اویل پرایس احتمال داده که ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت در ذخایر شناور خود روی نفتکش‌ها داشته باشد تا به محض برداشته شدن تحریم‌های آمریکا به دست خریداران آن برسند.

بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که چشم انداز عرضه بیشتر نفت ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و رفع تحریمها، رشد قیمتهای نفت را محدود کرده است.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی در شرکت میزوهو در نیویورک گفت: ایران روند صعودی قیمتها را آهسته خواهد کرد و فعالان بازار در آستانه تعطیلات آخر هفته به دلیل احتمال اعلام توافق میان ایران و قدرتهای جهانی محتاطانه رفتار کردند.

بهای طلای سیاه ۲.۲ درصد بهبود یافت| رکورد ۷۰ دلاری در ژوئن شکسته می شود؟

افزایش دکل های حفاری در آمریکا ادامه دارد

اما افزایش قیمت ها نفت و قرار گرفتن آن در آستانه کانال ۷۰ دلار، توجیه اقتصادی تولید را افزایش داده و موجب افزایش سطح میادین نفتی در آمریکا شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام در آمریکا از ۹.۸ میلیون بشکه در روز در فوریه، ۱۴.۳ درصد در مارس افزایش یافت و به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت آمریکا در فوریه به دلیل سرمای شدید و یخ زدگی چاه های نفت و گاز ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود. افزایش ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید در مارس بزرگترین افزایش ماهانه از سال ۲۰۰۵ به این طرف محسوب می شود.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل های حفاری آمریکا در ماه مه برای دهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرده است. شمار دکل های حفاری نفت و گاز در هفته منتهی به ۲۸ مه برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و با دو حلقه افزایش، به ۴۵۷ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ بود.

البته بحران کووید در هند بار دیگر یادآوری کرد که چشم انداز تقاضای نفت در بلاتکلیفی فرو رفته است. تا زمانی که همه گیری کنترل نشود، نوسانات بازار همچنان ادامه دارد. هرچند که سیگنال‌های مثبتی در مورد هند وجود دارد که نشان می‌دهد این کشور ممکن است از نقطه بحرانی عبور کند و به سمت بهبود برود.

کد خبر: ۹۰٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha