۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ایران نیازمند زمان برای مشاهده لغو ملموس تحریمها است| فریب غرب تکرار نشود
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

ایران نیازمند زمان برای مشاهده لغو ملموس تحریمها است| فریب غرب تکرار نشود

«طارق رئوف» معتقد است ایران باید شاهد لغو ملموس و عینی تحریم ها، معاملات مالی از طریق بانک و شرکتهای آمریکایی و غربی باشد و رفع تحریمها نباید مانند فریبی که در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود داشت باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: دور پنجم مذاکرات ایران و کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشورهای ۱+۴، از روز سه شنبه شروع شده و جلسه اول کمیسیون مشترک نیز برگزار شد. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره نشست مذکور گفت: همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود. موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین اظهار داشته بود: باید کماکان محتاطانه درباره این‌که آیا این دور می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم ولی دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و مواضع قطعی ما که قبلا به کرات مورد اشاره واقع شده را تامین کرده باشد.

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) در خصوص اهمیت دور اخیر مذاکرات وین برای احیای برجام به خبرنگار بازار گفت: ایران باید شاهد لغو ملموس و عینی تحریم ها، معاملات مالی از طریق بانک و شرکتهای آمریکایی و غربی باشد. رفع تحریمها نباید مانند فریبی که در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود داشت باشد و باید واقعی و ملموس باشد و ایران باید نفع واقعی از برجام ببرد.

وی افزود: پس از دور چهارم مذاکرات که در ۱۹ مه در وین به پایان رسید، این دیدگاه وجود داشت که دلایل خوش بینی وجود دارد که می تواند به زودی با لغو تحریم های ایالات متحده علیه ایران در ازای محدودیت در برنامه غنی سازی ایران، توافق حاصل شود .

مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا تأکید کرد: مذاکرات از روز سه شنبه، ۲۶ مه آغاز شد. «میخائیل اولیانوف» سفیر روسیه در سازمانهای بین المللی در توییتی نوشت: «امیدوارم دور پنجم دور نهایی باشد.»

وی تأکید کرد: این در حالی بود که «انریکه مورا» از اتحادیه اروپا به رسانه ها اظهار داشت که «مطمئناً توافق نهایی وجود دارد» اما نمی تواند جدول زمانی احتمالی را ارائه دهد.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه افزود: از سوی دیگر رسانه های ایران گزارش دادند که رئیس جمهور روحانی در روز چهارشنبه ۲۰ مه اظهار نظر کرده است که ایالات متحده موافقت کرده است «تحریم های عمده نفت، پتروشیمی، حمل و نقل، بیمه و غیره را لغو کند» و همچنین «توافق اصلی انجام شده است»

وی گفت: البته باید توجه داشت هرچند مقامات سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان کمتر خوش بین بودند و گفتند که هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

رئوف در ادامه یادآور شد: همچنین عباس عراقچی رئیس تیم ایران در مذاکرات وین گفته است که هنوز برخی مسائل دشوار برای حل و فصل باقی مانده است. روز دوشنبه، ۲۴ مه، آژانس بین المللی انرژی هسته ای با سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسید تا تفاهم فنی نظارت و جمع آوری اطلاعات الکترونیکی تحت اقدامات شفافیت ذیل برجام را به مدت یک ماه تمدید و تا ۲۴ ژوئن حفظ کنند.

وی افزود: بر این اساس ایران به صورت کامل به وظایف و تعهدات پادمانی و نظارتی خود ذیل NPT ادامه خواهد بود که متعاقب آن آژانس بین المللی انرژی اتمی اختیار تام و تمام برای نظارت و راستی آزمایی فعالیتهای اتمی ایران از جمله غنی سازی در نطنز و فوردو را خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل بایدن این است که وی بیش از ۴۰ سال از سیاست های اسرائیل حمایت کرده است و از این رو ۱۱ روز به اسرائیل اختیار داد تا به بمباران غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی در غزه بپردازد و از اقدام شورای امنیت جلوگیری کرد، و فروش ۷۵۰ میلیون دلار سلاح جدید به اسرائیل را تصویب کرد. بمب ها و موشک های ساخته شده توسط ایالات متحده در زرادخانه اسرائیل در حملات بی رویه به غزه مورد استفاده قرار گرفت. بایدن فقط با یک رأی- که معاون رئیس جمهور است، بر سنا کنترل دارد.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه افزود: اگر جمهوریخواهان بتوانند ۱ یا ۲ کرسی دیگر بدست آورند، او می تواند به راحتی کنترل خود را در سنا از دست بدهد.

وی در ادامه گفت: بنابراین، سیاست بایدن در خاورمیانه محدود است و او از درگیری غزه غافلگیر شد و در برخورد با ایران قدرت کمی دارد زیرا بسیاری از تحریم های ترامپ بر اساس قوانین تروریسم به طور مضاعف توجیه می شوند.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) افزود: حتی اگر بایدن در حذف بیشتر تحریم های ترامپ موفق باشد، ایالات متحده هنوز می خواهد برخی مجازات ها را در کنترل داشته باشد تا ایران به دلیل غنی سازی بیش از حد مجاز تعیین شده در برجام مجازات شود و ایران باید شاهد لغو ملموس و عینی تحریم ها، معاملات مالی از طریق بانک و شرکتهای آمریکایی و غربی باشد. رفع تحریمها نباید مانند فریبی که در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود داشت باشد و باید واقعی و ملموس باشد و ایران باید نفع واقعی از برجام ببرد.

رئوف در ادامه خاطر نشان کرد: این زمان می برد و نحوه برخورد ایران با این عامل به نیاز دارد. همچنین مسئله تعیین توالی یا برنامه نویسی مراحل ایالات متحده و ایران برای بازگشت به برجام است. لغو صرف تحریم ها لزوماً به معنای گشودن بانک ها/ مشاغل ایالات متحده / غربی به ایران نیست.

وی افزود: هر کسی که جانشین روحانی به عنوان رئیس جمهور می شود به نفعش است که گفتگوها برای احیای برجام و رفع تحریمها را ادامه دهد. باید توجه داشت آمریکا و غرب نیز فرصت اقتصادی برای ایران می توانند ایجاد کنند و چین و روسیه ظرفیت ایالات متحده/ غرب را ندارند تا فرصت های اقتصادی را برای ایران فراهم کنند.

رئوف در پایان گفت: اسرائیل همچنان مخالف هرگونه بازگشت ایالات متحده به برجام است. موضوعات موشکی و منطقه ای باید جدا از برجام مورد بررسی قرار گیرند - بهترین شیوه برای رسیدگی به این موضوع، کنفرانس دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای و سلاح های کشتار جمعی خاورمیانه است که قرار است در ماه نوامبر در سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

کد خبر: ۹۰٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha