۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
بعید است در مذاکرات وین توافق حاصل شود|چگونگی رفع تحریمها نامشخص است
سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

بعید است در مذاکرات وین توافق حاصل شود|چگونگی رفع تحریمها نامشخص است

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که مهمترین دلیل عدم توافق ایران و آمریکا بی اعتمادی بوده و غلبه بر آن به زمان و دیپلماسی قوی نیاز دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: دور پنجم مذاکرات ایران و کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشورهای ۱+۴، از روز سه شنبه شروع شده و جلسه اول کمیسیون مشترک نیز برگزار شده است. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره نشست مذکور گفت: همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود. موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین اظهار داشته بود: باید کماکان محتاطانه درباره این‌که آیا این دور می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم ولی دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و مواضع قطعی ما که قبلا به کرات مورد اشاره واقع شده را تامین کرده باشد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین گفته است همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور از مذاکرات بتواند دور آخر باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود. به نظر شما این امید وجود دارد این دور آخر باشد؟
 من در مورد اینکه آیا این دور، آخرین دور مذاکرات است، بدبین هستم زیرا میزان کاهش تحریم برای دستیابی به انطباق با برجام مشخص نیست و مسائل زیادی باقی مانده تا حل شود. هنوز مشخص نیست ایران چگونه به تعهدات خود در مورد انطباق با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد. من صرفا گمانه زنی های خودم را مطرح می کنم اما معتقدم که مسائل حل نشده مربوط به گام های مشخصی است که ایران در جهت پیروی از برجا باید بردارد.

*آیا امریکا هم مذاکرات را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد و چقدر احیای برجام برای پیشبرد سیاستهای خاورمیانه ای او اهمیت دارد؟
دولت بایدن بیش از دستیابی به درک سریع - اما ناقص، به دستیابی به توافق معنادار علاقه مند است. در حالی که من مخالف این مذاکرات نیستم، هر دو طرف منافع اساسی در ادامه این بحث ها دارند. بازگشت به توافق نامه اصلی بسیار مهم است.

*موضوع مهم چگونگی رفع تحریمهای ایران است. به نظر می رسد تحریمهای غیر هسته ای صرفا تعلیق می شود. چه تضمینی وجود خواهد داشت که آمریکا مجدد از آنها به عنوان اهرم فشار برای مذاکره در خصوص مسائل موشکی و سیاست منطقه ای استفاده نکند؟
ایالات متحده آمریکا  به دنبال اقدامات مشخصی خواهد بود که ایران برای اطمینان از انطباق با توافق اولیه انجام می دهد. در این صورت، و فقط در این صورت است که می توان چشم انداز بحث های گسترده تری را ارزیابی کرد.

شما مسئله مهم اعتماد را مطرح می کنید. کسانی در ایران هستند که اعتقاد ندارند ایالات متحده آمریکا به طور گسترده تری از تحریم ها استفاده نخواهد کرد و در آمریکا نیز کسانی وجود دارند که اعتقاد ندارند ایران برای انطباق با توافق هسته ای ۲۰۱۵ گام های مشخص و قابل تأیید برمی دارد. غلبه بر بی اعتمادی به زمان و دیپلماسی قوی نیاز دارد.

*احتمال تغییر ترکیب سنا آمریکا در انتخابات دو سال آینده سنا وجود دارد. این موضوع چه تاثیری بر رویکرد آمریکا به موضوع تحریمهای ایران خواهد داشت؟ به عبارت دیگر آیا با از دست رفتن اکثریت سنا که در اختیار دموکراتهاست، ممکن نیست سنا اقداماتی انجام دهد که منافع اقتصادی ایران از برجام محقق نشود؟
دور بعدی انتخابات قانونگذاری ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۲۲ خواهد بود. مبارزات انتخاباتی در حال حاضر آغاز شده است. من نمی دانم این انتخابات چگونه رقم خواهد خورد. مهم است که ایران تمرکز خود را بر روی مساله مورد بحث قرار دهد - چگونگی از سرگیری انطباق با توافق هسته ای اصلی.

کد خبر: ۹۰٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha