۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
پیش بینی اوج قیمت اونس جهانی در اواخر تابستان| تورم آمریکا طلا را گران می کند!
«بازار» گزارش می دهد

پیش بینی اوج قیمت اونس جهانی در اواخر تابستان| تورم آمریکا طلا را گران می کند!

قیمت طلا که در ابتدای ماه گذشته کاهشی بود و هر گرم آن به حدود ۹۰۰ هزار تومان رسید اکنون به دلیل رشد اونس جهانی و افزایش قیمت دلار، صعودی شده و کارشناسان تداوم رشد قیمت این کالا را پیش بینی می کنند.

بازار گروه بانک و بیمه: پس از کاهش قیمت طلا دراوایل ماه گذشته بازار این کالای ارزشی مدتی است روندی معکوس به خود گرفته و قیمت آن در حال افزایش است. این افزایش قیمت که ناشی از رشد قیمت طلای جهانی و افزایش نرخ دلار در بازار داخلی است موجب شده تا هم اکنون سکه به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به بالای یک میلیون تومان برسد.

افزایش قیمت طلای جهانی در آینده نزدیک!
تحلیلگران بازار بین المللی طلا، پیش بینی می کنند، بازار این کالای ارزشمند در پی احتمال رکود اقتصادی در دنیا بدنبال تورمی که ماههای آینده اقتصاد آمریکا را تهدید می کند، ارزش دلار را در بازار کم کرده و در مقابل بازار طلا را گرم و قیمت آن به دلیل رشد سطح تقاضا در آینده نزدیک افزایشی خواهد شد.

سرمایه گذاران چند ماهی است همچنان به انتظار خبرهای خوش رفع تحریم های بین المللی  و احتمال کاهش قیمت ها نشسته اند، انتظاری که بازار خرید و فروش طلا را سرد کرده است

هرچند اکنون بازار داد و ستد طلا متاثر از کاهش قدرت خرید مردم به نسبت سالهای گذشته کم رونق شده است اما سرمایه گذاران چند ماهی است همچنان به انتظار خبرهای خوش رفع تحریم های بین المللی (نتیجه نهایی مذاکرات برجامی در وین) و احتمال کاهش قیمت ها نشسته اند. انتظاری که بازار خرید و فروش طلا را سرد کرده است درحالی که اخیرا قیمت این کالا در بازار روندی افزایشی را به خود گرفته است.

تاثیر آشفتگی اقتصاد آمریکا بر رشد قیمت اونس جهانی
محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: با توجه به آشفتگی اقتصاد جهانی و وقوع تورم در آمریکا، ارزش دلار در ماههای آینده به احتمال زیاد روندی کاهشی به خود می گیرد که این موضوع  باعث خواهد شد تا زمینه برای رشد قیمت انس جهانی طلا در ماههای آینده فراهم شود.

انس جهانی اکنون بر مدار رشد قرار گرفته است، شکی نیست که این روند ادامه دار خواهد بود و در اواسط یا اواخر تابستان قیمت طلای جهانی متناسب با بروز تورم جهانی و کم ارزش شدن دلار در حد قابل توجهی افزایشی خواهد شد

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت اونس جهانی، طلا در بازار داخلی نیز سیر صعودی به خود خواهد گرفت اضافه کرد: اونس جهانی اکنون بر مدار رشد قرار گرفته است، شکی نیست که این روند ادامه دار خواهد بود و در اواسط یا اواخر تابستان قیمت طلای جهانی متناسب با بروز تورم جهانی و کم ارزش شدن دلار در حد قابل توجهی افزایشی خواهد شد.
وی افزود: تجربه نشان داده است؛ زمانی که اقتصاد دنیا بخصوص در کشورهای بزرگ تاثیرگذاری چون آمریکا، ارزش دلار نزولی شده که در چنین شرایطی سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه های خود به خرید کالاهای ارزشی چون طلا روی می آورند. حال از آنجایی که سطح تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش می یابد نرخ این کالا نیز افزایشی خواهد شد.

چرا طلا و سکه در بازار گران شد؟
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به علل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار اشاره کرد و افزود: این افزایش قیمت ناشی از رشد اونس جهانی طلا و روند رو به رشد قیمت دلار در بازار داخلی است. طوری که طی چند روز اخیر قیمت اونس جهانی با رشدی ۲۵ درصدی به بیش از ۱۹۰۰ دلار در بازارهای بین المللی رسید و نرخ دلار نیز در بازار داخل در چند روز گذشته روندی صعودی به خود گرفته است (قیمت دلار در هفته گذشته ۲۲ هزار ۷۰۰ تومان و هم اکنون ۲۳ هزار ۴۰۰ تومان) قیمت سکه و طلا را در بازار صعودی کرده است.

هم اکنون خریداران آنچنانی به نسبت سالهای گذشته در بازار طلا وجود ندارد این موضوع ریشه در کاهش قدرت خرید مردم و کم ارزش شدن پول ملی دارد

کشتی آرای در پاسخ به اینکه میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار چگونه است؟ گفت: بازار روال عادی و طبیعی خود را طی می کند و خریداران آنچنانی به نسبت سالهای گذشته در بازار وجود ندارد این موضوع نیز ریشه در کاهش قدرت خرید مردم و کم ارزش شدن پول ملی دارد اما در ماهها و سال گذشته تقاضا برای خرید طلا با هدف سرمایه گذاری بر روی این کالا نسبتا بالا بود.
وی به خریداران طلا توصیه کرد: از آنجایی که خرید طلا برای سرمایه گذاری در میان مدت و دراز مدت همیشه سودآور بوده است و از طرفی پیش بینی می شود اونس جهانی در ماههای آینده همچنان در مسیر رشد حرکت کند، بنابراین خرید طلا برای سرمایه گذاری اقدامی درست به نظر می رسد.

طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۴۶ هزار تومان سکه تمام بهار آزادی ۱۰ میلیون ۳۱۰ هزار تومان
بنا به این گزارش دیروز و در آخرین روز معاملاتی هفته، قیمت طلای ۱۸عیار در بازار آزاد هرگرم یک میلیون و ۴۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رقم خورد.
همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رفت. علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  
قیمت سکه و طلا در بازار در حالی با رشد همراه شده است که نرخ دلار نیز دیروز در بازار به ۲۳ هزار و ۱۸۰ تومان، قیمت یورو ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان و درهم امارات  ۶ هزار و  ۴۰۰ تومان رسید.

افزایش نرخ ارز ر صرافی های بانکی
با افزایش اندک قیمت ها در بازار سکه و طلا همچنین رشد قیمت ارز در بازار آزاد دیروز در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری ماقبل افزایش یافت برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۶۵۲ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۲۰۳ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۷۲۴ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۱۷۵ تومان اعلام شده است.  گفتنی است نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

طلا همیشه برای سرمایه گذارانی که می خواهند ارزش سرمایه آنها حفظ شود و برای مدتی این کالای ارزشی را نگه داشته اند سودآور بوده است

احمد وفادار، عضو هئیت امنای صنف طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» تصریح کرد: قیمت طلا همیشه متاثر از بروز برخی اتفاقات سیاسی، اقتصادی و وقوع بلایای طبیعی و ... دچار نوسان می شود اما طلا همیشه برای سرمایه گذارانی که می خواهند ارزش سرمایه آنها حفظ شود و برای مدتی این کالای ارزشی را نگه داشته اند سودآور بوده است.
وی خاطر نشان کرد: اونس جهانی مدتی است که روندی افزایشی به خود گرفته این افزایش قیمت باعث رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است چرا که قیمت طلا همیشه متاثر از نوسان قیمت جهانی طلا و ارزش نرخ ارز در بازار داخلی است.

افزایش قیمت انس جهانی طلا پس از سقوط قیمت آن
وفادار پیش بینی کرد: قیمت جهانی طلا پس از روند کاهشی که در ماههای گذشته تجربه کرد؛ اکنون به تدریج مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفته است و این احتمال وجود دارد که با توجه به افزیش قیمت همه فلزها همچنین کاهش ارزش دلار در بازارهای بین المللی قیمت جهانی طلا نیز در ماههای آینده افزایش یابد.  
بنا به این گزارش، همیشه پیش بینی قیمت طلا برای کارشناسان سخت است و معلوم نیست که بازار این کالا در آینده به چه سرنوشتی دچار شود، اما آنگونه که اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند؛ رشد قیمت انس جهانی پس از کاهشی که طی چندین ماه گذشته تجربه کرد در کنار کاهش ارزش دلار که در بازارهای بین المللی به دلیل احتمال اتفاقات اقتصادی در بازارهای بین المللی، پیش بینی ها حکایت از نوسان قیمت طلا  در آینده البته با شیبی نسبتا رو به بالا دارد.

کد خبر: ۹۰٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha